Köpråd: Importerade bilar, yay or nay?

Apsnus
12 januari 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Tänkte höra vad ni tycker och tänker gällande importerade bilar. Har kolla runt nu en del på lite roligare bilar, och har kommit fram till att importerade bilar är markant billigare, varför är det så? Är det för att bilens historik är svår att följa? Har ingen större koll på det här eftersom att jag är ganska ny i bilvärlden.

Har hittat några bilar som är importerade som jag är genuint intresserad av, men skulle jag ångra mig i slutändan?

Tack på förhand.

Utmarks-Loke
12 januari 2023 · 5 809 Inlägg

Det beror på var de är importerade från. Kommer de från Storbritannien eller Japan har de ratten på fel sida och det sänker värdet för alla som inte kör post. Kommer bilen från USA, via Baltikum, är det oftast dåligt renoverat skrot, bilar som varit krockade eller dränkta i någon av USA:s många översvämningar. Kommer bilen från Tyskland kan den ändå vara intressant, men på senare tid är det väl snarare tyskarna som varit här och hämtat bilar.

Mossan1
12 januari 2023 · 2 751 Inlägg

Med en riktig bakgrundskoll ska det väl vara ok. Men en koll är nödvändig för det finns skräckexempel på helt kass lagade bilar där tom airbagarna ersatts av motstånd för att lura datorn. Då ofta från USA.

Beroende på var den kommer ifrån så är den inte alltid identisk med Svensksålda dito. Allt från var ratten sitter till avsaknad av halvljusautomatik, mindre värmeelement, fler/färre hästkrafter, annat motoralternativ, sämre rostskydd mm.

Senast redigerat av Mossan1 (12 januari 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 januari 2023 · 14 007 Inlägg

Apsnus skrev:
Hej!

Tänkte höra vad ni tycker och tänker gällande importerade bilar. Har kolla runt nu en del på lite roligare bilar, och har kommit fram till att importerade bilar är markant billigare, varför är det så? Är det för att bilens historik är svår att följa? Har ingen större koll på det här eftersom att jag är ganska ny i bilvärlden.

Har hittat några bilar som är importerade som jag är genuint intresserad av, men skulle jag ångra mig i slutändan?

Tack på förhand.

Yay or nay?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
12 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:

Apsnus skrev:
Hej!

Tänkte höra vad ni tycker och tänker gällande importerade bilar. Har kolla runt nu en del på lite roligare bilar, och har kommit fram till att importerade bilar är markant billigare, varför är det så? Är det för att bilens historik är svår att följa? Har ingen större koll på det här eftersom att jag är ganska ny i bilvärlden.

Har hittat några bilar som är importerade som jag är genuint intresserad av, men skulle jag ångra mig i slutändan?

Tack på förhand.

Yay or nay?????

/Benny

Hit or shit? Bra eller anus? På eller av? Slanguttryck (på engelska) för om man tycker nå´t är bra eller dåligt (utifrån given frågeställning). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
13 januari 2023 · 7 198 Inlägg

Har själv min tredje "flyttgodsbil".
1 från Belgien, 1 från Tyskland samt 1 högerstyrd från England.
Men går kanske inte att jämför med de som importeras för egen snöd vinnings skull.
Ett problem med högerstyrda bilar är att det kan vara problem med vissa reservdelar.
Jag hade svårt att få tag på bl a kopplingsvajer.
Den skulle vara längre till en högerstyrd bil.
Tvärt om hade inte varit något problem.
"Belgaren" - enägarbil - som är tillverkad i Portugal - har jag f ö kvar sedan 26 år.
Så att påstå att importbilar är sämre än andra bilar är en sanning med modifikation.

Med tanke på den svenska valutans värde förefaller det mig en mindre bra affär att importera en bil.

Som exempel kan jag berätta att av 270 nysålda Suzuki Jimny 4 av de senaste årsmodellerna har 68 exporterats = ungefär  en fjärdedel.
Tyder på att svenska priser gör det lönsamt att exportera bilar i stället för att importera.

Vet inte om trenden för Suzuki Jimny kan appliceras på svenska marknaden generellt - men en fingervisning är det - sedan 2 år tillbaka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2023 · 17 376 Inlägg

Här har ju förekommit köptrådar genom åren där bilar  kommit in från baltländer/Polen. Inte ovanligt att dessa varit skruvade eller krockade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Precis som vid köp av en svensksåld bil är historiken nyckeln till att det ska gå bra.

Köper du en bil med skum eller oklar historik spelar det ingen roll om den är svensksåld eller import, och köper du en bil med klockren historik spelar det inte heller någon roll var den såldes ny.

Enda skillnaden är att det kan finnas fler importbilar med skum historik än vad det finns bland dom svensksålda, men det är en del av just den bilens historik och inte att likställa med att import automatiskt innebär skum historik.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
13 januari 2023 · 7 198 Inlägg

För bortåt 40 år sedan, då jag jobbade i Sydhamnen i Södertälje, upptäckte jag av en slump en lagerlokal som var fylld med svårt krockskadade s k premiumbilar.
De stod i hyllfack med upp till 3 hyllors höjd.
Vem som importerat dem och vad som hände med vraken vet jag inte.
Fick för mig av någon anledning att det inte var "etniska svenskar" som rådde över lagerlokalen.
Så det är nog inte bara i Polen och Baltländerna som vraken blir till, av bilprovningarna godkända, bilar.
Kanske är det till dessa bilar som det "går åt" så många krockkuddar med mera, som "anskaffas" i Mälardalsområdet.
Speciellt BMW-ägare får se sina bilar slaktade gång på gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang