Chiptuning - komplikationer?

mikaojw
20 augusti 2022 · 1 Inlägg

Hej,

Har en Audi A6 C7 -12 med 2.0 TDI (177hk). Trivs bra med den och kan tänka mig att ha den ett antal år framöver, därför funderar jag på att eventuellt chiptuna den för att få ut lite extra körglädje.

Jag undrar lite över vilka negativa konsekvenser det egentligen kan få? Har läst en del men det verkar vara lite svårt att få objektiv fakta då det mesta kommer direkt från firmor (typ BSR) som såklart vill sälja in konceptet som guld och gröna skogar. Det enda jag lyckats hitta är väl den låga risken att man åker dit på besiktningen eller att motorskador inte täcks av försäkring eller garanti, men det gäller ändå inte min bil då den är för gammal.

Jag jobbar med mjukvara för lambdareglering och vet hur mycket arbete och "tungan rätt i mun" som ligger bakom att optimera hela skiten både för lagkravens skull samt för att katt, turbo och DPF (bl.a) ska må bra. Därför känns det lite å ena sidan lite småsketchy att lägga in hemmabyggd mjukvara för att manipulera diverse sensorer om det kan leda till ökat slitage (misständningar, knack osv) - å andra sidan är det ju en blomstrande business så hur fel kan det bli egentligen?

Någon med lite sakkunskap som har lite mer kött på benen här? Så man inte sätter sig i skiten och skadar sin bil/tänder lampor i onödan?

Senast redigerat av mikaojw (20 augusti 2022)

Presidento Of World
20 augusti 2022 · 3 329 Inlägg

Audi och mfl tillverkare lägger många miljoner för att utveckla programvaror för att allt ska lira bra med hårdvaran, sen kommer nån och pillar på allt för att mena att det är lika bra eller bättre?

Nä..jag köper inte det.

Jag har ägt säkert 300 bilar och chiptrimmat 1 som aldrig blev riktigt bra efteråt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
krambriw
20 augusti 2022 · 427 Inlägg

Jag har haft samma motor, 2.0 Tdi, 177 hk, i min A6:a från 2013 med BSR steg från dag 1. Inga problem någonsin, jag betraktar det som ett "lätt-trim" och den motorn är rätt tålig. Det ger lite grann men inte så mycket att det är upphetsande. BSR håller sig på en mild nivå, skillnad blir det om du gör något värre.

Men peta aldrig in ett sportfilter med sådan där olja, det gjorde jag på min första trimmade bil och då gick luftmassemätaren tillslut

Så länge det handlar om "marginella " ökningar är det troligen inga problem

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2022 · 13 746 Inlägg

skillnaden mellan någon som ökar effekten och tillvarkarna är att man kan hoppa väldigt många faktorer om man inte är tillverkare..   tex emisonen.  det är en av dom största sakerna man oftast tullar på när man gör en optimering.     sen ska tillverkaren kunna garantera att bilen kan köra i -40 och +50 oavsätt förutsättningar..

jag skulle inte tveka att göra en optimering.  det gör bara goda saker på en bil förutsätt att det är en bra optimering.   min polo har rullat 4000mil optimerad och skillnaden är som natt och dag.  från 90hk totalt stendöd polo till en som fakist är ganska pigg för vad det är.    jag har en 1.6tdi blev 135hk efter optimeringen..  skulle dock behöva lite större intercooler och större avgassystem på bilen för att få den att verkligen vakna.   det ihop med en turbo från en 2lites diesel så har man 180hk smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
21 augusti 2022 · 427 Inlägg

Det är ju vridet på tdi motorerna man är ute efter, lika på hustruns a3, samma motor som din, bsr steg ett sedan ett antal år, blev betydligt piggare o starkare, ingen raket men trevligare att köra, påverkar inte förbrukning negativt

Lucif3r
21 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

När biltillverkare utvecklar sin programvara är dom ute efter något som fungerar överallt för alla olika typer av människor, lägsta möjliga förbrukning och, framförallt, utsläppskrav.
Dessutom "måste" dom hålla sig inom vissa effektgränser(åtminstonde på "svensonbilar"). Svenson varken behöver eller vill ha en bil som börjar spinna hjulen på halvgas, även om motorn(med anpassad programvara) är mer än kapabel till det.
Dom lär ta hänsyn till att folk kanske inte sköter servicen som dom ska, att folk kör som idioter, osv osv...
... Och så kan dom dessutom vara giriga och erbjuda flera "olika motorval" åt köparen, trots att det egentligen är exakt samma motor med en annan mjukvara bara(så är inte alltid fallet, men det finns X antal fall där det är så...). Vissa erbjuder t om "certifikerad optimering från fabrik", som fallet med t ex volvo och polestar-optimering... Det om något bevisar ju att biltillverkarens mjukvaruval är begränsat på flit wink

Börjar man fingra på utsläppen så finns det ofta väldigt mycket effekt att plocka fram. Filar man på förbrukning så den ökar lite så finns det ännu mer att hitta... osv osv.
Inget utav dom påverkar hur pålitlig bilen kommer vara*. Den kommer fortfarande segla igenom besiktningen's "löjliga" avgastest(i förhållande till certifikationstestet motorn måste genomgå innan den får säljas)**.
Sen kan det givetvis vara så att den externa hårdvaran(t ex turbo, intercooler, insug) är undermåttlig för högre effekt. Men just själva motorn är sällan den begränsade faktorn inom "vettiga" optimeringar.

*med vissa undantag: t ex är motorn redan sliten lär den inte bli mindre sliten med högre effekt. Och självklart kan man snabbt skrota motorn om man fingrar för mycket och helt fel på mappen, t ex så den går alldeles för magert, eller laddar åt helvete för mycket.

**Faktum är att man mer ofta än inte kan slita loss istortsett all extern avgasrening(katt, partikelfilter osv) utan att bilen underkänns på besiktningen's avgasprov.
Nu för tiden kollar dom ju dock felkoder på lite modernare bilar, så börjar man rycka loss komponenter utan att programmera bort bilens diagnostik för dom delarna så skriker ju bilen halsen av sig, och det godkänner "givetvis" inte besiktningen big_smile

Senast redigerat av Lucif3r (21 augusti 2022)

Oreggad Ruter Knekt
26 augusti 2022 · 654 Inlägg

Presidento skrev:
Audi och mfl tillverkare lägger många miljoner för att utveckla programvaror för att allt ska lira bra med hårdvaran, sen kommer nån och pillar på allt för att mena att det är lika bra eller bättre?

Nä..jag köper inte det.

Jag har ägt säkert 300 bilar och chiptrimmat 1 som aldrig blev riktigt bra efteråt.

Håll i tankarna på hur mycket pengar VAG lade på att hemlighålla sina avgaskrav. För att kunna skrämma upp motorerna smile handlar väl om det som jag förstår det, fabriks-chippning. Tillfredställa avgaskraven.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
mb_pucken
26 augusti 2022 · 5 087 Inlägg

Min Mercedes C 320cdi är sedan maj i år optimerad och ångrar mig inte. Kört ca 650mil och inte noterat högre bränsleförbrukning eller liknande. Bara bättre effekt och register. Märks tydligt på lägre varv och när man drar släp.
Enda "problemet" som uppstod var vibrationer vid gaspådrag. En uppsägning nya motorkuddar löste problemet.
Den hade vid tillfället för optimering gått 40000mil :-)
Nu ska den enligt papperet ha 260hp och 600nm :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2022 · 13 746 Inlägg

Oreggad skrev:

Presidento skrev:
Audi och mfl tillverkare lägger många miljoner för att utveckla programvaror för att allt ska lira bra med hårdvaran, sen kommer nån och pillar på allt för att mena att det är lika bra eller bättre?

Nä..jag köper inte det.

Jag har ägt säkert 300 bilar och chiptrimmat 1 som aldrig blev riktigt bra efteråt.

Håll i tankarna på hur mycket pengar VAG lade på att hemlighålla sina avgaskrav. För att kunna skrämma upp motorerna smile handlar väl om det som jag förstår det, fabriks-chippning. Tillfredställa avgaskraven.

det handlade inte om effekten som sådan dom fuskade med utan utsläppen.  och då nox gaserna.   men med låga noxgas utsläpp får man en högre föbrukning som ett brev på posten. 

så det vag gjorde var för att kunderna skulle få låg förbrukning. 
sen blir funktionen lidande när man försöker få ner nox gaserna. eftersom man ökar användingen av egr ventilen
vilket är väldigt obra för motorns funktion och effekt

äger ju själv en dieselgate vw.   som var uppgraderad vid köp.  och skillnaden när man fick i en prediesel gate programvagar var märkbar.
bilen gick märkbart bättre med en äldre programvara. sen när man sedan optimerat den blev det som den borde släppts från fabrik.
från ganska trött och tråkig med 90hk till sportigare och betydligt trevliga i det stora hela på vägarna..  mindre växlingar bättre drag över hela registret    med 135hk är det ju fortfarande ingen raket men skillnaden är enorm och skulle aldrig i helvete köra en turbo bil utan att göra en optimering

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2022 · 13 746 Inlägg

mb_pucken skrev:
Min Mercedes C 320cdi är sedan maj i år optimerad och ångrar mig inte. Kört ca 650mil och inte noterat högre bränsleförbrukning eller liknande. Bara bättre effekt och register. Märks tydligt på lägre varv och när man drar släp.
Enda "problemet" som uppstod var vibrationer vid gaspådrag. En uppsägning nya motorkuddar löste problemet.
Den hade vid tillfället för optimering gått 40000mil :-)
Nu ska den enligt papperet ha 260hp och 600nm :-)

det man brukar märka med optimeringen är ju att dom inte går snålare pga man gärna använder den ökade effekten.   

att det börjar vibrera lite är nog det ökade vridet.. sitter inte dubbelmasse på den? för sånt kan ju skapa lite vibrationer när dom börjar bli lite slitna

allt märks mycket tydligare med mer effekt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
27 augusti 2022 · 876 Inlägg

Growe skrev:

Oreggad skrev:

Presidento skrev:
Audi och mfl tillverkare lägger många miljoner för att utveckla programvaror för att allt ska lira bra med hårdvaran, sen kommer nån och pillar på allt för att mena att det är lika bra eller bättre?

Nä..jag köper inte det.

Jag har ägt säkert 300 bilar och chiptrimmat 1 som aldrig blev riktigt bra efteråt.

Håll i tankarna på hur mycket pengar VAG lade på att hemlighålla sina avgaskrav. För att kunna skrämma upp motorerna smile handlar väl om det som jag förstår det, fabriks-chippning. Tillfredställa avgaskraven.

det handlade inte om effekten som sådan dom fuskade med utan utsläppen.  och då nox gaserna.   men med låga noxgas utsläpp får man en högre föbrukning som ett brev på posten. 

så det vag gjorde var för att kunderna skulle få låg förbrukning. 
sen blir funktionen lidande när man försöker få ner nox gaserna. eftersom man ökar användingen av egr ventilen
vilket är väldigt obra för motorns funktion och effekt

äger ju själv en dieselgate vw.   som var uppgraderad vid köp.  och skillnaden när man fick i en prediesel gate programvagar var märkbar.
bilen gick märkbart bättre med en äldre programvara. sen när man sedan optimerat den blev det som den borde släppts från fabrik.
från ganska trött och tråkig med 90hk till sportigare och betydligt trevliga i det stora hela på vägarna..  mindre växlingar bättre drag över hela registret    med 135hk är det ju fortfarande ingen raket men skillnaden är enorm och skulle aldrig i helvete köra en turbo bil utan att göra en optimering

Vridmomentet ökade från - till?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
mb_pucken
27 augusti 2022 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Min Mercedes C 320cdi är sedan maj i år optimerad och ångrar mig inte. Kört ca 650mil och inte noterat högre bränsleförbrukning eller liknande. Bara bättre effekt och register. Märks tydligt på lägre varv och när man drar släp.
Enda "problemet" som uppstod var vibrationer vid gaspådrag. En uppsägning nya motorkuddar löste problemet.
Den hade vid tillfället för optimering gått 40000mil :-)
Nu ska den enligt papperet ha 260hp och 600nm :-)

det man brukar märka med optimeringen är ju att dom inte går snålare pga man gärna använder den ökade effekten.   

att det börjar vibrera lite är nog det ökade vridet.. sitter inte dubbelmasse på den? för sånt kan ju skapa lite vibrationer när dom börjar bli lite slitna

allt märks mycket tydligare med mer effekt

Kör fortfarande som en gammal farbror ;-)
Av någon anledning har mercan den effekten på mig.. brukar säga att om det är någon bil jag åker dit för fortkörning i så är det min micra. Där är det alltid full attack :-) dels för att hänga med i trafiken men även för att den trivs bäst över 5000rpm :-D

Inget dubbelmassasvänghjul tack och lov :-)
Vibrationerna är borta efter byte av motorfästen. Det ena hade börjat läcka ut någon sörja som luktade surströmming :-p
Men det är förväntat på dom milen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2022 · 13 746 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

Oreggad skrev:
Håll i tankarna på hur mycket pengar VAG lade på att hemlighålla sina avgaskrav. För att kunna skrämma upp motorerna smile handlar väl om det som jag förstår det, fabriks-chippning. Tillfredställa avgaskraven.

det handlade inte om effekten som sådan dom fuskade med utan utsläppen.  och då nox gaserna.   men med låga noxgas utsläpp får man en högre föbrukning som ett brev på posten. 

så det vag gjorde var för att kunderna skulle få låg förbrukning. 
sen blir funktionen lidande när man försöker få ner nox gaserna. eftersom man ökar användingen av egr ventilen
vilket är väldigt obra för motorns funktion och effekt

äger ju själv en dieselgate vw.   som var uppgraderad vid köp.  och skillnaden när man fick i en prediesel gate programvagar var märkbar.
bilen gick märkbart bättre med en äldre programvara. sen när man sedan optimerat den blev det som den borde släppts från fabrik.
från ganska trött och tråkig med 90hk till sportigare och betydligt trevliga i det stora hela på vägarna..  mindre växlingar bättre drag över hela registret    med 135hk är det ju fortfarande ingen raket men skillnaden är enorm och skulle aldrig i helvete köra en turbo bil utan att göra en optimering

Vridmomentet ökade från - till?

fran 230nm till 310nm

Senast redigerat av Growe (27 augusti 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
27 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Att motorfästen ger upp med åren är ju knappast något märkvärdigt.
Visst är det fullt möjligt att det slumpar sig att det går sönder precis, eller strax efter, man ökat effekten på bilen... Men det är just det - en slump. Fästet var redan på sin dödsbädd innan.

Men givetvis kan man slita ut motorfästen i förtid med högre effekt, men då tillsammans med ett ändrat körsätt. En effektökning betyder ju ingenting om man inte använder den ökade effekten wink

Sen är det ofta så att man uppmärksammar fel som varit där länge först när man lagat eller ändrat något totalt orelaterat på bilen, då man omedvetet lyssnar och känner efter lite extra "för att kolla att allt är ok". Det är fullständigt naturligt och inget man direkt kan göra något åt, mer än att acceptera att det är så det är smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang