2745
Sök

Motor till hemmabygd Go-Kart

4 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Hej! jag och några polare ska bygga en go kart i sommar, men först och främst behöver vi en motor! Vi har en Dirtbike/fiddy 49cc men det blir för svagt väl? Har även vertikal 3.5hp gräsklipparmotor men det är för mycket bry att få den till att funka horisontalt för vår smak. så jag har kollar på blocket hittar inget särskilt bra men så hitta jag:  http://www.jula.se/motor-196cc-725017 ? skulle det funka? men hur fixar man drev då den saknar det? hmm och skulle den funka? hur snabbt skulle den gå med en person (65-70kg) på en hemma byggd gokart? Vilken hastighet skulle det bli ungefär? behöver man växlar eller är det bara gas och broms? Är det något jag bör veta? och från drevet på motorn till bakdrevet på drivaxeln vad ska det vara för avstånd? ska man ta det avståndet man har kedja hemma till eller ska man köpa något speciellt?  Tack för svar! smile

Edit: Tanken är att den ska gå som typ en Original EU Moped (50-60km/h) helst utan växlar!
Senast redigerat av BlueValle (29 juni 2013)

Muttley
28 juni 2013
Känns som den kommer gå rätt sakta? 

Leta upp begagnad mc motor på 600cc eller något roligare och bygg ordentligt så lär ni ha riktigt skoj.

4 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
den ska inte gå i mer än i ca 60km/h på asfalt. så?

Muttley
29 juni 2013
skriv de från början då   wink

4 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
tkd_rille skrev:
skriv de från början då   wink

gjorde en edit som du ser nu smile

Vet fortfarande inget sad någon som kan svara på lite av frågorna?

4 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
bump

1 Inlägg
20 februari 2023
Hej jag undrar bara jag är 12 år, helt ny inom, karting och hade tänkt att köpa en am29 s15, är det ett bra val och vilken motor ska jag ha. Och när man köper chassit, får man enbart chassit eller ingår ratt styr axel bromsar mm.

7 700 Inlägg
22 februari 2023
Föreslår en motorsågsmotor med någorlunda effekt.
När min son hade Go-Kart var den försedd med Partner-motor.

Fri fart för ett fritt folk!
14 790 Inlägg
22 februari 2023
kolla denna youtube kanal.. det dom inte testat behöver man inte testa när det gäller gokarts..
https://www.youtube.com/@CarsandCameras

Kör fort så hinner inget hända...

Sök