Är Biltemas 3" universalljuddämpare lagligt?

JonathanVolvo
24 oktober 2022 · 2 Inlägg

Hej!! Jag är superny till allting här och har en fråga eftersom jag är superförsiktig om allting och sådant.. Jag och min kompis köpte nytt avgassystem på min v70 från biltema och eftersom jag har noll koll på något så satte vi på ljuddämparen och bilen lät alldeles för högt (jag har känsliga öron) och jag vet inte om den är laglig. Jag vill inte bli stoppad för att sedan komma hem med böter till mina föräldrar. Hur ska jag veta om det är lagligt?

torsen
24 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Gissar att det är fråga om en A-traktor.
Här på orten gjorde polisen en flygande besiktning utanför skolan.
Uppskattades av många enligt fb.
Flera grå V70 står nu hemma och väntar på återställning av avgassystemet samt besiktning.
Riktigt skönt att slippa höra dom på kvällar och nätter.

Du vet väl om att din pappa får böterna - och i värsta fall indraget körkort.
Själv får du vänta några år på "lämpet" för B-kort.

JonathanVolvo
25 oktober 2022 · 2 Inlägg

torsen skrev:
Gissar att det är fråga om en A-traktor.
Här på orten gjorde polisen en flygande besiktning utanför skolan.
Uppskattades av många enligt fb.
Flera grå V70 står nu hemma och väntar på återställning av avgassystemet samt besiktning.
Riktigt skönt att slippa höra dom på kvällar och nätter.

Du vet väl om att din pappa får böterna - och i värsta fall indraget körkort.
Själv får du vänta några år på "lämpet" för B-kort.

Tack!! Jag har bett min kompis att hjälpa mig återställa det av just sådana anledningar själv, jag är känslig för ljud men blev tvungen pga grupptryck, helt ärligt så kan jag inte ens fixa det tillbaks själv och har ingen svets.

Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2022 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Gissar att det är fråga om en A-traktor.
Här på orten gjorde polisen en flygande besiktning utanför skolan.
Uppskattades av många enligt fb.
Flera grå V70 står nu hemma och väntar på återställning av avgassystemet samt besiktning.
Riktigt skönt att slippa höra dom på kvällar och nätter.

Du vet väl om att din pappa får böterna - och i värsta fall indraget körkort.
Själv får du vänta några år på "lämpet" för B-kort.

Indraget körkort eller uppskjutet lämp får man inte för att avgassystemet låter för mycket. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2022 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Gissar att det är fråga om en A-traktor.
Här på orten gjorde polisen en flygande besiktning utanför skolan.
Uppskattades av många enligt fb.
Flera grå V70 står nu hemma och väntar på återställning av avgassystemet samt besiktning.
Riktigt skönt att slippa höra dom på kvällar och nätter.

Du vet väl om att din pappa får böterna - och i värsta fall indraget körkort.
Själv får du vänta några år på "lämpet" för B-kort.

Indraget körkort eller uppskjutet lämp får man inte för att avgassystemet låter för mycket. big_smile

instämmer sen är det HELT andra regler på a-traktorer vs bilar.  så tex behöver man ingen avgas rening på en a-traktor.. men ljud från en motor är alltid  bäst dämpad ordenkligt..   med 2st 3" iär det alltid okej.. om det sitter turbo på den.. då låter det dessuitom bäst lite lagom volym,


Reglerna som gäller

12 § Bil ombyggd till motorredskap klass II med förbränningsmotor skall ha avgasrör som uppfyller kraven i 13 –
17 §§ samt ljuddämpare i funktionsdugligt skick.


13 § Avgasrör skall vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.
14 § Uppåtriktat avgasrör skall mynna på sådan höjd att olägenheter för förare eller passagerare inte uppstår.
15 § Bakåtriktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående
vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktad
horisontellt eller snett nedåt.
16 § Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är horisontell eller snett nedåt.
17 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sånt utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sånt att det bedöms inte föreligga någon
risk för att avgaser tränger in i utrymmet.

där nämner dom inte ens ljudnivå  så inte säkert att det är något man bryr sig om i huvudtaget

Källa: https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Senast redigerat av Growe (25 oktober 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2022 · 17 466 Inlägg

När det gäller A-traktorer tror jag Polisen har extra känslig hörsel då de är väl medvetna om att dessa ofta brukas på kvällar/nätter och gärna på höga motorvarv. Förekommer trådar om just detta här på Gorg ibland. Även en kollegas son råkade ut för en "flygande" och fick åläggande om regbesiktning. Den gick dock i sina lagliga 30 km/h och var ok i övrigt så inga böter. Bara ett samtal hem till pappan som dyrt och heligt lovade att "vrida nacken av ungjäveln sen" vilket polisen tyckte var bättre än alla de som käftar emot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2022 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
När det gäller A-traktorer tror jag Polisen har extra känslig hörsel då de är väl medvetna om att dessa ofta brukas på kvällar/nätter och gärna på höga motorvarv. Förekommer trådar om just detta här på Gorg ibland. Även en kollegas son råkade ut för en "flygande" och fick åläggande om regbesiktning. Den gick dock i sina lagliga 30 km/h och var ok i övrigt så inga böter. Bara ett samtal hem till pappan som dyrt och heligt lovade att "vrida nacken av ungjäveln sen" vilket polisen tyckte var bättre än alla de som käftar emot.

Regbes pga hög ljudnivå? Är du säker på det? Inte bara vanlig ombes? Eller fanns det annat som renderade regbes?

Senast redigerat av Brådhis (25 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2022 · 17 466 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
När det gäller A-traktorer tror jag Polisen har extra känslig hörsel då de är väl medvetna om att dessa ofta brukas på kvällar/nätter och gärna på höga motorvarv. Förekommer trådar om just detta här på Gorg ibland. Även en kollegas son råkade ut för en "flygande" och fick åläggande om regbesiktning. Den gick dock i sina lagliga 30 km/h och var ok i övrigt så inga böter. Bara ett samtal hem till pappan som dyrt och heligt lovade att "vrida nacken av ungjäveln sen" vilket polisen tyckte var bättre än alla de som käftar emot.

Regbes pga hög ljudnivå? Är du säker på det? Inte bara vanlig ombes? Eller fanns det annat som renderade regbes?

Nja, om jag tänker efter kan det ha varit att den hade på något mystiskt sätt ramlat ner på backen och hade markfrigång på i princip ingenting. "Böttsänkt" som ungarna säger big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
26 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Vet i alla fall en V70 A-traktor som av polisen vid flygande fick domen körförbud och regbes av flera orsaker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang