Val av bil!

Tripptrapp
11 januari 2023 · 4 Inlägg

Hej!

Jag är på jakt efter något roligare att åka i, problemet är att det finns pengar att köpa en dyrare bil för men frågan är om man har råd att äga den sedan? budget ligger på 700-750k och har kikat på allt ifrån RS4 till RSQ3, motsvarande historia hos mercedes och bmw.

Pendlar 30-35mil i veckan till arbetsplatsen jag utgår ifrån, och kör runt på 2 kids till och från skola/förskola samt någon fritidsaktivitet ibland så blir inga långa sträckor, och familjen är ganska kortväxt på båda sidor av släkterna, så ett mindre baksäte blir inga problem för den sakens skull.

Jobbar som snickare så har ju ingen drömlön för att serva och punga ut enorma pengar på bränsle, det är ju kul om det går att köra hyggligt snålt ibland och ändå ha ordentligt med kräm när man känner att man vill bli ung och dum.

Så mina fråga är väl egentligen, är jag ute på hal is? eller kan man äga dessa kärror årsmodell 2018+ och uppåt utan att tumma för mycket på övrig livskvalité och inte sura ner sambon för mycket för att det springer iväg pengar till höger och vänster.

Förstår att man inte köper en sådan typ av bil för att snåla runt med, men vad kan förbrukningen ligga på när man pendlar? har en rätt otrafikerad landsväg till och från jobb, knappt någon stadskörning. Klarar jag mig runt litern/milen blandad körning så är jag rätt nöjd, förstår att det kostar när högerfoten blir tyngre men kanske går att hålla en bränslekostnad runt 4000-4500/mån?

Är 30+ så gissar på att försäkringarna kanske inte är en mardrömshistoria?

Har bara ägt vanliga svenssonbilar köpta nya som jag bytt ut efter nybilsgarantier, så är väldigt grön när det kommer till att "lita" på försäljare gällande begagnade bilar.

Lite tips och inputs vore kalas här, är så jäkla sugen på något roligare till våren men är lite rädd för att göra bort mig och kasta pengar i sjön/köpa grisen i säcken.

Sedan är det ju servicekostnader, kostar bromsskivor och belägg aset? Servas bilarna som "vanliga" bilar servas om dom inte körs hårt varje dag? eller är det supertäta oljebyten och servicar som kostar som en normal månadslön varje gång? smile

Jättesvårt att få ur mig något vettigt i tråden, men kanske finns någon som suttit i en liknande sits eller rent av bara har lite inputs! big_smile


Tack på förhand !

Senast redigerat av Tripptrapp (12 januari 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
12 januari 2023 · 4 628 Inlägg

Nu ska jag verkligen döda drömmen här, men är det prestanda OCH billiga driftkostnader som lockar?
Tesla Model S med så mycket krut du kan få för de pengarna.
Nej, det brummar inte, byggkvaliteten kan man ha lite frågetecken runt och de är kanske inte de snyggaste bilarna, men prestandan talar sitt tydliga språk!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
krambriw
12 januari 2023 · 427 Inlägg

Storlek typ RS4 (A4) inget bra när ungarna växer o blir längre o börjar klaga trångt i baksätet

Ta en lite vassare A6 Avant Quattro för utrymmets skull och plats där bak för din snickarlåda, trimma med BSR och du får det lite extra draget som duger mkt bra på svenska vägar

Tripptrapp
12 januari 2023 · 4 Inlägg

Cuefa skrev:
Nu ska jag verkligen döda drömmen här, men är det prestanda OCH billiga driftkostnader som lockar?
Tesla Model S med så mycket krut du kan få för de pengarna.
Nej, det brummar inte, byggkvaliteten kan man ha lite frågetecken runt och de är kanske inte de snyggaste bilarna, men prestandan talar sitt tydliga språk!

Tack för svar! Förstår hur du tänker, det är inte rent av billiga driftkostnader som lockar. Mer att det ska gå ihop sig med övrig ekonomi, därför jag försöker fiska lite vad det kan tänkas landa på i månaden allt som allt. En m3a skulle med helförsäkring där vagnförsäkringen är med hos folksam landa på 1499/mån, det var betydligt lägre än jag tänkt mig så det var positivt.

Jag kommer betala 60-70% av bilen så lånekostnaden blir inte allt för hög heller, skatten är ju typ som den jag har nu 12-14k per år så det är inga problem. Det som är intressant är ju servicekostnader och bränslekostnader, är det 7-10.000 i månaden för bränsle, eller kan man nyttja dessa bilar som daily drivers och ligga på en hygglig förbrukning runt 1.0-1.4L/milen och något lägre långkörning eller är det drömsiffror? Sen förstår jag att dessa siffror ändras markant när högerfoten blir tung smile

Har kikat på tesla och även andra elbilar, men jag är nog lite för mycket bakåtsträvare än så länge. Jag är inte där än haha!

Senast redigerat av Tripptrapp (12 januari 2023)

Tripptrapp
12 januari 2023 · 4 Inlägg

krambriw skrev:
Storlek typ RS4 (A4) inget bra när ungarna växer o blir längre o börjar klaga trångt i baksätet

Ta en lite vassare A6 Avant Quattro för utrymmets skull och plats där bak för din snickarlåda, trimma med BSR och du får det lite extra draget som duger mkt bra på svenska vägar

Åker idag en A4 allroad 45tfsi 265hk och upplever baksätet som mer än tillräckligt, är RS4an så mycket mindre ibak? trodde dom var snarlika. En a4 hade vi klarat oss lätt på, särskilt när vi har en passatkombi som komplement smile Men ja, A6orna är inte helt dumma. Ska även tilläggas, kanske var med glimten i ögat från ditt håll och jag kanske var otydlig i inlägget. Men jag kommer inte använda bilen i tjänst, pendlar bara till arbetsplatsen som vi utgår ifrån, så har varken arbetskläder eller verktyg i bilen. Har inga barnvagnar kvar längre och barnen sitter på bälteskuddar, så blir inte så mycket packning heller.

Cuefa Ain't no place like home...
12 januari 2023 · 4 628 Inlägg

Tripptrapp skrev:

krambriw skrev:
Storlek typ RS4 (A4) inget bra när ungarna växer o blir längre o börjar klaga trångt i baksätet

Ta en lite vassare A6 Avant Quattro för utrymmets skull och plats där bak för din snickarlåda, trimma med BSR och du får det lite extra draget som duger mkt bra på svenska vägar

Åker idag en A4 allroad 45tfsi 265hk och upplever baksätet som mer än tillräckligt, är RS4an så mycket mindre ibak? trodde dom var snarlika. En a4 hade vi klarat oss lätt på, särskilt när vi har en passatkombi som komplement smile Men ja, A6orna är inte helt dumma. Ska även tilläggas, kanske var med glimten i ögat från ditt håll och jag kanske var otydlig i inlägget. Men jag kommer inte använda bilen i tjänst, pendlar bara till arbetsplatsen som vi utgår ifrån, så har varken arbetskläder eller verktyg i bilen. Har inga barnvagnar kvar längre och barnen sitter på bälteskuddar, så blir inte så mycket packning heller.

Med de förutsättningarna hade jag nog försökt hitta något med en stor jäkla motor, helst så iögonfallande som möjligt.
Audi, BMW och Mercedes är ju "mainstream" nu (därmed inte sagt att de inte är SJUKT mysiga!), men jag hade nog kollat på typ en Dodge Charger Hellcat. 4 dörrar, 717hk kompressor-åtta med en GALEN sång, o attityd så det räcker för hela kvarteret 😎

Typ denna! 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
12 januari 2023 · 10 275 Inlägg

Porsche Panamera? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tripptrapp
12 januari 2023 · 4 Inlägg

Cuefa skrev:

Tripptrapp skrev:

krambriw skrev:
Storlek typ RS4 (A4) inget bra när ungarna växer o blir längre o börjar klaga trångt i baksätet

Ta en lite vassare A6 Avant Quattro för utrymmets skull och plats där bak för din snickarlåda, trimma med BSR och du får det lite extra draget som duger mkt bra på svenska vägar

Åker idag en A4 allroad 45tfsi 265hk och upplever baksätet som mer än tillräckligt, är RS4an så mycket mindre ibak? trodde dom var snarlika. En a4 hade vi klarat oss lätt på, särskilt när vi har en passatkombi som komplement smile Men ja, A6orna är inte helt dumma. Ska även tilläggas, kanske var med glimten i ögat från ditt håll och jag kanske var otydlig i inlägget. Men jag kommer inte använda bilen i tjänst, pendlar bara till arbetsplatsen som vi utgår ifrån, så har varken arbetskläder eller verktyg i bilen. Har inga barnvagnar kvar längre och barnen sitter på bälteskuddar, så blir inte så mycket packning heller.

Med de förutsättningarna hade jag nog försökt hitta något med en stor jäkla motor, helst så iögonfallande som möjligt.
Audi, BMW och Mercedes är ju "mainstream" nu (därmed inte sagt att de inte är SJUKT mysiga!), men jag hade nog kollat på typ en Dodge Charger Hellcat. 4 dörrar, 717hk kompressor-åtta med en GALEN sång, o attityd så det räcker för hela kvarteret 😎

Typ denna! 😁

Haha, där sa du något. Jäklar vilket muskelpaket, har typ glömt av att kolla på annat. Som du säger, mainstream!

krambriw
12 januari 2023 · 427 Inlägg

"mainstream" säger grabben som kör Skoda wink

spillolja
12 januari 2023 · 4 020 Inlägg

Renault RS ?
VW Golf R ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
12 januari 2023 · 427 Inlägg

"Strax" utanför budgeten men den enda el-bilen jag skulle ta emot är Audi etron GT. Den har nog bra kraft i alla fall

EDIT: Förlåt, elbil var kanske inget alternativ

Senast redigerat av krambriw (12 januari 2023)

xXSammy
12 januari 2023 · 6 569 Inlägg

Ford Mustang 5.0 ifrån 2018 och uppåt (Facelift) så finns det faktiskt grepp i bakvagnen då de slutade med stel bakaxel först då

Mullrar gott om originalsystemet och de går att välja avgaslägen om omgivningen tycker de blir för högljutt

Varför? Finns alltid köpare på dessa bilar och ska ju ha roligt en gång iallafall
Onödig info: Hade en kund som monterat barnstol i sin 2017 Mustang 5.0, manuell och hade en snitt förbrukning på 0.89.
Så bevisligen funkar de även som familjebil !

Senast redigerat av xXSammy (12 januari 2023)

De/Dem
Cuefa Ain't no place like home...
13 januari 2023 · 4 628 Inlägg

krambriw skrev:
"mainstream" säger grabben som kör Skoda wink

Nu kör jag ju faktiskt Cupra, så liiiite sportigare i alla fall 😉

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2023 · 17 455 Inlägg

Cuefa skrev:

krambriw skrev:
"mainstream" säger grabben som kör Skoda wink

Nu kör jag ju faktiskt Cupra, så liiiite sportigare i alla fall 😉

Saknar du elbilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
13 januari 2023 · 3 109 Inlägg

Som någon tidigare sagt. Prestanda och låga driftskonstnader = Elbil.

Tesla Model 3 Performance går också okej, kostar knappt 680.000 ny med all utrustning man behöver. 0-100 på 3.2 sek (ingen raket), vagnskadeförsäkring ingår (låg försäkringskostnad), årsskatt 360kr. Drivlinegaranti i 8år eller 20.000 mil. Räkna 4kr milen i elkostnad.

Prova innan du bestämmer dig för en gammal avgasbil.

Senast redigerat av viccoA (13 januari 2023)

krambriw
13 januari 2023 · 427 Inlägg

Tesla; många småfel enligt många, och tvärnitar i tunnlar...

viccoA
13 januari 2023 · 3 109 Inlägg

krambriw skrev:
Tesla; många småfel enligt många, och tvärnitar i tunnlar...

Nja, det är nog fler fel på moderna förbränningsmotorbilar med alla katalysatorer, partikelfilter, adblue osv. Tvärnitar/spökbromsar gör fler moderna bilar med adaptiv farthållare, bromsassisten och kurvassistent men man kan trycka på gasen när det händer så slutar bilen bromsa.

Min tesla har gått 13.000 mil och inte bytt mer än däck, torkarblad och kupéfilter ännu.

Börjar bli dags för bromsvätska och ev någon bussning i framvagnen.

Senast redigerat av viccoA (13 januari 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
16 januari 2023 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:

krambriw skrev:
"mainstream" säger grabben som kör Skoda wink

Nu kör jag ju faktiskt Cupra, så liiiite sportigare i alla fall 😉

Saknar du elbilen?

Även Cupran är el, men ja jag saknar Enyaqen i vissa avseenden, främst det större batteriet.
Men Cupran e sportigare wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
16 januari 2023 · 7 230 Inlägg

Acura, Infinity eller Lexus?

viccoA
16 januari 2023 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:
Acura, Infinity eller Lexus?

Ska man jämföra prestandan hos japaner som Infinity Q50, FX50s, Lexus IS F, RC F, LC 500 osv med Tesla 3 Performance eller RS 6 räcker det inte så långt. Vill man dessutom kunna sitta 5 pers i bilen blir det bara IS F, Fx50 och Q50 kvar.

Infinti är i Sverige udda bilar med ont om begagnade delar och kunniga mekaniker, lexus något bättre.

Senast redigerat av viccoA (16 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang