Hej! jag och några polare ska bygga en go kart i sommar, men först och främst behöver vi en motor! Vi har en Dirtbike/fiddy 49cc men det blir för svagt väl? Har även vertikal 3.5hp gräsklipparmotor men det är för mycket bry att få den till att funka horisontalt för vår smak. så jag har kollar på blocket hittar inget särskilt bra men så hitta jag: http://www.jula.se/motor-196cc-725017 ? skulle det funka? men hur fixar man drev då den saknar det? och skulle den funka? hur snabbt skulle den gå med en person (65-70kg) på en hemma byggd gokart? Vilken hastighet skulle det bli ungefär? behöver man växlar eller är det bara gas och broms? Är det något jag bör veta? och från drevet på motorn till bakdrevet på drivaxeln vad ska det vara för avstånd? ska man ta det avståndet man har kedja hemma till eller ska man köpa något speciellt? Tack för svar!
Edit: Tanken är att den ska gå som typ en Original EU Moped (50-60km/h) helst utan växlar!
Hej jag undrar bara jag är 12 år, helt ny inom, karting och hade tänkt att köpa en am29 s15, är det ett bra val och vilken motor ska jag ha. Och när man köper chassit, får man enbart chassit eller ingår ratt styr axel bromsar mm.