Fick p-bot medan jag skaffade p-skiva. Giltig eller inte?

d-b
11 november 2022 · 541 Inlägg

Jag parkerade på en p-plats som tillhörde ett hotell där det var fri parkering med p-skiva. Jag hade ingen p-skiva i bilen så jag gick in till hotellet och frågade i receptionen om de hade p-skivor där. Medan jag gjorde det fick jag böter! Är detta giltigt/finns det något hopp om att överklaga?

krambriw
11 november 2022 · 427 Inlägg

Troligen inte, p-vakten konstatrerade ju att din bil saknade giltigt p-bevis (P-skiva eller biljett)
Men du kan ju alltid skriva ett brev till p-bolaget och förklara, försöka skadar ju inte

Brådhis * Voff voff *
12 november 2022 · 10 280 Inlägg

Lägg gärna upp en bild på boten där man ser tiderna. Praxis är ju att man har iaf 5 minuter på sig att hämta biljett/p-skiva. Det är ju bara på stoppförbud och plats för rörelsehindrade som dom bötfäller direkt som regel. (Finns säkert fler exempel men p-skiva är inte ett av dom)

Senast redigerat av Brådhis (12 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MisterAxl
13 november 2022 · 103 Inlägg

Tufft. Hade det varit en butik som du gick in för att köpa en p-skiva så hade du ju i alla fall kunnat visa upp kvittot på köpet samt jämföra med tiden när p-boten skrevs. Men det kanske var precis det du gjorde? Köpte en p-skiva, alltså.

I det här fallet hade jag pratat med folket i receptionen för att se om det finns någonting där som skulle kunna styrka din berättelse och sedan ha det med dig när du kontaktar p-bolaget för att överklaga p-boten. Hände detta i samband med att du registrerade din vistelse på hotellet? Om inte så kommer det bli lite svårare att bevisa eftersom då har hotellet förmodligen ingen information på dig. Är ju inte direkt så att receptionen registrerar varenda person som traskar in genom dörrarna eller personer som ber om ett glas vatten och så vidare.

På ett hotell som jag flyktigt arbetade hos en sommar så kunde det hända att gäster hade exakt det här problemet och det berodde framför allt på väldigt aggressiva lapplisor som såg sin chans att dra in lite snabba cash.
Vet inte hur ofta det hotellet ringde p-bolaget och försökte förklara att en gäst faktiskt behöver mer än 5 ynka minuter på sig för att ta sig från sin bil, till hotellet, till receptionen, vänta i kö, registrera sin ankomst, få sin p-skiva, lämna hotellet och gå ut för att sätta p-skivan i bilen. Fast i det här fallet var det inte en p-skiva utan mer en lapp som indikerade att man var gäst på hotellet.

Men ja, prata med receptionen innan du pratar med p-bolaget. Ju mer information och kvitton och annat som du har på din sida som styrker din berättelse, ju bättre utgångsläge har du.
Förmodligen har ju detta specifika p-bolag märkt ut den här parkeringen för just sådana personer som du för att de vet att majoriteten "inte orkar" bestrida p-boten utan de väljer istället att betala och se glad ut. Lapplisor och p-bolag brukar generellt göra så. Allt handlar om att tjäna pengar.

Senast redigerat av MisterAxl (13 november 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2022 · 13 744 Inlägg

om sånt händer skriv tid när du parkerar på en lapp och skriv är och fixar p-skiva...    då är chansen större att man slipper böter..  vad jag har hört räcker en lapp nmär man parkerat som p-skiva..   letade som en jväla galning när jag var i Barkaby efter en p-skiva inte alltid det lättaste att få tag på tyvärr...  tog 3försök innan jag fick tag i en..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang