Olja till småvässad b230fk

FilipStenmark
7 november 2022 · 70 Inlägg

Kör just nu med 5w-40 helsyntet, tänker hålla mig till helsyntet då det är allmänt bättre än mineral och delsyntet.
Har annan kamaxel i, klr t2 med 0,35mm ventilspel, vilket är deras rekommendationer. Detta ventilspel lyckades jag få med hjälp av lachcaps och ventiljusterbrickor som monteras ovanpå/i tryckarna. Efter jag monterade i denna kamaxel på bästa sätt möjligt för mig började det uppstå ”knackningar” eller ett ”klickande” ljud under ventilkåpan som ökar med varvtal.
Jag undrar då om jag borde köra på en tjockare olja då denna kamaxel är lite vassare och lyfter mer. Misstänker att denna olja är för tunn. Jag har original ”lagerspel”, så vad för olja är tillräckligt tunn så allt får smörjningen det behöver samtidigt som jag får bort dessa ”knackningar”?

simlar
7 november 2022 · 5 524 Inlägg

Eftersom du tagit bort slammerdämparna för att få dit lashcaps så är lite högre tickande från motorn normalt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
FilipStenmark
7 november 2022 · 70 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom du tagit bort slammerdämparna för att få dit lashcaps så är lite högre tickande från motorn normalt.

Så något tjockare olja kommer inte ta bort lite av det ljudet? Eller finns det något hemmamek man kan göra så jag fortfarande kan använda mig av mina lachcaps men också få det någorlunda dämpat?

Senast redigerat av FilipStenmark (7 november 2022)

simlar
7 november 2022 · 5 524 Inlägg

Du kan prova hälla i 5w50 men tvivlar på att det gör någon skillnad mer än att oljan blir dyrare.

Går inte fula dit slammerdämparna på lashcaps vad jag vet.

Tyvärr kan man inte alltid få allt.
Skaffa en vassare originalkam så du kan köra med slammerdämparna, då blir den något tystare från ventilticket men ändå piggare än med den trötta T-kammen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang