Nybörjare, vilka vätskor & annat ska bytas?

Saftig_Gurka
6 mars 2023 · 4 Inlägg

Hej vänner!

Köpt min första bil, en Volvo XC60 (2012) som gått 30k mil. Började med att lära mig vart spolarvätskan satt smile Läser på massor & kollar youtube. Gjorde en så kallad originalservice classic hos verkstaden. De gjorde olika kontroller (se bild).

https://imgur.com/a/olXUDri

Spontant funderar jag på dessa saker som de tycks ha hoppat över:

- kamrem (bytt vid 16k mil) "aggregatremmar samt spännrulle" står det i serviceboken. Kanske dags att byta igen?
- bromsolja
- Styrservoolja
- Differential fluid / Differentialvätska på svenska (?) - läste att det bör bytas oftare på SUVar.

Är det nämnt ovan bra att göra, nåt annat att tänka på? Har inget eget garage att mecka så det får bli verkstad, ser dock fram emot att lära mig saker & kunna fixa själv så småningom smile Tacksam för tips!

Senast redigerat av Saftig_Gurka (6 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 625 Inlägg

Jobbigt med olja som bromsvätska - det är en alipid vätska som är bromsvätska (glykol-bas som standard, finns dock olja-system i traktorer o citroen DS), dvs sträv vattensamlande vätska.

Diffolja, växellådsolja är nog bra att byta inom fem år. Styrservon knappt värd att byta? Bromsvätska kan vara en tanke om den aldrig bytts.

Jag har inte heller ett eget garage att mecka på - bytt växellåda, kamremmar, lyft toppen, bytt vindruta och rostlagat på parkeringsplatsen smile förstår dock att man inte är helt bekväm att sköta om fordonet utan handledning om det är ens första bil och dessutom en nyare sådan.

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
6 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Följ servicerekomendationerna från biltillverkaren. Skiljer lite mellan dom.
Du finner nog ett serviceschema för en Xc60 av din årsmodell om du söker.
Kamrem osv har särskild tids och milintervall. Vilket som inträffar först.
(Volvo hade i alla fall förr var 18.000mil ELLER 10år för kamremmen)
Om det inte ändrats. Följ Volvos rek

Använd också dom oljeklasser och viscositeter som rekomenderas.
Då blir det inte fel. Man KAN använda annan oljeklass och/eller viscositet, MEN, då ska man ha kunskapen att veta. Inte chansa.

Det finns inget som byts oftare servicemässigt bara för "det är en SUV". Men en bil med 4wd (fyrhjulsdrift) har olja på fler ställen än en 2wd.
Xc60 finns ju som 2wd också.
Skulle också klassa en xc60 som Cross-over mer än SUV.

Volvo brukar dock inte ha med växellådsolja i sina intervaller för privatpersoner. Bara för polis o taxi.
Med 30k på mätaren är det inte fel att byta den om det inte är gjort.

Psst, det heter BromsVÄTSKA.
Inte bromsOLJA. Den är ingen petroliumprodukt alls.  Olja är totalt ajabaja i bromssystemets hydrualik utom i ganska få undantagsfall.  Vissa Citroen tex.

Senast redigerat av Mossan1 (6 mars 2023)

Eleeb90
6 mars 2023 · 345 Inlägg

Hej! Du får kolla upp kamtemsintervallen på din bil men kanske ca 16-18000 mil så det är nog dags.
Broms vätska kan vara värt att byta absolut.
Gör du det själv går det på 1-200 kr, på verkstad vet jag inte. Broms systemet är ett slutet system. Trots det så kan vätskan dra åt sig fukt med tiden. Fukt vill man undvika i bromssystemet då det kan börja rosta m. m. 
Styrsservoolja kan vara bra att byta också den kan dra till sig smuts och fukt med tiden.
Diffolja har väl en viss bytes intervall också. Är det länge sen det gjordes kan det vara värt att byta. Inte dyrt eller svårt.
Växellåda olja. : är det manuell låda då är det bara byta på om det aldrig gjorts.
Är det däremot automat bör man vara försiktig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang