Bilhandlare

Martiiii
4 september 2022 · 3 Inlägg

Hej,
Jag köpte en Honda VR-V igår hos en bilförsäljare, inte privat. Säljaren sa att han inte lämnar några garantier pga bilens ålder (06). Jag tänkte inte mer på det, var så glad över min nya bil. Jag skriver på två papper. Kollar tydligen inte så noga på ena pappret, han hade lagt de under de första pappret så bara raden där jag skulle skriva under syntes.

I alla fall så står det:
”Denna bil säljes utan garantier vilket kund känner till.
Motor, växellåda, styrdon, elektronik, klimatanläggning, fyrhjulsdrift, bakaxel, kardan, hjulupphängning är defekt. Allt på denna bil är defekt. Alla fel bekostas av kunden. Kunden är medveten om detta.”

Nu till min fråga. Brukar försäljarna skriva så där för att hålla ryggen fri när dom säger att den säljs utan garanti?
Eller är det så illa som de verkar?

Han sa alltså inget om några fel till mig.  Och jag vet att det är mitt egna fel som inte kollar på papperna ordentligt innan jag skriver på så att jag är dum i huvudet vet jag redan.
Jag har betalat för bilen men inte hämtat hem den än, det ska jag göra imorgon om jag inte lyckas ta mig ut den här mardrömmen.

Mossan1
4 september 2022 · 2 828 Inlägg

Att bilat säljs utan garanti överhuvudtaget förekommer.
Framförallt under visst pris, eller som reopobjekt.
Då köper man dennsom den är och kan inte gnälla sen.

Men att uttryckligen skriva att i princip allt är sönder var nått nytt.

Kanske något nytt eftersom inte "befintligt skick" gäller längre och tex "reparationsobjekt som säljes med div fel" är för luddigt.
Alla förstår inte läget när man köper ett repobjekt på firma.
Självklart ska kunden vara medveten, och detta var väl ett sätt att försäkra sig om det. Tråkigt om det var otydligt. Det låter inte seriöst.

Vad är felen på bilen som du märkt av EFTER köpet? Eller bara denna skrivelse?

Senast redigerat av Mossan1 (4 september 2022)

Martiiii
4 september 2022 · 3 Inlägg

Jag har bara provkört bilen vid köptillfället och då märkte jag ingenting. Jag älskade bilen, men ska tillägga att jag inte har någon direkt kunskap. Den lät bra, växlade bra (automat).
Den var inte tvättad invändigt, dem skulle fixa det tills imorgon, sen hämtar jag hem den.
Känns inte som det är någon idé att fråga säljaren vad han menar med den där texten, antagligen får jag svaret att han vill hålla rygg fri, typ att de är standard att skriva så. Han lär knappast säga att han har sålt mig en defekt bil utan att informera mig om det innan.

torsen
4 september 2022 · 7 238 Inlägg

Hej.
Har googlat på Honda VR-V men kan inte finna att denna modellen existerar.
Kan det vara en Honda HR-V eller CR-V du menar?
Honda är ju generellt en av världens bästa bilbyggare, när det gäller kvalitet och driftsäkerhet.
INTE vad gäller utseende och körglädje.
Beroende på vilka krav man har att "rejsa".
HR-V är den lite mindre modellen, och den vet jag inte så mycket om.
Men den större, CR-V, vet jag desto mer om.
Världens mest sålda SUV - det blir man inte om man är dålig.
I svenska undersökningar har Honda alltid legat i topp, tillsammans med Toyota
Samma i andra europeiska enkäter.
I USA är Honda rankad som bästa bil - efter pickisarna Ford F150, Dodge RAM och Chevrolet.
3 av 10 platser på "bästa bil"-listan upptas av Honda.
Beträffande CR-V så har jag 2 grannar som har "gamla" modellen av CR-V = med reservhjul på bakdörren.
De är mycket nöjda och har aldrig haft något fel på sina CR-V.
Själv har jag en CR-V -15B som jag köpte ny hösten 2015.
På dessa 7 år har endast bakrutetorkarens gummi behövt bytas en gång(fastfrusen torkare aktiverades av misstag).

JAG skulle inte vara orolig att köpa en beg Honda CR-V -06 utan garanti.
MEN - allt KAN hända - även på en Honda.

Innan du fullföljer köpet kan du gå in på biluppgifter.se och car.info, som båda är gratis, och kolla bilen och f d ägare och ev kontakta senaste ägare och fråga om varför hen bytte bil och om det finns några kända defekter på bilen.
En bil med få ägare som ägt bilen länge borgar för bra bil - och tvärt om.
Du ser på biluppgifter.se och car.info även när bilen besiktats och utfallet(i de flesta fall).

Är säljaren MRF-ansluten?
I s f kan han inte friskriva sig och är skyldig följa ARN:s utslag i en tvist.
Är säljaren en MENA med kontantkortstelefon kan det vara lönlöst att diskutera efter köpet.

Finns det servicehäfte med till bilen?
Kolla om alla stämplar finns på plats.
Ingen garanti - men ett gott omen på att bilägaren varit medveten.

Min CR-V drar i snitt året runt strax under 0,8 lit/mil.
Vid långresor i mycket hög fart(cirka 70 mil enkel resa till Lappland) något under 0,7 lit/mil - med fullastad bil.

Lycka till och berätta gärna hur du gör och hur det blev!

torsen
4 september 2022 · 7 238 Inlägg

Ps. Glömde skriva att köparen har en juridisk plikt att själv undersöka köpeobjektet och då finna uppenbara defekter.
Vissa slitagedefekter måste man acceptera på en 16 år gammal bil - men INTE fel som har med trafiksäkerheten att göra. Ds.

Martiiii
4 september 2022 · 3 Inlägg

Ja förlåt, måste skrivit fel CR-V menar jag, en automat.

Tyvärr så har jag redan köpt bilen och vad jag kan googla mig till så verkar de rätt svårt att häva köpet. 
Jag tänkter om de är ”vanligt” att dom skriver i kontraktet att den är defekt bara för att skydda sig själva men att det inte är lika illa som det låter. Han var i alla fall tydlig med att säga att inga garantier ges, Men han sa inget om att hela bilen är defekt, som jag senare såg i pappret.

Jag sökte efter så mycket information, på många platser man kan läsa om den specifika bilen, som jag kunde innan jag köpte den. Jag tyckte allt såg bra ut. Men ja, som sagt så är jag inte så kunnig i ämnet.

torsen
4 september 2022 · 7 238 Inlägg

Har du inte funnit några defekter och du anser att du betalat rätt finns det ingen anledning att ångra sig.
Du har köpt en av marknadens bästa bilar.
Kör och njut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang