Bilservice Honda

skreech3
8 november 2022 · 159 Inlägg

Har en Honda Accord som klockade på 30 år nu i år och årsintervallen för service har ju inte direkt hållts slaviskt de senare åren. Senaste stora servicen gjordes 2018. Har ju inte haft några större bekymmer med bilen som så men börjar bli dags att låta verkstad se över snart tänker jag.

Enligt serviceschemat ingår ju då byte av bl.a. bränslefilter, luftfilter, tändstift, automatolja, m.m. Övriga kontroller och annat är jag inte så hemma på för att göra själv. Kan byta däck, byta olja, lite enklare åtgärder. Var in och bytte packning i ventilkåpan på motorn och oljetråget här i höstas när jag bytte olja.

Vet inte om det finns någon handbok eller guide ni som servar bilarna själva går efter? Priserna går ju upp med typ allt så man försöker vara lite återhållsam med kostnader. Är ju rätt dyra reservdelar till Honda just också.

Luftfiltret börjar bli lite svart i mitten så är väl dags att byta.  Hurvida automatoljan och bränslefiltret måste bytas är oklart om det går att avgöra annat än miltal eller årtal. Vissa säger ju att verkstäder och bilhandböcker drar till med kortare intervall för att tjäna pengar. Tändstiften lär man ju kunna skruva ur och kolla av.

Bilproblemet
8 november 2022 · 286 Inlägg

Hut långt har den gått?

skreech3
9 november 2022 · 159 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Hut långt har den gått?

16210 mil har den gått.

Senast redigerat av skreech3 (9 november 2022)

skreech3
15 november 2022 · 159 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0bd31f578c3c18d33b1d8f3eec856470.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-268a387e0dd787cb21d0242ed43a2a70.jpg

Tog bild på luftfiltret och ett av tändstiften. Vet inte hur skicket på tändstiftet borde vara men luftfiltret har nog sett sina bästa dagar...

MrHyde
15 november 2022 · 654 Inlägg

Om man går enbart på miltalen så ska en massa grejer bytas egentligen..
Jag hade definitivt bytt det där luftfiltret, det håller ju till och med på att skrynkla ihop.
Utöver det hade jag bytt kupéfilter om det är längesen, vill ju inte ha dålig inandningsluft i kupén.
Om inte bränslefiltret är bytt på länge så kan det också vara läge för, enligt intervallerna ska det göras på 16000 mil. Ett fräscht bränslefilter hjälper ofta till med förbrukningen.
Automatlådans olja märker du när den bör bytas, växlar segare, slår i växlarna och sånt.
När är kamrem bytt senast?

Live long, and prosper.
skreech3
15 november 2022 · 159 Inlägg

MrHyde skrev:
Om man går enbart på miltalen så ska en massa grejer bytas egentligen..
Jag hade definitivt bytt det där luftfiltret, det håller ju till och med på att skrynkla ihop.
Utöver det hade jag bytt kupéfilter om det är längesen, vill ju inte ha dålig inandningsluft i kupén.
Om inte bränslefiltret är bytt på länge så kan det också vara läge för, enligt intervallerna ska det göras på 16000 mil. Ett fräscht bränslefilter hjälper ofta till med förbrukningen.
Automatlådans olja märker du när den bör bytas, växlar segare, slår i växlarna och sånt.
När är kamrem bytt senast?

Kamremmen byttes i våras, så den är grön ett par år till.

Så då har jag lite att pyssla med i vinter. Det enda jag känner mig direkt osäker på är nog bränslefiltret. Tittade i rep.handbok jag hittade, där det pratas om att kolla tryck och annat i bränslesystemet, plus att det är en ganska stor brandfara.

Kupéfilter är jag nog tveksam till om det ens finns på min bil. Kan inte se i någon tidigare service att man köpt in det.

Om man säger så här, utöver att byta förbrukningsvaror som tändstift, luftfilter, etc, lär vara en massa andra kontroller som görs. Hur "lätt" är det som "amatörmek" att kolla av sådant enligt checklista?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang