Trim renault clio-99

Juniormannen
22 februari · 11 Inlägg

Hej.

Tänkte fråga er om någon vet något enkelt och billigt sätt att typ trimma min renault clio-99 lite. 75hm och 114nm. Den är slö hahaha.

Någon som gör når tips förutom att byta bil 🤣

Jesper328
22 februari · 1 389 Inlägg

Jadu…
Porta och plana toppen.
Värre kamaxel.
Lättat svänghjul osv.
Kan inte tänka mig att det finns någon större eftermarknad för de där motorerna.

Eller en turbokonvertering. 😂

Men det vettigaste är ju givetvis att byta bil då de ovanstående alternativen kommer att kosta betydligt mer än vad det smakar.

Edit: någonting som däremot är gratis är att rensa ur hela bilen och bara behålla förarsätet.

Senast redigerat av Jesper328 (22 februari )

spillolja
22 februari · 3 782 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Duvetdet Ruter Knekt
22 februari · 284 Inlägg

Har gjort 185 i en sådan, slö men inte långsam. Var en nära döden upplevelse.
Det är i grunden lätta bilar så varje kilo gör mycket för vikten, lätta den maximalt så får du nog något mer funktion av vridet.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Juniormannen
23 februari · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jadu…
Porta och plana toppen.
Värre kamaxel.
Lättat svänghjul osv.
Kan inte tänka mig att det finns någon större eftermarknad för de där motorerna.

Eller en turbokonvertering. 😂

Men det vettigaste är ju givetvis att byta bil då de ovanstående alternativen kommer att kosta betydligt mer än vad det smakar.

Edit: någonting som däremot är gratis är att rensa ur hela bilen och bara behålla förarsätet.

Haha. Ja ut med allt utom förarsätet 🤣

Ok men tack iaf

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari · 12 628 Inlägg

Ett vått lustgas system   går nog att fördubbla effekten på ett knappt tryck 😁 och mer oxå om man vågar och gillar att byta motorer 😁

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
23 februari · 6 488 Inlägg

Mindre hjul = mindre fälgar och mindre däck med lågprofil gör bilen accelerationssnabbare - men bullrig på motorväg.
Men varför välja en Renault Clio om man vill trimma?
För trimmandets skull?
Eller för att du inte har råd med en snabbare bil?

Mossan1
23 februari · 1 885 Inlägg

Man kör ju Rally med Clio så det finns nog grejer.
Men det är nog hårdvara som måste uppgraderas och det är både jobb och mycket pengar.
Bara mjukvara ger inte mycket alls på bilar utan överladdning. Tex turbo.

Öppna luftfilter och annat ger högre insugljud och sannolikt kommande problem med Luftmassemätaren men ingen extra kraft alls. Bara båg.

Kasta ur onödiga saker pga vikt och serva bilen rätt. Det är nog rimliga åtgärden. Extrakilon gör mer än man tror.

Senast redigerat av Mossan1 (23 februari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari · 12 628 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man kör ju Rally med Clio så det finns nog grejer.
Men det är nog hårdvara som måste uppgraderas och det är både jobb och mycket pengar.
Bara mjukvara ger inte mycket alls på bilar utan överladdning. Tex turbo.

Öppna luftfilter och annat ger högre insugljud och sannolikt kommande problem med Luftmassemätaren men ingen extra kraft alls. Bara båg.

Kasta ur onödiga saker pga vikt och serva bilen rätt. Det är nog rimliga åtgärden. Extrakilon gör mer än man tror.

En turbo gör ganska stor skillnad och i stort sätt alla motorer klarar ju 0.3bar utan problem.  Jag har 2st tillskotts sprut så man monterar en eller flera extra spridare sen slår den på vid inställt laddtryck ihop med varvtal som går att ställa in ganska smidiga grejer en polares pappa som gjorde sånna och sålde

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Duvetdet Ruter Knekt
23 februari · 284 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man kör ju Rally med Clio så det finns nog grejer.
Men det är nog hårdvara som måste uppgraderas och det är både jobb och mycket pengar.
Bara mjukvara ger inte mycket alls på bilar utan överladdning. Tex turbo.

Öppna luftfilter och annat ger högre insugljud och sannolikt kommande problem med Luftmassemätaren men ingen extra kraft alls. Bara båg.

Kasta ur onödiga saker pga vikt och serva bilen rätt. Det är nog rimliga åtgärden. Extrakilon gör mer än man tror.

8v clio åker nog inga rallyn. Jämför en clio v6 R.S. och en clio i4, första du märker är motorplaceringen.

Senast redigerat av Duvetdet (23 februari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Jesper328
23 februari · 1 389 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Man kör ju Rally med Clio så det finns nog grejer.
Men det är nog hårdvara som måste uppgraderas och det är både jobb och mycket pengar.
Bara mjukvara ger inte mycket alls på bilar utan överladdning. Tex turbo.

Öppna luftfilter och annat ger högre insugljud och sannolikt kommande problem med Luftmassemätaren men ingen extra kraft alls. Bara båg.

Kasta ur onödiga saker pga vikt och serva bilen rätt. Det är nog rimliga åtgärden. Extrakilon gör mer än man tror.

En turbo gör ganska stor skillnad och i stort sätt alla motorer klarar ju 0.3bar utan problem.  Jag har 2st tillskotts sprut så man monterar en eller flera extra spridare sen slår den på vid inställt laddtryck ihop med varvtal som går att ställa in ganska smidiga grejer en polares pappa som gjorde sånna och sålde

JA för fan! big_smile

Knåpade för länge sen ihop något liknande själv med kallstartsspridare ifrån gamla Saab 900 vilka triggades av ställbara tryckvakter.
Det är ju allt annat än optimalt, men det funkar. smile

Har man en sådan lösning parat med en turbo sittandes efter kollektorn så har man ju snart den häftigaste Clion i byn.

Mossan1
23 februari · 1 885 Inlägg

Duvetdet skrev:
[
8v clio åker nog inga rallyn. .

Jag har då sett allt från Renault Clio 1 och uppåt på mindre rallyn.
Googla "Clio rally" och du finner bilder på åtskilliga.

Kanske inte värdseliten körde just dom, utan mer vanliga dödliga. Dom var/är nog inte 100% standard även om sådana klasser naturligtvis förekommer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari · 12 628 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Man kör ju Rally med Clio så det finns nog grejer.
Men det är nog hårdvara som måste uppgraderas och det är både jobb och mycket pengar.
Bara mjukvara ger inte mycket alls på bilar utan överladdning. Tex turbo.

Öppna luftfilter och annat ger högre insugljud och sannolikt kommande problem med Luftmassemätaren men ingen extra kraft alls. Bara båg.

Kasta ur onödiga saker pga vikt och serva bilen rätt. Det är nog rimliga åtgärden. Extrakilon gör mer än man tror.

En turbo gör ganska stor skillnad och i stort sätt alla motorer klarar ju 0.3bar utan problem.  Jag har 2st tillskotts sprut så man monterar en eller flera extra spridare sen slår den på vid inställt laddtryck ihop med varvtal som går att ställa in ganska smidiga grejer en polares pappa som gjorde sånna och sålde

JA för fan! big_smile

Knåpade för länge sen ihop något liknande själv med kallstartsspridare ifrån gamla Saab 900 vilka triggades av ställbara tryckvakter.
Det är ju allt annat än optimalt, men det funkar. smile

Har man en sådan lösning parat med en turbo sittandes efter kollektorn så har man ju snart den häftigaste Clion i byn.

det tillskotts sprutet jag har ställer man hur mycket soppa det ska vara vid var 1000varv på motorn så det blir rätt okej på en modern bil fin liret sköter sprutet skapligt.. men ju mer laddtryck ju mer problem riskerar man men 0.3 ska man klara helt utan moddning.   sen var gränsen går på en clio motorn innan man börja tömma innehållet i motorn genom ett hål i blocket det märker man ofta på det dyra sättet..  man kan dessutom använda sig av både turbo och lustgas..  man kan få väldigt mycket effekt relativt enkelt och billigt men det kan bli att man har 0hk på en nanosec oxå smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari · 16 142 Inlägg

Trimma en Clio -99. Nej. Byt bil. Billigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang