Lambda-värde förhöjd tomgång

audiwwt
13 oktober 2022 · 3 Inlägg

Hej! Min Audi a4 1.8t gick inte igenom besiktningen pga för höga lambda värden, vad kan det bero på? Den har dålig tomgång och ibland kan den leva sitt egna liv och varva upp för att sedan gå ner till normal varvtal
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243999/243999-f2f8e9c76a9fb7a439088f6333aba307.jpg

Mossan1
13 oktober 2022 · 2 790 Inlägg

Läckande avgasrör?
Även långt bak spelar in, för bilprovningen mäter syrehalten (lamda) längst bak.

CO och HC ser ju helt ok ut så pendlande tomgången är inte nödvändigtvis relaterad.

Hur pass gammal Audi 1.8t snackar vi om?
Vissa har elektroniskt gasspjäll som kan må bra av en rengöring.
Igenskitad spjällskiva (så skivan blir ojämn i vikt eller för tung)  ger ungefär dom symtomen på motorgången.

Senast redigerat av Mossan1 (13 oktober 2022)

audiwwt
13 oktober 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Läckande avgasrör?
Även långt bak spelar in, för bilprovningen mäter syrehalten (lamda) längst bak.

CO och HC ser ju helt ok ut så pendlande tomgången är inte nödvändigtvis relaterad.

Hur pass gammal Audi 1.8t snackar vi om?
Vissa har elektroniskt gasspjäll som kan må bra av en rengöring.
Igenskitad spjällskiva (så skivan blir ojämn i vikt eller för tung)  ger ungefär dom symtomen på motorgången.

Den är från 2005

Mossan1
13 oktober 2022 · 2 790 Inlägg

audiwwt skrev:
Den är från 2005

Den har sannolikt elektroniska spjället.

Utmarks-Loke
13 oktober 2022 · 5 833 Inlägg

Lambda 1,64 är så extremt högt att det inte kan stämma, bilen skulle inte kunna gå om den gick så magert. Måste vara en läcka i avgassystemet som läcker in syre och lurar avgasmätaren.

Mossan1
14 oktober 2022 · 2 790 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Lambda 1,64 är så extremt högt att det inte kan stämma, bilen skulle inte kunna gå om den gick så magert. Måste vara en läcka i avgassystemet som läcker in syre och lurar avgasmätaren.

Helt korrekt!

Jag förtydligar mina tidigare inlägg med att det är den pendlande tomgången jag syftar på med gasspjället.
Inte lamdavärdet.

Det måste vara otätt avgasrör så extra syre kommer in och lurar bilprovningens utrustning.

Annars skulle den gå som skit.

audiwwt
14 oktober 2022 · 3 Inlägg

Tack för svaren, har fixat läckaget nu iallafall. Så länge de inte är läckage nån annanstans också så borde väl lambda värdena vara ok? Har även problem att motorlampan lyser (hört att den lyser på typ alla audi av den modellen) men den blinkar på tomgången då den går riktigt ojämnt, kan de höra ihop med problemet på spjället? Ska besikta den på måndag så får hålla tummarna för att lambda värdena är ok den här gången

Mossan1
14 oktober 2022 · 2 790 Inlägg

Blinkande motorlampa = direkta misständningar. Skarpare varning än fast lysande.

Nej, det orsakas INTE av spjället.
Snarare av en dålig tändspole (typfel på den motorn), tändstift eller spridare.

Nej, motorlampan "lyser inte på alla"  utan indikerar när något är fel.

Felkodsläsning är nästa steg.

Bilprovningen scannar efter koder, ovh misständer den blir nog chansen att godkännas liten.

Senast redigerat av Mossan1 (14 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang