4358
Sök

Byta till ett nytt block b230e

9 Inlägg
3 oktober 2022
Trådstartare
#1
Tjenare som titeln lyder så har jag ett litet problem. jo det är så att jag har ett hål i blocket på min b230e och då undrar jag om jag måste använda ett block från en e eller om jag kan montera ett från en fk eller liknande? tacksam för svar!
Mvh Salomon!

1 186 Inlägg
4 oktober 2022
#2
Blocken är i stort sett likadana på alla B230 så det ska inte vara några problem.


1 186 Inlägg
4 oktober 2022
#3
Kolvarna i FK brukar vara oljekylda men det spelar ingen roll för dig. Har du ett komplett block är det bara att flytta över topp och insug.

OBS! Har du blockmonterad fördelare på din gamla motor måste du flytta över mellanaxeln som driver fördelaren, eftersom det kuggdrevet sällan/aldrig finns i FK-blocken.


9 Inlägg
4 oktober 2022
Trådstartare
#4
Steff240 skrev:
Kolvarna i FK brukar vara oljekylda men det spelar ingen roll för dig. Har du ett komplett block är det bara att flytta över topp och insug.

OBS! Har du blockmonterad fördelare på din gamla motor måste du flytta över mellanaxeln som driver fördelaren, eftersom det kuggdrevet sällan/aldrig finns i FK-blocken.

Okej tack för svar! jag ska kolla på det hör av mig om det blir fler problem men tack för hjälpen
mvh Salomon

9 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
#5
Tjenare igen nu har det uppstått lite problem. jag köpte mig en b230fk då jag ej hitta nån e i närheten, och när jag plocka isär allt så fanns inte hålet till styrtrycksventilen i fk blocket och även en givare fattas . så till styrtrycksventilen kan man istället använda vevgaserna från locket på toppen istället? för vill ej ställa mig o borra i blocket för antar att styrtrycksventilen går på vevhusgaser?
och givarn som fattas på fk är den som är med gul kabel.
lägger in lite bilder nedan!
är tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244439/244439-2cbe2fbf2613915ceb8b2897898d890a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244439/244439-e2b6e3cea9d46a50da008190144da907.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244439/244439-7ac4183361f0403ff51c791e85ab9ea7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244439/244439-ca9d686ac345cac8451fdee6be6c793f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244439/244439-23e7262620e1f24f5b8bc76b5b3f0133.jpg

1 186 Inlägg
25 oktober 2022
#6
Styrtrycksventilen går inte på vevhusgaser. Jag har för mig att Hålet i blocket är till för att Styrtrycksventilen ska bli varm fortare helt enkelt. När ventilen är kall fetar den på bränsleblandningen lite, och allt eftersom motorns temperatur ökar minskar bränslemängden en aning.

Jag skulle vilja påstå att det kommer fungera bra även utan hål, det som händer är bara att motorn går fetare lite längre innan ventilen blir riktigt varm. Jag har kört sådär på åtminstone en folkracebil och det fungerade utan bekymmer.

Hmmm känner inte igen den där givaren riktigt... Vad satt sladdstumpen kopplad på?
EDIT: efter lite googlande tror jag att den där givaren är en termotidgivare dvs E-motorns motsvarighet till kallstartsgivare.
Finns det måhända ett pluggat hål i det nya blocket?
Senast redigerat av Steff240 (25 oktober 2022)


9 Inlägg
25 oktober 2022
Trådstartare
#7
tjenare tack för svar igen!
okej det låter ju bra det med styrtrycksventilen man kan ju sätta ihop allt o testa så märker man ju. och det med givaren så är det gjutet för det i fk blocket men ej gängat för den. och den var inte ens inkopplad när jag rev ur motorn så jag vet inte vart den gick!


Sök