Ford Focus 1.6 hackar vid gaspådrag på lägre växlar

Audi_VW
17 september 2022 · 53 Inlägg

Hej,

Har för första gången en Ford Focus -04 1.6 med FYDH motor som jag meckar med. Den har problem på växel 1-2-3 när man gasar på lite och ska accelerera. När man väl kommit upp i säg 70+ km/h och har 4-5 i så går den nästan 100% ok vid kraftigare gaspådrag, hackar till endast lite obetydligt. När den väl hackar under gaspådrag och man växlar ner till en lägre växel så blir det mycket bättre.

Misstänker tändstift, tändkabel, tändspole, är det någon med erfarenhet som vet om det finns något typiskt fel på dessa bilar? Rättare sagt, vad är det första man kollar på denna typ av bil och med detta fenomen?

Mossan1
18 september 2022 · 2 823 Inlägg

Du beskriver skolexempel på tändningsmissar, speciellt om den fungerar bättre kall än varm.
Troligen överlag kabel/spole till topp, internt i ev fördelarlock eller riktigt dåliga tändstift.

Mina erfarenhetet:
Kablar har större benägenhet till överslag än direktverkande tändspolar.
Spolar kan ändå inte uteslutas.

Kablars överslag är oftare i delen ner i tändstiftbrunnen än ovanför.
Såvida inte kabeln har synliga skador.

Överslag inne i fördelarlock syns inte alltid spår av. Fördelarlock slits och bör bytas emellanåt.

Senast redigerat av Mossan1 (18 september 2022)

xXSammy
18 september 2022 · 6 570 Inlägg

Om det sitter original tändspole i den så brukar dessa vara "vita" undertill, är en mörkare under ena anslutningen för tändkabeln är den på väg att bli bränd

Finns också fall där tändkablarna ger överslag eller börjat oxidera i anslutningarna

Tändstiften har en intervall på 6000 mil/3 år

De/Dem
Audi_VW
18 september 2022 · 53 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du beskriver skolexempel på tändningsmissar, speciellt om den fungerar bättre kall än varm.
Troligen överlag kabel/spole till topp, internt i ev fördelarlock eller riktigt dåliga tändstift.

Mina erfarenhetet:
Kablar har större benägenhet till överslag än direktverkande tändspolar.
Spolar kan ändå inte uteslutas.

Kablars överslag är oftare i delen ner i tändstiftbrunnen än ovanför.
Såvida inte kabeln har synliga skador.

Överslag inne i fördelarlock syns inte alltid spår av. Fördelarlock slits och bör bytas emellanåt.

Tack för utförligt svar!

Vad hade varit steg 1 för dig gällande felsökning, vad hade du börjat med?

Audi_VW
18 september 2022 · 53 Inlägg

xXSammy skrev:
Om det sitter original tändspole i den så brukar dessa vara "vita" undertill, är en mörkare under ena anslutningen för tändkabeln är den på väg att bli bränd

Finns också fall där tändkablarna ger överslag eller börjat oxidera i anslutningarna

Tändstiften har en intervall på 6000 mil/3 år

Tack för utförligt svar!

Ska kika på tändspolen. Om den ser bra ut, hur hade du gått vidare?

Mossan1
19 september 2022 · 2 823 Inlägg

Jag hade börjat med att byta fördelarlocket och därefter inspekterat kablarna om det är sådana.

Man ser SÄLLAN skador med ögat, men är det ett glasfiberrör ner till stiften kan man testa att sätta isotejp på det röret och se om det blir bättre. = byt alla kablar.
Annars ta bort tejpen och felsök vidare.

Audi_VW
26 september 2022 · 53 Inlägg

Problemet löst!

Spricka i tändspolen samt två av fyra oxiderade kontakter i tändspolen.

Nu går bilen som den ska igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang