[Köpråd] Golf 1.6 högt miltal

ekshaust
9 januari 2023 · 34 Inlägg

Hej, kikar på den här Golfen som ligger inom min budget men blir lite avskräckt av det höga miltalet. Aldrig köpt bil med så högt miltal tidigare och undrar därför om det finns anledning till oro och hur länge håller vanligtvis en motor av denna bilmodell?
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /105803195

Annat man bör tänka på gällande denna bilmodell?

Tacksam för snabbt svar.

Brådhis * Voff voff *
9 januari 2023 · 10 279 Inlägg

26000 mil är ju inte direkt ett "högt miltal". Mer kanske ett normalt miltal på den årsmodellen idag. smile

Högt miltal hade nog snarare varit kanske 35000 mil och uppåt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
9 januari 2023 · 4 024 Inlägg

Rost: dom mest rostkänsliga ställerna är tröskellådorna och i skärm bakom framhjulen
ser vid slagning på regnummer att det är en äkta 1.6 Fsi, ganska billig i drift men välj 98oktan för bästa bränsleekonomi, priset: bilen står hos en bilhandlare som vet vad kärran är värd
sad

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2023 · 13 742 Inlägg

skulle personligen aldrig betala dom pengarna för en så gammal bil.     det är på tok för mycket pengar..    och grejen att du tänker att den är på en bilfirma och skulle det vara några problem så löser dom det.... nej det gör dom inte..

ett bolag som bara har röda siffor...   


betydligt säkrare att köpa privat i dessa prisklasser  och då¨välja bilar som ägs av en ägare som ägt bilen minst 1år  osv osv.. 


kollar man priser på bilupgifter..se   så är max priset 20k på firma på en sån bil.  max...   privat 16.  tycker det är lite i överkant på en undermotoriserad Golf

dessutom på en bil som inte bara underkänts vid en bes utan 2 i rad...   
det tyder på att något värre fel funnits...   säkert avgasvärden som dessa fsi maskinerna är kända för..  nu var det inte en BAD motor i den där.  just den motorn är känd för att inte gå igenom bes men svårt att tro att denna är bättre..  tyvärr
https://biluppgifter.se/fordon/UPS018

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2023 · 17 477 Inlägg

Undrar om handlaren medvetet undvek att skriva att det rör sig om en FSi?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekshaust
9 januari 2023 · 34 Inlägg

Hmm, ja underkänt två gånger i rad på besiktning låter ju mindre kul..

Tack för input alla som skrivit. Jag är villig att betala några tusenlappar extra och köpa via firma istället för privat då jag har väldigt dåliga erfarenheter från den senare.

Det finns en annan Golf ute till försäljning inom min budget och i närområdet men den har lite högre förbrukning såg jag. Reagerade på att den första jag länkade till hade lägre förbrukning än den här som har mindre motor. Känns lite fel eller har jag missat nåt?
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /105978323

Vad tror ni om den här istället?

Senast redigerat av ekshaust (9 januari 2023)

spillolja
9 januari 2023 · 4 024 Inlägg

Vanlig 1.6 utan direktinsprutning  ca 0,7 l/mil på landsväg,
1.6 Fsi ska inte vara några problem om man iakta följande: olja+ filter max 15.000km minst 5W-40 olja, >98 oktan bensin, motorn är byggd för 98 oktan, men köras på 95 oktan i nödfall, motorn mår pyton av det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2023 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
Vanlig 1.6 utan direktinsprutning  ca 0,7 l/mil på landsväg,
1.6 Fsi ska inte vara några problem om man iakta följande: olja+ filter max 15.000km minst 5W-40 olja, >98 oktan bensin, motorn är byggd för 98 oktan, men köras på 95 oktan i nödfall, motorn mår pyton av det

BAD motorn som är 1.6 direkt insprutad på 105hk om jag inte minns fel  får INTE köras på 95okt (e10) hurvida den motorn får köras med 95okt låter jag vara osakt..   men det är spriten som förstör pumpen på direktinsprutad motorn inte så mycket med hur bra eller dåligt bränslet är.. 

vet oxå att någon direkt insprutad 1.6:a  har en halv bok skriven om sig när det gäller bes dessa ska inte avgasprovas på samma sätt som alla andra bilar.. tror inte man fick köra dessa på 2500rpm utan man skulle göra något annat som jag inte minns...    polarn visade mig det på sitt jobb.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2023 · 13 742 Inlägg

ekshaust skrev:
Hmm, ja underkänt två gånger i rad på besiktning låter ju mindre kul..

Tack för input alla som skrivit. Jag är villig att betala några tusenlappar extra och köpa via firma istället för privat då jag har väldigt dåliga erfarenheter från den senare.

Det finns en annan Golf ute till försäljning inom min budget och i närområdet men den har lite högre förbrukning såg jag. Reagerade på att den första jag länkade till hade lägre förbrukning än den här som har mindre motor. Känns lite fel eller har jag missat nåt?
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /105978323

Vad tror ni om den här istället?

problemet med privata liksom firmor att det finns mycket folk som är rena bluffare och säljer skräp dyrt..    men det är ju samma sorts skräpmänniskor som säljer bilarna. 
åker man till några större företag så vet man iallfall att deras mål inte är att lura köparna.  mer än att betala dyrt för att köpet är på en firma.
men det plägget är det ju på alla ställen..oavsätt om det är en stor känd firma eller bluffaren runt hörnet. 

handlar man privat så  ser man till att personen ägt bilen en bra stund..  ju längre ju bättre.    att köpa bilen från första ägaren är ganska säkra kort.. dom kommer mest troligen vara totalt ärliga i vad som är gjort och inte gjort.  vilka problem dom haft och inte haft.. framför allt om man köper bilar från personer som är över 50bast gamla är det rätt säkra kort om dom ägt bilen väldigt länge.

men köper man en bil från en som ägt bilen mindre än en månad är i 20års åldern var så säker på att du blir lurad..  det är övervägande risk..

bästa affärerna jag gjort på bilar har varit bilar som hittat mig.    alltså någon har en bil står ivägen  det har betytt mer eller mindre att jag fått bilar gratis.. vilket ärligt varit det bästa köpet jag gjort....    jag körde skiten ur bilen under 3år utan att igentligen göra något   gav sen bort bilen.. personen försökte betala mig men sa nej ta den jag vill aldrig mer se den igen...   den var ganska slutkörd men bes då smile

bilarna jag gett  max 5000kr har varit dom som faktist skött sig fantastiskt bra..   

men visst man måste ju kunna skruva för det händer ju saker.. men det kvittar om man ger 30k 5k 60k   det är gamla bilar dom går sönder förr eller senare..   men en 5k bil kan man kasta när man är klar  en 60k bilen är ju bara att laga vilket man vill eller ej  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
9 januari 2023 · 4 024 Inlägg

Spriten nej det är inte sant, det är bränsle med hög svavelhalt som sabba pumparna, spriten har inget svavel, mer i denna polska artikel: http://www.f5r.co.uk/?high-pressure-pump

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2023 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
Spriten nej det är inte sant, det är bränsle med hög svavelhalt som sabba pumparna, spriten har inget svavel, mer i denna polska artikel: http://www.f5r.co.uk/?high-pressure-pump

menar du att det är mer skit i bränslet för att det är e10 istället för 95okt som hade e5 när dom var godkända... låter märkligt..  att e10 är ett torrare bränsle än ren bensin märker man ju direkt om man stoppar ner handen i sånt bränsle.. friktionen ökar mångfalt bara att dra skiten mellan fingrarna. 

här är biilarna som inte får köra med e10 men alla dessa är godkända för e5....
derför man hänvisar till 98okt..   sen kanske det där franska skitmärket har andra problem inte en aning...  men det är lite självmål att köpa en Renault redan från början
smile


Lista över bilar som inte är godkända för E10 bränslet:
Lupo FSI (105 hk/77 kW, ARR) modellår 2001-2004
Polo 1.4 FSI (85 hk/63 kW, AXU) modellår 2002-2006
Golf IV 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2004
Golf IV Variant 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2004
Bora 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2005
Golf V 1.4 FSI (90 hk/66 kW, BKG) modellår 2004-2005
Golf V 1.6 FSI (115 hk/85 kW, BAG) modellår 2004
Golf V 2.0 FSI (150 hk/110 kW, AXW) modellår 2004
Touran 1.6 FSI (115 hk/85 kW, BAG) modellår 2003-2004
Touran 2.0 FSI (150 hk/110 kW, AXW) modellår 2004
Motorkoden, som består av tre bokstäver t.ex. ARR, finns på en dekal i bilens servicehäfte eller på en dekal i bilens reservhjulsbalja. Den finns även instansad i motorblocket vid motornumret. Motorkoden finns också på en dekal på motorns främre del (kamrems kåpan), om dekalen skulle vara borta eller oläslig kan man se bilens motoreffekt i registreringsbeviset.

Senast redigerat av Growe (9 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2023 · 17 477 Inlägg

ekshaust skrev:
Hmm, ja underkänt två gånger i rad på besiktning låter ju mindre kul..

Tack för input alla som skrivit. Jag är villig att betala några tusenlappar extra och köpa via firma istället för privat då jag har väldigt dåliga erfarenheter från den senare.

Det finns en annan Golf ute till försäljning inom min budget och i närområdet men den har lite högre förbrukning såg jag. Reagerade på att den första jag länkade till hade lägre förbrukning än den här som har mindre motor. Känns lite fel eller har jag missat nåt?
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /105978323

Vad tror ni om den här istället?

En vanlig träig 1,6 som man får slå ihjäl om den ska ge upp. Mina barn kör varsin sådan här. Den äldsta har haft sin i 4 år i år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang