Lösa hjulbultar efter service?

xylene
7 september 2022 · 1 Inlägg

hej  (jag är inte svensk, men ska forsöka skriva svensk så godt jag kan)

(Jag kör en volvo v40 från 2017 som jag ägt i 1 år) I mars bytte min sambo till sommardäck och han efterspände dom (aluminiusfälg). Jag tror det var i Maj att bilen var på service hos bilmånsson.  Alt var bra, och han sa jag hadde ca 1000km kvar på bromsklossar. Jag kör ca 250km i veckan, och under semestern i juli körde jag 500+ km fra sverige till norge utan problem. Men nå blev det altså en spontantur till  familjen i norge igen och när jeg kom till Moss hörde jag något som lät som bygningsarbete utanfor, men lyden följde mig fram till färjen och da förstod jag att det var bilen som lät konstigt.  Jag hörde lyden när jeg åkte av färjen, men jeg hadde 1 timme kvar att köra. Det gikk bra på motorvägen, det lät inte hela tiden. inte för jag nästan var framme, då var det rejäl dunking/banking, det lät som det kom underifrån, men när jag öppnade fönster hörde jag lyd från hjulet.  Jag fikk googla och kom fram till at det måste vara hjulet. Pappa fikk hjälpa till och da konstaterades at det var ett flertall lösa bultar + 1 som fattades. Jag ringde närmaste värkstad och dom tog in bilen. Dom sa att det fattades ingen bult, men den var knäckt rakt av, sånt som händer om man spänner for hårt. Dom bytte inte den som var sönder, men dom spände och kollade alla hjulen. Så det ska gå bra att åka hem.....
Vi tror ju att det hände när den var på service, särskilt eftersom vi tror dom tog av hjulen for att se på bromsklossarna. Tror inte dom kommer att ta något ansvar, men undrar vad ni tycker? vad kan jag göra/säga?

(jag tog nog med en massa onödig information, men tackar for svar och hjälp)

xXSammy
7 september 2022 · 6 570 Inlägg

Om ni har serviceprotokollet tillgängligt så ska ni kolla vad som står angående hjul.
På t.ex. Ford ska hjulen demonteras varannan service, vissa andra bilmärken har att hjulen ska demonteras varje service i samband med bromskontroll.

In English if prefered:
Check your latest servicedocumentation if its mentioned anywhere that the wheels are supposed to be removed&reinstalled every or every 2nd service.

De/Dem
Steff240
7 september 2022 · 1 018 Inlägg

Tveksamt om verkstaden kommer ersätta något när det gått flera månader och x antal mil sen du var där... Hade det hänt några dagar senare hade det varit en annan sak, åtminstone enligt min åsikt.

husseman
7 september 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm. Som verkstad så har vi alltid på fakturan- hjulen ska efterdras om de varit demonterade (vilket de normalt är på service) . Detta är standard i de flesta fakturaprogram. O detta är normalt. - man kan tycka va man vill om detta.
Men, detta är vårt sätt att skydda oss från stollar som hänger på helt andra fälgar o däck- än det vi kontrollerade på service.
mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
8 september 2022 · 10 279 Inlägg

xylene skrev:
hej  (jag är inte svensk, men ska forsöka skriva svensk så godt jag kan)

(Jag kör en volvo v40 från 2017 som jag ägt i 1 år) I mars bytte min sambo till sommardäck och han efterspände dom (aluminiusfälg). Jag tror det var i Maj att bilen var på service hos bilmånsson.  Alt var bra, och han sa jag hadde ca 1000km kvar på bromsklossar. Jag kör ca 250km i veckan, och under semestern i juli körde jag 500+ km fra sverige till norge utan problem. Men nå blev det altså en spontantur till  familjen i norge igen och när jeg kom till Moss hörde jag något som lät som bygningsarbete utanfor, men lyden följde mig fram till färjen och da förstod jag att det var bilen som lät konstigt.  Jag hörde lyden när jeg åkte av färjen, men jeg hadde 1 timme kvar att köra. Det gikk bra på motorvägen, det lät inte hela tiden. inte för jag nästan var framme, då var det rejäl dunking/banking, det lät som det kom underifrån, men när jag öppnade fönster hörde jag lyd från hjulet.  Jag fikk googla och kom fram till at det måste vara hjulet. Pappa fikk hjälpa till och da konstaterades at det var ett flertall lösa bultar + 1 som fattades. Jag ringde närmaste värkstad och dom tog in bilen. Dom sa att det fattades ingen bult, men den var knäckt rakt av, sånt som händer om man spänner for hårt. Dom bytte inte den som var sönder, men dom spände och kollade alla hjulen. Så det ska gå bra att åka hem.....
Vi tror ju att det hände när den var på service, särskilt eftersom vi tror dom tog av hjulen for att se på bromsklossarna. Tror inte dom kommer att ta något ansvar, men undrar vad ni tycker? vad kan jag göra/säga?

(jag tog nog med en massa onödig information, men tackar for svar och hjälp)

Om man kör med lösa bultar en längre sträcka, som i ditt fall. Så kan definitivt bultar gå av även då. Detta sker genom att tex 4 av bultarna är lösa och den 5:e sitter åtdragen. Då blir kraften på den bulten avsevärt högre och till slut går den av.

Du borde ha stannat direkt när du hörde att någonting var fel. Var istället glad att du inte tappade hjulet i full fart på vägen och hamnade i fronten på en mötande bil.

Det går för övrigt oftast alldeles utmärkt att se hur mycket bromsbelägg man har kvar utan att ta av hjulen från bilen, så det är stor chans att verkstaden aldrig plockade av hjulen.

Jag kan inte tänka mig att verkstaden har något ansvar för detta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
8 september 2022 · 2 823 Inlägg

Skulle tro att det är precis som "Husseman" säger.

Ganska orimligt att kunna komma så lång tid (och mil) efter.
Hjulen kan ju i många fall ha varit av flera ggr under den tiden, någon som gjort stöldförsök, mm, mm.

Finns idioter som lossar hjul bara för att det ska hända olyckor också. Som dom som slår ner pålar under vattnet vid badbryggor...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang