4213
Sök

Önskar tips på bilmodeller att kolla upp inför framtida bilköp (stor kombi med lite hästar)

1 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
Hej!
Jag är väldigt okunnig om bilar så jag skulle vilja be om er hjälp att hitta märken och modeller som kan passa det jag är ute efter inom 1-2 år då jag kommer behöva byta till en automat då min sambo ska ta automatkörkort. I dagsläget har jag en V50 kombi som känns för liten så en bil med lite mer utrymme i baksätet och i bagaget är ett krav då jag har en 2-åring så det ska in både barnstol och barnvagn och i V50n är framsätet i stort sett obrukbart pga bilbarnstolen.

Eftersom köpet ligger en bit in i framtiden så har jag ingen specifik budget men jag tänker mig att jag kommer ha nästa bil ett bra tag så bilar upp till 200k kan vara aktuellt men får gärna vara betydligt billigare än så då jag inte kör bil jättemycket och inte är särskilt kräsen.

Kraven jag har är:
* Större bagage och baksäte än en V50.
* Hyfsad acceleration vid omkörningar, behöver inget monster men min V50 har 115 hästar och att ta sig från 80-100 km/h tar en evighet så en bil som kan köra om hyfsat säkert är att önska.
* Bekväm körkomfort, är nöjd med V50n vad gäller det.

Önskemål:
* Tyst kupé.
* Bränslesnål, i jämförelse med antalet hästar då jag som sagt inte vill ha en slö bil.
* Billig skatt sparar ju några kr per år och dom 1100kr jag har på V50n känns lagom smile
* Adaptiv farthållare är väldigt bekvämt och nåt jag snabbt blev bortskämd med när jag lånat farsans bil.

Tror det är vad jag har på listan och t.ex V70, XC70 är väl naturliga alternativ att kolla på men det finns ju så många olika spännande märken och modeller där ute så jag tar gärna emot förslag på märken, modeller och om det är specifika årtal man ska leta efter då det kan bli ett köp tidigare om man hittar ett kap.

Tack på förhand
/Micke

198 Inlägg
8 november 2022
Ungefär hur många mil/år skulle du uppskatta att ni kommer köra? Och vad snackar vi för ungefärlig budget?

Vi har en XC70 i familjen som har fungerat löjligt bra, farsan köpte den ny 2012 och den har hittills rullat 16k mil utan bekymmer. Stabil, stark och väldigt bekväm. Har lagt många mil i en XC60 -2014 men även en nyare V60 Cross Country -2019 och en V90 och tycker utan tvekan att XC70n är den bekvämaste av dessa.

Med det sagt är det ju en rätt dyr bil och om man inte behöver fyrhjulsdrift och markfrigången så finns det nog andra alternativ som kan vara vettiga.

Forummoderator
18 356 Inlägg
8 november 2022
En V70 är ju ett relativt säkert kort. Visst drar skatten iväg men om ni inte kör så mycket så måste det nog vara en bensinbil. Har ni bara ett barn så klarar man sig på en Toyota Prius. Drar 0,5 L/mil och skatten är 360:-. Alla dessa är automat men köp en med adaptiv farthållare då. I nuläget får man en fin Prius mk3 för 150k. Vi har kört dessa ett tag. Kan inte fås med dragkrok!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 523 Inlägg
8 november 2022
jag själv kör 2 Mondeo mk4 2008-2014, jag har 2,2 liters motorer, ena har 175 hk std, min är trimmad å den andra har 200 std,  den med 175 hk drar mindre soppa och känns ärligt trevligare (mindre turbo)  den drar ca 0,6 landsväg, ca 1 liter med en kabe 590 på kulan smile  och rolig att köra om med smile klart trevlig utr i dem,, det enda man kan tänka klaga lite på är vägljudet är lite högt,,

* Voff voff *
11 083 Inlägg
8 november 2022
Hybrid_ skrev:
En V70 är ju ett relativt säkert kort. Visst drar skatten iväg men om ni inte kör så mycket så måste det nog vara en bensinbil.

Jag tänker genast på en 2.5FT som ju har låg skatt och bra effekt under huven och går på bensin samtidigt som den är större än en V50.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 356 Inlägg
9 november 2022
Peugeot 508 kombi är ju en bubblare. Mina föräldrar har haft en sådan i flera år nu. Automat, snåldiesel som drar 0,47 L/mil och skatt på 1136:-
De är pensionärer och kör korta sträckor men den håller... Stor bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 523 Inlägg
9 november 2022
Hybrid_ skrev:
Peugeot 508 kombi är ju en bubblare. Mina föräldrar har haft en sådan i flera år nu. Automat, snåldiesel som drar 0,47 L/mil och skatt på 1136:-
De är pensionärer och kör korta sträckor men den håller... Stor bil!

klart bra motorer,, å Peugeot är ej fy skam smile

Sök