Varmluftsrör mellan grenrör och luftburk - VOLVO 940

henrikssonsimon
1 september 2022 · 94 Inlägg

Tjenare, jag undrar om det är möjligt att plocka bort röret mellan grenrör och luftburk på en Volvo 940? Det handlar om det silverfärgade aluminiumröret som jag mest tycker bara sitter i vägen... (Antar att det sitter där för att ge varm insugsluft vid en kallstart). Kan det på något sätt skada motorn vid en ev. bortmontering? Eller är det bästa att inhandla ett nytt och montera eftersom att mitt är ihåligt?

Svara gärna om ni har koll inom detta ämne då jag forfarande är ganska novis på Volvos äldre bilar.

Senast redigerat av simmes (1 september 2022)

Volvo 745 (1990)
Utmarks-Loke
1 september 2022 · 5 840 Inlägg

Bara att plocka bort, åtminstone nu på sommaren

henrikssonsimon
1 september 2022 · 94 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Bara att plocka bort, åtminstone nu på sommaren

Okej, så det kommer inte uppstå några problem nu i vinter? Bor ju i södra Sverige så blir ju inte superkallt om vintrarna...

Volvo 745 (1990)
Lucif3r
1 september 2022 · 2 215 Inlägg

Nä, det enda den gör att skynda på optimal förbränning med kall motor... I praktiken betyder det typ "lite sämre avgasvärden kall".

henrikssonsimon
1 september 2022 · 94 Inlägg

Lucif3r skrev:
Nä, det enda den gör att skynda på optimal förbränning med kall motor... I praktiken betyder det typ "lite sämre avgasvärden kall".

Okej tack för svaret!

Volvo 745 (1990)
Brådhis * Voff voff *
1 september 2022 · 10 280 Inlägg

simmes skrev:
Tjenare, jag undrar om det är möjligt att plocka bort röret mellan grenrör och luftburk på en Volvo 940? Det handlar om det silverfärgade aluminiumröret som jag mest tycker bara sitter i vägen... (Antar att det sitter där för att ge varm insugsluft vid en kallstart). Kan det på något sätt skada motorn vid en ev. bortmontering? Eller är det bästa att inhandla ett nytt och montera eftersom att mitt är ihåligt?

Svara gärna om ni har koll inom detta ämne då jag forfarande är ganska novis på Volvos äldre bilar.

Se gärna till att även det nya är ihåligt, rör tenderar att funka mycket bättre när dom är just ihåliga...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
henrikssonsimon
1 september 2022 · 94 Inlägg

Brådhis skrev:

simmes skrev:
Tjenare, jag undrar om det är möjligt att plocka bort röret mellan grenrör och luftburk på en Volvo 940? Det handlar om det silverfärgade aluminiumröret som jag mest tycker bara sitter i vägen... (Antar att det sitter där för att ge varm insugsluft vid en kallstart). Kan det på något sätt skada motorn vid en ev. bortmontering? Eller är det bästa att inhandla ett nytt och montera eftersom att mitt är ihåligt?

Svara gärna om ni har koll inom detta ämne då jag forfarande är ganska novis på Volvos äldre bilar.

Se gärna till att även det nya är ihåligt, rör tenderar att funka mycket bättre när dom är just ihåliga...

Hahah, tack för tipset, ska tänka på det nästa gång! blev lite fel vid formuleringen smile

Volvo 745 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang