Köpråd bil för 50k! V70? Tips mottages

Maklare
20 november 2022 · 3 Inlägg

Tjena!
Har suttit med en trasig bil i 2 år som jag äntligen blivit av med och nu ska det inhandlas en ny bil och jag har 50.000kr i budget! Vill ha något driftsäkert för pengarna och har kollat på bland annat v70 och för dom pengarna verkar det vara 1.6d, 2.0d och 2.0f motorn man får! är dessa något att ha om dom gått runt 20k mil? Vet att 2.0f varvar mycket på motorväg det är nog inget som stör mig då jag kommer från vw som också ligger på ganska höga varvtal. V50 har jag fått höra att man ska håll sig borta ifrån men är inte det samma motorer i dom som jag nämnde här ovan? Viktigaste för mig är en driftsäker drivlina och inte allt för dyr att äga.
Kom gärna med övriga tips på driftsäkra bilar i min budget, har kollat lite på
Opel insignia också då jag tycker dom är läckra!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2022 · 17 478 Inlägg

Ja, V50 kan du hålla dig borta från. En V70 är en V70. Går alltid att hålla rullande. 1.6D är en bra maskin. Ingen raket men går billigt och bra. Samma maskin återfinns i mina föräldrars Peugeot 508. Den rullar på 0,48 L/mil trots kortkörningar vilket inte är optimalt för en diesel. Men inne på sitt 4:e år nu utan fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Maklare
20 november 2022 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, V50 kan du hålla dig borta från. En V70 är en V70. Går alltid att hålla rullande. 1.6D är en bra maskin. Ingen raket men går billigt och bra. Samma maskin återfinns i mina föräldrars Peugeot 508. Den rullar på 0,48 L/mil trots kortkörningar vilket inte är optimalt för en diesel. Men inne på sitt 4:e år nu utan fel.

Tack för svaret! Jaha det visste jag inte, kollade faktiskt på några Peugeot 508 ~ 2011på blocket också hmm kanske hade kunnat vara ett altenativ? Har ju en skruvvana så reperationer osv är egentligen ingen fara är väl mest nojig över att köpa något som havererar totalt haha. Finns ju många v70 som rullat 30-40k mil på blocket så då känns det ok att köpa en som gått 20k så man vet att dom kan hålla länge

Lucif3r
21 november 2022 · 2 214 Inlägg

Beror ju lite på vad man prioterar mest.... För 50k hade iaf jag tittat på en V70N T5 med manuell låda. Inte den snålaste bilen i den prisklassen, men utöver det finns det typ inget negativt. Driftsäkra, billiga att laga, lite lagom "mos" när man är på det humöret, bekväma, stort utrymme och fortfarande relativt säkra.

Maklare
22 november 2022 · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beror ju lite på vad man prioterar mest.... För 50k hade iaf jag tittat på en V70N T5 med manuell låda. Inte den snålaste bilen i den prisklassen, men utöver det finns det typ inget negativt. Driftsäkra, billiga att laga, lite lagom "mos" när man är på det humöret, bekväma, stort utrymme och fortfarande relativt säkra.

Hm är ute efter något modernare, fick upp ögonen för c30 t5. Verkar inte vara allt får dålig bränsleförbrukning, lite tryck i grejerna också. Har provkört tidigare då min polare har en sån så det kanske hade kunnat vara något. Är den t5an lika driftsäker tro?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2022 · 17 478 Inlägg

Tror de flesta av oss utgick från "familjebil" eftersom dina egna förslag var åt de hållet. C30 T5 bör ju gå som ett litet troll. Varför inte? Man ska ha kul med. Tror de är hyfsat pålitiga med varningsflagg för stark motor: Buskörd några gånger i sitt liv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang