Köpråd: Mellanpris 4hjulsdriven begagnad vinterbil

linushg111
18 november 2022 · 4 Inlägg

Som titeln lyder så söker jag bil inför vintern o skulle behöva lite tips på olika modeller. Det som jag söker är en 4hjulsdriven bil förmodligen suv men öppen för det mesta som inte drar för mycket soppa. Det som jag framförallt kollat på är andra generationen kanske facelift  CR-V. Även RAV4 första eller andra generationen har jag kollat på men inte hittat den rätta än.

Mina krav.
- 4WD
- Okej eller hög markgång
- Under 50k i pris
- Dra så lite som möjligt, ca 0,8 (bensin) eller mindre om det ens går, 1L milen.

torsen
18 november 2022 · 7 238 Inlägg

linushg111 skrev:
Som titeln lyder så söker jag bil inför vintern o skulle behöva lite tips på olika modeller. Det som jag söker är en 4hjulsdriven bil förmodligen suv men öppen för det mesta som inte drar för mycket soppa. Det som jag framförallt kollat på är andra generationen kanske facelift  CR-V. Även RAV4 första eller andra generationen har jag kollat på men inte hittat den rätta än.

Mina krav.
- 4WD
- Okej eller hög markgång
- Under 50k i pris
- Dra så lite som möjligt, ca 0,8 (bensin) eller mindre om det ens går, 1L milen.

Ska du köpa CR-V ska du köpa någon som är tillverkad tidigast sommaren 2015.
Våren 2015 ändrades 4x4-systemet från hydraulisk(= långsam) inkoppling till elektronisk(= snabb) inkoppling.
Himmelsvid skillnad på systemen.
CR-V har INTE god markfrigång(17 cm med 235/65-17").
Går att förbättra/höja med andra däck(framförallt högre däckprofil).
Vid mycket snabb långkörning (Mälardalen - Lappland) med 15 km/t över skyltat (med full packning) drar CR-V 2016 under 0,8 lit/mil.

Vad du menar med facelift CR-V vet jag inte.
Menar du när man ändrade från utvändigt reservhjul till att lägga det underst i bagagerummet?(Inte många bilar som har reservhjul!!!!)

B t w vill jag nämna att på min CR-V, uttagen oktober 2015, har endast torkarbladet på bakrutan bytts(p g a a det var fastfruset).
Alla servicar gjorda på märkesverkstad.(fri från rost enligt märkesverkstaden och Dekra)

linushg111
18 november 2022 · 4 Inlägg

torsen skrev:

linushg111 skrev:
Som titeln lyder så söker jag bil inför vintern o skulle behöva lite tips på olika modeller. Det som jag söker är en 4hjulsdriven bil förmodligen suv men öppen för det mesta som inte drar för mycket soppa. Det som jag framförallt kollat på är andra generationen kanske facelift  CR-V. Även RAV4 första eller andra generationen har jag kollat på men inte hittat den rätta än.

Mina krav.
- 4WD
- Okej eller hög markgång
- Under 50k i pris
- Dra så lite som möjligt, ca 0,8 (bensin) eller mindre om det ens går, 1L milen.

Ska du köpa CR-V ska du köpa någon som är tillverkad tidigast sommaren 2015.
Våren 2015 ändrades 4x4-systemet från hydraulisk(= långsam) inkoppling till elektronisk(= snabb) inkoppling.
Himmelsvid skillnad på systemen.
CR-V har INTE god markfrigång(17 cm med 235/65-17").
Går att förbättra/höja med andra däck(framförallt högre däckprofil).
Vid mycket snabb långkörning (Mälardalen - Lappland) med 15 km/t över skyltat (med full packning) drar CR-V 2016 under 0,8 lit/mil.

Vad du menar med facelift CR-V vet jag inte.
Menar du när man ändrade från utvändigt reservhjul till att lägga det underst i bagagerummet?(Inte många bilar som har reservhjul!!!!)

B t w vill jag nämna att på min CR-V, uttagen oktober 2015, har endast torkarbladet på bakrutan bytts(p g a a det var fastfruset).
Alla servicar gjorda på märkesverkstad.(fri från rost enligt märkesverkstaden och Dekra)

Med facelift så menar jag dem sista som tillverkades i andra generationen så 2005 och 2006, dem fick tydligen lite mer utrustning o sånt. Men så pass nya CR-V som 2015/14 4 generationen går la för rätt mycket mer än 50 000kr. Mitt tak är på 50 000kr, hade la tänkt 35 - 40 kanske men för helt rätt bil går det  ju sträcka sig.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 november 2022 · 14 058 Inlägg

linushg111 skrev:
Som titeln lyder så söker jag bil inför vintern o skulle behöva lite tips på olika modeller. Det som jag söker är en 4hjulsdriven bil förmodligen suv men öppen för det mesta som inte drar för mycket soppa. Det som jag framförallt kollat på är andra generationen kanske facelift  CR-V. Även RAV4 första eller andra generationen har jag kollat på men inte hittat den rätta än.

Mina krav.
- 4WD
- Okej eller hög markgång
- Under 50k i pris
- Dra så lite som möjligt, ca 0,8 (bensin) eller mindre om det ens går, 1L milen.

Vad menas med mellanpris?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
linushg111
18 november 2022 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

linushg111 skrev:
Som titeln lyder så söker jag bil inför vintern o skulle behöva lite tips på olika modeller. Det som jag söker är en 4hjulsdriven bil förmodligen suv men öppen för det mesta som inte drar för mycket soppa. Det som jag framförallt kollat på är andra generationen kanske facelift  CR-V. Även RAV4 första eller andra generationen har jag kollat på men inte hittat den rätta än.

Mina krav.
- 4WD
- Okej eller hög markgång
- Under 50k i pris
- Dra så lite som möjligt, ca 0,8 (bensin) eller mindre om det ens går, 1L milen.

Vad menas med mellanpris?

/Benny

Mellan 35- 40 tusen men allra max 50

Utmarks-Loke
18 november 2022 · 5 840 Inlägg

linushg111 skrev:
Mellan 35- 40 tusen men allra max 50

Det räknas nog tyvärr som bottenpris numera, och framförallt för en SUV när vintern närmar sig. I den prisklassen bör du titta på skick mer än märke, även du förstås måste undvika modeller med idiotkonstruktioner också. Men en Suzuki Grand Vitara kanske? Är dock osäker på om du klarar förbrukningskravet med en sån.

torsen
19 november 2022 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

linushg111 skrev:
Mellan 35- 40 tusen men allra max 50

Det räknas nog tyvärr som bottenpris numera, och framförallt för en SUV när vintern närmar sig. I den prisklassen bör du titta på skick mer än märke, även du förstås måste undvika modeller med idiotkonstruktioner också. Men en Suzuki Grand Vitara kanske? Är dock osäker på om du klarar förbrukningskravet med en sån.

En bra rekommendation, om man bortser från bensinförbrukningen.
En son hade sista generationen innan mindre Vitaran utan prefixet Grand = sista som inte hade reservhjulet på bakluckan.
Grand Vitara är en av få riktiga 4x4-bilar som har fördelningslåda med låsbar mellandifferential och lågväxel samt någorlunda god markfrigång.
Smolket i glädjebägaren är att 2.0 bensin med automat drar ungefär 1,5 liter milen - enligt sonen.

Gamla Grand Vitara, den med reserven på bakluckan, är inte så komfortabla emedan de har stel bakaxel.
Grand Vitara XL7, med V6:a, har 3 sätesrader, om man är ute efter stora utrymmen.
Dock törstig den med.

Annan trevlig 4x4-bil är Mitsubishi Pajero Pinin.
Vet inte mycket mer om den än att den också har riktig 4x4 = fördelningslåda.
Relativt kompetent i terrängen.
Storleksmässigt snäppet över Suzuki Jimny - men under HONDA CR-V/Toyota RAV-4.

I prisklassen under 50.000:- får man, om man kan tänka sig en liten bil, Suzuki Jimny årsmodell 2004 och äldre.
Mycket kompetent i terrängen och driftsäker, ingen långpendlarbil men behändig i stadstrafik.

Har själv både CR-V och Jimny.
Driftsäkerheten har varit MYCKET god på de 4 små Suzukin jag ägt och äger för närvarande = Nästan HONDA-klass.

Avråder på det bestämdaste från äldre CR-V/RAV-4 i prisklassen under 50.000:-.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang