B230f spridare

Onordin4
30 november 2022 · 135 Inlägg

Hejsan! Jag har en felkod 1-3-3 på min 745 1988 med en b230f. Bilen drar väldigt mycket, närmare 2l / milen. Den är lite mer svårstartad än vad den brukar vara men när den går så är det inga problem, utöver att tomgången ibland kan ligga på 750-900 och ibland 1100-1200. ena bulten till fuelrailen var avdragen (motorn är nyligen bytt) men förra ägaren av motorn hade satt en ny bult lite längre upp, vilket innebär att han har behövt sätta jord kablarna löst liggandes ”ihopklämmd” mellan fuelrail och nån annan plåt bit. Jordkabeln sitter ju där man kan mitt problem och min felkod bero på dåligt jordare spridare? bilen går som den ska på alla 4 cylindrar, så har någon en aning vad det kan bero på hade det varit fantastiskt!

Lucif3r
30 november 2022 · 2 214 Inlägg

1-3-3 = Spjällkontakt vid tomgång
Villkor:
Om styrenheten får signal från tomgångskontakten när motorvarvtalet är över 1500 rpm och lasten motsvarar dellast tolkas detta som att motorn omöjligt kan gå i tomgångsläge.
Felorsak:
Kortslutning till jord i ledningen till styrenheten.Tomgångskontakten bryter inte.
Felsymptom:
Hög tomgång.

Onordin4
30 november 2022 · 135 Inlägg

Okej. hade även 1-1-3. Någon var iallafall gällande lambdakontroll för mager eller fett. Problemet är ju somsagt att den drar ca 2l / mil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang