Polervax i tvättmaskinen – suck…

Peus
8 september 2022 · 6 Inlägg

Ja då var skämskudden på då och jag lägger upp bollen för dagens garv.
För tre dagar sedan polerade jag bilen med Sonax Bilpolish och det blev nog ok. För att buffa in polishen använde jag några microfiberdukar innan jag gick på den med polermaskinen. Dessvärre tänkte jag mig inte för och dagen därpå kastade jag min vana trogen in mikrofiberdukarna i tvättmaskinen - inte så rutinerat visade det sig. Sedan dess stinker tvättmaskinen lösningsmedel, ja hela tvättstugan stinker och vi får inte bort stanken från maskinen.
Vi testade först att köra maskinen på 90 grader med endast tvättmedel för vittvätt och vanish. Därefter med de vanligaste huskurerna så som ättika, därefter vinäger och till slut bikarbonat. När inte det inte fungerade drog jag slutsatsen att skiten är kvar i maskinen dvs inte endast lukt. Det är ju ett slags vax så jag testade klorin, därefter diskmaskinsrengöring och till slut YES. Inte heller det fungerade så det behövs något mer potent.

Min nästa idé är att köra den och tömma den på vatten under programmet och istället fylla med T-Röd.
Jag har även läst på att amoniak kanske skulle kunna fungera och det har jag hemma men är rädd för att totalt fucka upp inomhusklimatet med den skiten (vet ingenting som stinker och sticker i näsan som amoniak).

Var och köpte färg idag och passade på att fråga dem vad de trodde och de ”rekommenderade” Fila PS87 PRO med disclaimern att de inte hade någon aning om det kunde fungera. Jag gissar att det blir sista och dyra (en dunk kostar närmare 500:- ) utposten innan maskinen åker på tippen förutsatta att ni inte har några bättre idéer vilket jag nu hoppas på innerligt - när ni väl slutat skratta åt eländet vill säga.

Tack hur som helst och allt gott /Pontus

Brådhis * Voff voff *
8 september 2022 · 10 277 Inlägg

Har gjort samma sak, försvann efter ett par tvättar. Körde 2-3 90-tvättar med trasorna och sedan var det lugnt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang