För mycket soppa i motorn

WaldemarNilsson
25 augusti 2022 · 4 Inlägg

Min 940-92 turbo konverterad får för mycket soppa in i motorn eller en dålig soppa/luft blandning. Vet att han får för mycket soppa för den ryker lite svart till och från och jävl!gt låg tomgån. Nån som han någon aning varför?

Utmarks-Loke
25 augusti 2022 · 5 845 Inlägg

Eftersom vi inte har någon aning om hur din konverterade motor är uppbyggd gissar jag fritt och säger att du glömt stänga choken. Vill du har bättre svar får du förklara vad det är för grejer du har.

WaldemarNilsson
25 augusti 2022 · 4 Inlägg

Den var turbo konverterad när jag köpte den då hade han en turbo box å turbo spridare men han hade inte kopplat nå typ av motstånd till spridarna så då brända jag insprutsboxen efter de satte ja på original insprutsbox och original spridare.
Har inte kunskapen är m att koppla in nå motstånd

Janneutanb
26 augusti 2022 · 7 272 Inlägg

Börja med att ta reda på exakt vad som är gjort med bilen. Därefter är det möjligt att felsöka.

Utan den infon finns det ingen som kan hjälpa dig.

Utmarks-Loke
26 augusti 2022 · 5 845 Inlägg

Är det efter att du började mixtra med ombyggnaden med andra boxar och spridare som den går fett eller kom det helt plötsligt av sig själv?

Lucif3r
26 augusti 2022 · 2 218 Inlägg

... Varför köper man en turbo*konverterad* motor som man inte vet ett dugg om? Det är skapligt mycket mer än en turbo som skiljer mellan en vad jag förmodar B230FB och en B230FT/FK...
Nåja, vad föregående ägare gjort, eller inte gjort, spelar inte så stor roll längre...

Det DU däremot gör fel, är att du kör med orginal sug-spridare och orginal sug-mjukvara på en motor som numera är turbomatad. Inte ett dugg konstigt att den går som 3 lass skit.

Senast redigerat av Lucif3r (26 augusti 2022)

granadadr
26 augusti 2022 · 7 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
... Varför köper man en turbo*konverterad* motor som man inte vet ett dugg om? Det är skapligt mycket mer än en turbo som skiljer mellan en vad jag förmodar B230FB och en B230FT/FK...
Nåja, vad föregående ägare gjort, eller inte gjort, spelar inte så stor roll längre...

Det DU däremot gör fel, är att du kör med orginal sug-spridare och orginal sug-mjukvara på en motor som numera är turbomatad. Inte ett dugg konstigt att den går som 3 lass skit.

är ju bara en tidsfråga innan den spikar sönder,, låter som den har fått  extraspridare som går på vid laddtryck,, och kanske dem failar ?

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang