Ingen ström alls, dött batteri? Saab 9-3 2008

hariroven
10 november 2022 · 9 Inlägg

Halloj. Städade bilen invändigt med dammsugning, en trasa och varmt vatten i sprayflaska osv i måndags, använde inte så mycket vatten att det skulle börja rinna utan jag torkade direkt. Sprayade inte direkt på några knappar, rattar osv utan torkade endast med den fuktiga trasan där.

Efteråt vid körning har det börjat knastra o knäppa lite i högtalarna och jag märkte också om man bromsade tillräckligt hårt så dog stereon och instrumentbrädan. Nu på morgonen skulle frugan ta bilen till jobbet och då var batteriet dött, alltså centrallåset fungerade inte och inga lampor heller, stendöd. Bilen har då stått i två dagar och har endast körts två gånger sedan städningen.

Kan det vara så att iom dörrarna stått öppna under städningen så har alla lampor dragit slut på batteriet? Hade bilen på verkstad en sväng förra veckan och då laddade dom batteriet fullt.
Det som oroar mig att strömmen dött vid hårda inbromsningar

Tack!

Senast redigerat av hariroven (10 november 2022)

uhlin
10 november 2022 · 2 834 Inlägg

Hur gammalt är batteriet och vilket märke är det på batteriet?

Och framför allt, laddar den som den ska.

hariroven
10 november 2022 · 9 Inlägg

Det är ett biltemabatteri (jag vet, ska köpa ett nytt men ekonomin står på kryckor för tillfället ), inte mer än 2 år gammalt, 70 AMP

Vad jag kan se ska det vara 85 AMP men mekanikern sa att det inte är några problem. Bilen brukar vara segstartad men det beror ju på att jag inte brukar köra några längre sträckor så att det hinner ladda ordentligt. Men det borde ju inte laddas ur från fullt på två körningar

hariroven
10 november 2022 · 9 Inlägg

Träffade grannen utanför nu, hon ser bilen från sitt köksfönster. Hon sa att sent igår kvöll så slog strålkastarna på i fram och stod på ett bra tag (antagligen tills batteriet dog då)

Förklarar en hel del! Den tar ström då iallafall med startkablar men knte så att den orksr starta. Ska ladda batteriet ett tag nu så får vi se sen. Men det måste ju alltså vara något jävligt glapp någonstans då? Frågan är ju bara vart!

Senast redigerat av hariroven (10 november 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2022 · 17 486 Inlägg

Trots den lilla mängden vatten som användes kan det ha blivit något elfel. laddning behöver kollas med. Har du möjlighet att ställa in en kupévärmare över natten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
10 november 2022 · 2 834 Inlägg

hariroven skrev:
Det är ett biltemabatteri (jag vet, ska köpa ett nytt men ekonomin står på kryckor för tillfället ), inte mer än 2 år gammalt, 70 AMP

Vad jag kan se ska det vara 85 AMP men mekanikern sa att det inte är några problem. Bilen brukar vara segstartad men det beror ju på att jag inte brukar köra några längre sträckor så att det hinner ladda ordentligt. Men det borde ju inte laddas ur från fullt på två körningar

Säga vad man vill om biltema, men deras batterier har jag bara goda erfarenheter av.  Så att batteriet skulle va sopslut efter 2 år är inte sannolikt. Men visst.... Solen har ju fläckar med.

Men om ljuset slås på så är det ju inte så lyckat... Inte ens ett biltemabatteri klarar det.

Men många korta körningar tar ju på batteri, skaffa en laddare och ladda emellanåt, eller gör en längre tur med jämna mellanrum.

Janneutanb
11 november 2022 · 7 271 Inlägg

Om saker började dö under färd brukar det innebära att generatorn inte laddar.

Mät volten över batteriet med bilen igång.
Den ska vara omkring 14v.

granadadr
11 november 2022 · 7 290 Inlägg

iom grannen såg lysen på, så har du problemet där,, antingen glömde du lyset på, eller troligast har det blivit ett elfel, förmodligen i säkringshållaren,, hänt på en ford jag äger,, den gjorde som den ville,, lysen på vindrutetorkare etc,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
11 november 2022 · 7 238 Inlägg

SAAB är kända för att ha många och konstiga elfel.
T ex kunde det golvmonterade tändningslåset inte bara få på tändningen själv, och därmed inte bara den automatiska belysningen, utan även starta motorn.
Mest spektakulära exemplet var SAABen som startade, backade igenom garageväggen, och vidare ner i en pool.
Då konstaterades att returfjädern i tändninglåset var slå slapp att bilen kunde självstarta.
SAAB har alltid haft lägsta kvaliteten på alla komponenter - speciellt eldetaljer.
Se även på märket/loggan utvändigt.
Hur ofta är den inte blank.
När såg du samma sak på en BMW, som har samma tillverkare av logotypen - men högre klass på tillverkningen.
SAAB har alltid sökt absolut lägsta pris på delarna - och har alltid varit dåliga på att specificera kvalitetskravet.
Tänk på de rostfria heltäckande hjulsidorna där fjädrarna, som skulle hålla hjulsidorna på plats, var av så låg kvalitet att dikena gödslades av SAABs hjulsidor.

Så inte alls förvånade att den kan tända lyset - som en följd av att tändningen slogs på.

Vill man ha problem köper man en SAAB!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2022 · 17 486 Inlägg

Nu var du väl hård torsen men visst är de en smula känsliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
11 november 2022 · 2 828 Inlägg

Saabarna som "rymde" bakåt för att startmotorn slog till pga dåligt tändningslås var Saab 99 av tidiga årgångar.  Vi snackar då före 1975 typ.
Motorn startade inte utan startmotorn drog runt motor och då även transmission som fick bilen att backa till batteriet tog slut typ.
Bakåt eftersom man även på dom spärrade växelspaken i backen med nyckeln.

Men Visst har det nog kommit vatten i nått.  Med lite tur räcker det med en natts kupevärmare..

Senast redigerat av Mossan1 (11 november 2022)

husseman
12 november 2022 · 1 594 Inlägg

Hmm.. mkt. rolig tråd. Att blaska vatten på/i elektronik har aldrig varit nån bra idé. Vill man tokstäda bilen, så använder man rätt saker- eller låter bli. o låter de som kan göra det.
Att Saab skulle vara tokkänsliga låter eget. Precis som att ett Feltemabatteri inte skulle vara totalkass efter 2 år?  Det är väl snarare regel än undantag..- ingen o då menar ja ingen seriös verkstad, monterar ett Feltemabatteri. Fast detta är överkurs- felet är att man i detta fall hällt vatten på elektronik o dess kablar.
Går säkert att torka upp med en fläkt några dar..o radera lite felkoder- sen e´Saaben på banan igen.  Lycka till / mvh. husse

husseman
12 november 2022 · 1 594 Inlägg

torsen skrev:
SAAB är kända för att ha många och konstiga elfel.
T ex kunde det golvmonterade tändningslåset inte bara få på tändningen själv, och därmed inte bara den automatiska belysningen, utan även starta motorn.
Mest spektakulära exemplet var SAABen som startade, backade igenom garageväggen, och vidare ner i en pool.
Då konstaterades att returfjädern i tändninglåset var slå slapp att bilen kunde självstarta.
SAAB har alltid haft lägsta kvaliteten på alla komponenter - speciellt eldetaljer.
Se även på märket/loggan utvändigt.
Hur ofta är den inte blank.
När såg du samma sak på en BMW, som har samma tillverkare av logotypen - men högre klass på tillverkningen.
SAAB har alltid sökt absolut lägsta pris på delarna - och har alltid varit dåliga på att specificera kvalitetskravet.
Tänk på de rostfria heltäckande hjulsidorna där fjädrarna, som skulle hålla hjulsidorna på plats, var av så låg kvalitet att dikena gödslades av SAABs hjulsidor.

Så inte alls förvånade att den kan tända lyset - som en följd av att tändningen slogs på.

Vill man ha problem köper man en SAAB!

Hmm.. skulle säja det motsatta.. bland all jävla skit på Blocket Dvs. franska skrothögar, o gamla oljebrännare(diesel) bilar som alla vill bli av med akut, så är ett bra köp en Saab 9-5 helst Aero o Svart. Ta fram en bild o jämför med dagens bilar.. den e´snyggare o har bra pulver under huven. Den har sina kända "fel" o dessa e´ DIY . En välskött 9-5,a är ett bra köp om man inte har tummen mitt i handen.

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2022 · 17 486 Inlägg

Jaja, tror inte TS har för avsikt att byta bil.

En uppdatering från ovan nämnda hade varit på sin plats.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
12 november 2022 · 2 828 Inlägg

Uttryck av negativa personliga preferenser över bilmärken eller batteriåterförsäljare hjälper inte trådskaparen eller någon annan det minsta!
Det är bara relevant OM DET EFTERFRÅGAS!

Det rullar massor av Saabar som fungerar utmärkt med nöjda ägare och Biltema säljer massor av batterier som fungerar prima.

Det blir bara patetiskt och utvattnar hela forumets trovärdighet!

torsen
12 november 2022 · 7 238 Inlägg

husseman skrev:

torsen skrev:
SAAB är kända för att ha många och konstiga elfel.
T ex kunde det golvmonterade tändningslåset inte bara få på tändningen själv, och därmed inte bara den automatiska belysningen, utan även starta motorn.
Mest spektakulära exemplet var SAABen som startade, backade igenom garageväggen, och vidare ner i en pool.
Då konstaterades att returfjädern i tändninglåset var slå slapp att bilen kunde självstarta.
SAAB har alltid haft lägsta kvaliteten på alla komponenter - speciellt eldetaljer.
Se även på märket/loggan utvändigt.
Hur ofta är den inte blank.
När såg du samma sak på en BMW, som har samma tillverkare av logotypen - men högre klass på tillverkningen.
SAAB har alltid sökt absolut lägsta pris på delarna - och har alltid varit dåliga på att specificera kvalitetskravet.
Tänk på de rostfria heltäckande hjulsidorna där fjädrarna, som skulle hålla hjulsidorna på plats, var av så låg kvalitet att dikena gödslades av SAABs hjulsidor.

Så inte alls förvånade att den kan tända lyset - som en följd av att tändningen slogs på.

Vill man ha problem köper man en SAAB!

Hmm.. skulle säja det motsatta.. bland all jävla skit på Blocket Dvs. franska skrothögar, o gamla oljebrännare(diesel) bilar som alla vill bli av med akut, så är ett bra köp en Saab 9-5 helst Aero o Svart. Ta fram en bild o jämför med dagens bilar.. den e´snyggare o har bra pulver under huven. Den har sina kända "fel" o dessa e´ DIY . En välskött 9-5,a är ett bra köp om man inte har tummen mitt i handen.

mvh/husse

Sammanfattar ungefär vad jag skrev ovan - man blir autodidakt bilreparatör om man köper en SAAB - om man inte har tummen mitt i handen.
Sedan vet jag ju inte om svarta Aero är varken bättre eller sämre än röda "vanliga" SAAB?
Snyggare än nya Volvo EX90 - det tillstår jag - men inte snyggare än HONDA e.

För att besvara en av ts ursprungliga frågor så tror jag att han genom att "vattna" bilen invändigt åstadkommit att tändningslåset fått kortslutning och då slagit på tändningen och därmed lyset - som en granne sett lysa - och förmodligen ledde till urladdat batteri.
Hur skulle annars lyset tändas av sig själv?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2022 · 17 486 Inlägg

torsen skrev:

husseman skrev:

torsen skrev:
SAAB är kända för att ha många och konstiga elfel.
T ex kunde det golvmonterade tändningslåset inte bara få på tändningen själv, och därmed inte bara den automatiska belysningen, utan även starta motorn.
Mest spektakulära exemplet var SAABen som startade, backade igenom garageväggen, och vidare ner i en pool.
Då konstaterades att returfjädern i tändninglåset var slå slapp att bilen kunde självstarta.
SAAB har alltid haft lägsta kvaliteten på alla komponenter - speciellt eldetaljer.
Se även på märket/loggan utvändigt.
Hur ofta är den inte blank.
När såg du samma sak på en BMW, som har samma tillverkare av logotypen - men högre klass på tillverkningen.
SAAB har alltid sökt absolut lägsta pris på delarna - och har alltid varit dåliga på att specificera kvalitetskravet.
Tänk på de rostfria heltäckande hjulsidorna där fjädrarna, som skulle hålla hjulsidorna på plats, var av så låg kvalitet att dikena gödslades av SAABs hjulsidor.

Så inte alls förvånade att den kan tända lyset - som en följd av att tändningen slogs på.

Vill man ha problem köper man en SAAB!

Hmm.. skulle säja det motsatta.. bland all jävla skit på Blocket Dvs. franska skrothögar, o gamla oljebrännare(diesel) bilar som alla vill bli av med akut, så är ett bra köp en Saab 9-5 helst Aero o Svart. Ta fram en bild o jämför med dagens bilar.. den e´snyggare o har bra pulver under huven. Den har sina kända "fel" o dessa e´ DIY . En välskött 9-5,a är ett bra köp om man inte har tummen mitt i handen.

mvh/husse

Sammanfattar ungefär vad jag skrev ovan - man blir autodidakt bilreparatör om man köper en SAAB - om man inte har tummen mitt i handen.
Sedan vet jag ju inte om svarta Aero är varken bättre eller sämre än röda "vanliga" SAAB?
Snyggare än nya Volvo EX90 - det tillstår jag - men inte snyggare än HONDA e.

För att besvara en av ts ursprungliga frågor så tror jag att han genom att "vattna" bilen invändigt åstadkommit att tändningslåset fått kortslutning och då slagit på tändningen och därmed lyset - som en granne sett lysa - och förmodligen ledde till urladdat batteri.
Hur skulle annars lyset tändas av sig själv?

Släpp det nu torsen! Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
12 november 2022 · 10 280 Inlägg

Dåligt batteri och glapp helljusspak som aktiverar "follow me home"-funktionen av sig själv?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
13 november 2022 · 2 834 Inlägg

husseman skrev:
Hmm.. mkt. rolig tråd. Att blaska vatten på/i elektronik har aldrig varit nån bra idé. Vill man tokstäda bilen, så använder man rätt saker- eller låter bli. o låter de som kan göra det.
Att Saab skulle vara tokkänsliga låter eget. Precis som att ett Feltemabatteri inte skulle vara totalkass efter 2 år?  Det är väl snarare regel än undantag..- ingen o då menar ja ingen seriös verkstad, monterar ett Feltemabatteri. Fast detta är överkurs- felet är att man i detta fall hällt vatten på elektronik o dess kablar.
Går säkert att torka upp med en fläkt några dar..o radera lite felkoder- sen e´Saaben på banan igen.  Lycka till / mvh. husse

Håller med dig i mångt och mycket husse. Biltema har mycket skit, men deras batterier håller jag inte med om att de ska va så dåliga som du säger.

Tvärtom har jag bra erfarenheter av de batterierna, vare sig det är till gräsklippare eller bilar eller större saker som traktorer.

Gräsklipparbatteriet jag har nu är inne på 4:e året, bilbatteriet har varit med drygt 4 år nu, får väl se hur det blir när kylan kommer men det hänger säkert med en vinter till åtminstone.

Sen att seriösa bilverkstäder inte sätter i ett biltema batteri kan så va, de vill sälja batteriet själv. Men kommer man till en verkstad med ett biltema batteri så tror jag nog de monterar det iallafall.  Mot lite högre betalning än om man köpt batteriet på verkstaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang