Japanska pickups från 70 och 80 talen?

DennisCA
5 september 2022 · 247 Inlägg

Jag vill ha en gammal japansk pickup som projekt om något år, nånting att riktigt plocka isär i småbitar och serva, svetsa, göra om tills den ser ny ut helt enkelt. Så jag har börjat forska och söka info om de olika modellerna som finns.

Mitt klara huvudval vore en Toyota Hilux, helst en 4x4 modell och dieselmotor, 82-90 nån gång. Nyare än så går bort p.g.a. finska utsläppslagar börjar bli hårdare där mellan 91/92. Men hiluxar är dyra just nu, dom har väl alltid varit dyra men begagnat marknaden känns överhettad just nu. I 2019 kunde man köpa en helt körbar hilux för 1000€ men nu får man bara en rosthög för de pengarna.

Sen finns det ju mer än Hilux.. Det finns Datsun som sen blev Nissan, deras King Cab är väl vanligast men en Datsun 620 har jag sett som ser riktigt bra ut. Mitsubishi har väl L200 serien tror jag. Men jag vet väldigt lite om dessa. De flesta 70 tals modeller är väl inte 4x4 men det är inte en knäckfråga för mig bara en bonus.

Jag söker erfarenheter från ni som ha ägt nån av dessa pickups och vad ni tycker om dom. Hur lätta är dom att skruva med, hur bra är motorn, vad drar dom, hur bra pallar dom rost, reservdelar? Osv...

En sak jag läste är att King Cab från 80 talet iallafall inte lär vara lika enkla som en Hilux att t.ex. byta koppling på, man måste ta bort framaxeln för det på king cabben. Men King Cab hade bättre styrning än Hiluxen å andra sidan.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
5 september 2022 · 5 833 Inlägg

I Sverige åkte folk runt och köpte alla gamla hilux de kom över för export till Afrika så de är väldigt sällsynta och dyra här. King Cab var säkert den vanligaste men de har i princip rostat bort allihop. Men oavsett, köp den minst rostiga pickup du kan hitta och strunta i om det är toyota/nissan/mitsubishi/isuzu/mazda, de är alla såpass snarlika att det inte spelar någon större roll. Skicket är helt avgörande nu.

Utmarks-Loke
5 september 2022 · 5 833 Inlägg

Att hilux var mest eftertraktad var förresten för att de hade stel framaxel vilket gjorde dem robustare

Fredrik_M Freude am fahren
5 september 2022 · 428 Inlägg

Ingen aning om de går att hitta men personligen hade jag försökt få tag på en Mazda B1800 eller en Subaru 1800

https://live.staticflickr.com/7328/8715001937_0c26ed05f1_b.jpg

http://s3.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2017/03/subaru-brumby-river-cottage-auction-SUBARUSYDBRUMBY-13_NP.jpg

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
DennisCA
6 september 2022 · 247 Inlägg

Inte den stilen jag gillar på Subarun måste jag säga. Hiluxen från 80 talet representerar väl nog idealet utseendemässigt. Efter det är det Nissan/Datsun.  Mazdan såg häftig ut men har märkt mazdor är  jättesällsynta här. En Datsun 620 eller 720 skulle definitivt vara på listan.

Ni som kört dessa 70/80 talare, vad kan ni säga om upplevelsen, den är spartansk förstår jag, har också läst att vissa av dessa gamla dieslar kunde vara bränslesnåla, nån påstod hans 82 diesel hilux drog 0,56/milen, tror den var RWD dock.

En låg förbrukning är såklart av intresse om jag vill ha en bil att använda mer än nån enstaka utfärd. Fast man får säkert ge avkall på nån liter eller två om man det blir en 4x4.

Uppe i lappland har jag hört är stället att leta gamla pickups, för dom lär inte salta vägarna där.

Senast redigerat av DennisCA (6 september 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2022 · 13 729 Inlägg

det stora problemet rent allmänt på dom där årgångarna är att det är RIKTIGT RIKTIGT skitbilar rostar något så överjävligt. 

Datsun har ju någon om jag inte minns fel dom brukar vara ganska fina såg en senast häromdagen och vart förvånad över skicket på en så gammal pickup 


här hittade jag en garaget länk till en

https://www.garaget.org/?car=367170

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
6 september 2022 · 247 Inlägg

Jo jag vet om rostproblemen som dessa bilar kan ha men som sagt medveten om detta. Tanken bakom projektet är ju att ta sig an sådana skador och fixa dom, svetsa, blästra och lappa in ny metall osv.

Förstås jag vill ju helst ha en bil som är i så bra skick som möjligt. Vissa saker ser ut att vara svåra att fixa på ett bra vis som en bil jag såg där stora delar av plåten är helt enkelt borta, enda alternativet där är väl att hitta nytt.

Viktigast dock är väl att ramen är såpass bra skick den kan fixas.

En Datsun 620 såg riktigt fin ut annars. 720 också.

Hittade en hilux lokalt, ramen sägs va blästrad å målad, rostigt flak, rostig dörr med extra dörr utan rost. Ser ut att va ett projekt som avstannat.

https://i.imgur.com/Qn4sESD.png

https://i.imgur.com/OvG0L3Q.jpg

Hade varit intressant, väldigt. Men har ingenstans att ställa den tills nästa sommar.

Senast redigerat av DennisCA (6 september 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang