Hjälp!

Nanonano
27 december 2022 · 35 Inlägg

Hej!
Pendlarbilen Passat TDI 2.0 2009, när den står på tomgång efter att den åket en bra bit och motortemp. är som vanligt på 90, börjar temporatoren sjunka betydligt mycket och börjar slippa kall luft! Det ka hända när man står i trafikljuset, alltså denna korta stunden bara! Alltså när jag kör mer än 50 km/h, är bilen varm och kupén är varm, mindre än 50 km/ h och stannar i trafik eller sånt, motorns temp. sjunker och den slipper kall luft i kupén!

Den har dieselvärmare plus värmningsknapp, men den är ur funktion.
Kan det vara glödstiftarna?

Senast redigerat av Nanonano (27 december 2022)

Steff240
27 december 2022 · 1 017 Inlägg

Låter som kass termostat.

Nanonano
27 december 2022 · 35 Inlägg

Steff240 skrev:
Låter som kass termostat.

Jag får kolla upp det!

Lasse62
28 december 2022 · 292 Inlägg

DSG låda?
Byt termostaten till växellådan (slang termostat)

Utmarks-Loke
28 december 2022 · 5 833 Inlägg

Nanonano skrev:
Kan det vara glödstiftarna?

Nej, de används bara när motorn måste förvärma sig några sekunder innan start. Startar motorn som den skall är glödstiften okej.

Nanonano
28 december 2022 · 35 Inlägg

Lasse62 skrev:
DSG låda?
Byt termostaten till växellådan (slang termostat)

Ja! Det är DSG låda! Så det finns 2 olika termostat i bilen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2022 · 17 470 Inlägg

Glödstiften har enbart som uppgift att få igång bilen om det är rejält kallt ute. Då menar jag -15 grader sådär. Den går säkert att starta ändå men går nog en smula hårt om stiften inte fungerar.

Dieselvärmaren har till uppgift att hålla motortemp över cirka 70 grader. Eftersom den inte fungerar så tror jag detta är problemet. Men visst skadar det inte att byta termostat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang