4724
Sök

Köpråd: Behöver lite input om 2 alternativ

16 Inlägg
31 januari 2023
Trådstartare
Efter en hel del lagning med nuvarande Ford Galaxy -01, så har jag bestämt mig för att pensionera detta åbäke.
Vi har 4 barn, så en 7 sitsig är ett måste och jag har funderat på Ford S-Max (trots att jag svor att aldrig mer en Ford). Eller en Seat Alhambra.
Vi drar husvagn, så motorn kan inte vara för klen.
Eller har ni tips på andra bilar så skriv på!
Lutar åt att köra diesel, men fick precis en tanke på adblue. Nån som kanske har en Ford S-Max med adblue som kan skriva om det varit strul med den.

Ruter Knekt
779 Inlägg
3 februari 2023
Tanke om årsmodell är ju en ide, men alambra/sharan(/galaxy) är ju bra på det sättet att de är relativt billiga att fixa då de. 1.9tdi eller 1.8T är billiga att serva med.
Senast redigerat av oreggad (3 februari 2023)

Något sen på bollen

6 703 Inlägg
3 februari 2023
Galaxy (98-05?) är nästintill en ren VAG, så det enda Ford är emblemen och 2.3an

Adblue i S-max kom först 2019, men ni kanske letar så nya bilar ?

De/Dem

3 178 Inlägg
3 februari 2023
AdBlue strular nog lika mycket hos Ford som de gör hos VW, MB, BMW, osv.
Sen kan man ju alltid deaktivera det, vilket jag hade gjort om jag mot förmodan skulle köpa en bil med det systemet.

4 248 Inlägg
3 februari 2023
En alambra/sharan med  med Tsi motor
eller
S-max/galaxy med Ecoboost-spis

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

16 Inlägg
8 februari 2023
Trådstartare
Tack för alla svar. Vad vi letar efter är just en nyare bil. Letar kring 17900kr klassen och bilar som gått under 15000 mil. Har börjat luta åt en Sharan då jag känner VW är ett stabilt märke som jag känner till. Men Seat vet jag inget om.

Ruter Knekt
779 Inlägg
8 februari 2023
Johan13 skrev:
Tack för alla svar. Vad vi letar efter är just en nyare bil. Letar kring 17900kr klassen och bilar som gått under 15000 mil. Har börjat luta åt en Sharan då jag känner VW är ett stabilt märke som jag känner till. Men Seat vet jag inget om.

Seat alabrama är exakt samma bil som sharan, och galaxy o vissa anseenden tongue

Antar du menar 179000, ja då får man mycket bil, men också risker.
Senast redigerat av Duvetdet (8 februari 2023)

Något sen på bollen

16 Inlägg
9 februari 2023
Trådstartare
Duvetdet skrev:
Johan13 skrev:

Seat alabrama är exakt samma bil som sharan, och galaxy o vissa anseenden tongue

Jo haha, jag menade 179000kr (jobbar natt och hjärnan har lagt av).
Vad är riskerna?

Ruter Knekt
779 Inlägg
9 februari 2023
Johan13 skrev:
Duvetdet skrev:
Johan13 skrev:

Jo haha, jag menade 179000kr (jobbar natt och hjärnan har lagt av).
Vad är riskerna?

Går inte att svara på. Men växellåde-ras som ett exempel ... med lite tur bara 30 papp i sjön (hände en 6år gammal manuell 2l tdi förra året). En 5-10år gammal bil lämnar inga garantier precis. Bättre att lägga 80 på bilen och ha över 100 till kommande reparationer, blir kanske ingen premium-känsla med maxutrustad 2018-bil, men å andra sidan slipper man högt blodtryck.

Caddy maxi life https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … /106748392
För att kasta en skruvboll kring om att sharan är bästa alternativet. Caddy är sjukt nice att köra. Man offrar dock lastutrymmet med tredje stolraden, men å andra sidan kan man ta ur både andra och tredje raden.

Även opel zafira är riktigt riktigt trevliga bilar.
Senast redigerat av Duvetdet (9 februari 2023)

Något sen på bollen

16 Inlägg
9 februari 2023
Trådstartare
Kan lägga till att jag kör ganska mycket, 2 mil enkel väg till jobbet, handlar, skjutsar diverse familjemedlemmar och barnsporter. På semestern så drar vi iväg till campingar med husvagnen och ev fjällen. Min nuvarande Ford Galaxy (bensin) är lite väl törstig i mitt tycke för all körning och därav funderar jag på om diesel är ett bättre alternativ. Men nu står det och lutar mot en Sharan eller Alhambra.

Ruter Knekt
779 Inlägg
10 februari 2023
Johan13 skrev:
Kan lägga till att jag kör ganska mycket, 2 mil enkel väg till jobbet, handlar, skjutsar diverse familjemedlemmar och barnsporter. På semestern så drar vi iväg till campingar med husvagnen och ev fjällen. Min nuvarande Ford Galaxy (bensin) är lite väl törstig i mitt tycke för all körning och därav funderar jag på om diesel är ett bättre alternativ. Men nu står det och lutar mot en Sharan eller Alhambra.

Långkörning så håller jag nog nyare caddy högre än MPV alambra/sharan, bättre plats till passagerare med, mindre lastutrymme med alla säten, mindre kostnadsrisker (lägre tjänstevikt, väldesignad modell). Och ja absolut blir det lägre förbrukning med diesel jmf med 2L 4a från 2000.

Något sen på bollen

Sök