krambriw skrev:
Tveksamt om det överhuvudtaget går att få bort. Har du kollat med rekond firmor? Aldrig sett något liknade. För att mögel ska bildas krävs både fukt och att det finns nått att gro i. Undrar om det är nått medel som spritts ut överallt som möglet fått fäste i
Aha okej så även om bil har en del fukt på insidan så brukar de inte mögla sådär mycket? Vad räknas som mycket mögel? Möglet uppstår i princip på alla dörrar, säten och all vinyl. Mest framsäten då.
Trodde i princip att det alltid möglade om det blev blött på insidan av en bil och det blöta varar väldigt länge, som tex under hela hösten och vintern.
Brådhis skrev:
krambriw skrev:
Tveksamt om det överhuvudtaget går att få bort. Har du kollat med rekond firmor? Aldrig sett något liknade. För att mögel ska bildas krävs både fukt och att det finns nått att gro i. Undrar om det är nått medel som spritts ut överallt som möglet fått fäste i
Jag skulle gissa(!) att man gått bananas med tex nå´n vinylglans eller liknande som hamnat "överallt" och som över tid reagerar som en grogrund för just mögel.
Jag har kollat med rekondfirmor och det är väldigt dyrt. För en sån här bil som är så gammal och billig så vill man inte lägga pengar sanering som är nästan samma som bilens totala värde..om det såklart inte har någon slags sentimentalt värde. Hade ju gjort det om det var tex en vintage bil som funnits inom familjen i generationer...men nu är det bara en liten Skoda. 
torsen skrev:
För mellan ett och två decennier sedan hade en son vinterförvarat en bil i ett kallgarage utan ventilation.
På våren gjorde han den tråkiga upptäckte att bilen hade möglat inuti - värre än bilen som tråden handlar om.
Han övervägde då att skrota bilen, eftersom hans fru är överkänslig/allergisk.
Jag fick överta bilen förmånligt.
Bilen rensades på golvmattor, dörr- och sidoklädslar, säten, tak och plastdetaljer = totalrensades.
Sedan högtryckstvättade jag bilen invändigt och målade om den inuti.
Därefter monterade jag andra begagnade säten, dörr- och sidoklädslar m m samt t o m annan begagnad ratt från en krockskadad likadan bil, som jag köpt för att från början ta drivlinan m m från.
Ett jäkla jobb, men utan donatorn hade skrotat bilen.
Har ts tur, och vill göra sig besväret, kanske det finns en donator, som han kan göra ett bra pris på hos någon bilskrot och plocka all inredning.
Annars skulle jag skrota bilen, eller sälja den som renveringsobjekt eller i delar.
Vad har en fräsch likadan Fabia för värde?
Jag vill nog inte lägga så mycket tid och jobb på en bil som kostar mellan 8000 - 12000 kr begagnat. Det är ett enormt jobb att göra det du gjorde och det är inget för den som bor i lägenhet med boendeparkering. 
krambriw skrev:
Ja, det är nog kört att få bort det ur befintlig inredning, enda möjligheten att byta ut alla "mjukdelar", en grundlig och tidskrävande alternativt kostsam operation
För mycket jobb för en billig bil...hade det varit en ärvd vintagebil med sentimentalt värde så hade jag kanske lagt den tiden och pengarna...Nu försöker jag bara mest förstå problemets omfång och om jag överdriver och torka bort det varje gång det uppstår och köra och va glad som någon skrev. Eller om jag ska ta det mer allvarligt och som vissa av er tycker, göra mig av med bilen. Jag har trots allt väldigt lite lite astma. Och lättretliga luftrör.
torsen skrev:
CarNoob skrev:
Är det skadligt för hälsan att ha möglig bil?
JA, mögelsporer är i princip mycket giftiga och aggressiva.
Dock är olika människor olika känsliga.
För vissa överkänsliga allergiker kan det bli mycket allvarlig att utsättas för mögelsporer.
Tiden man utsätts för mögelsporerna har betydelse.
Har du små barn ska du definitivt inte låta dom vistas i bilen.
Har själv genomgått utbildning i mögelsanering på Karolinska institutet och flera symposier i ämnet i Malmö och Göteborg.
Men det vita och gröna möglet kanske inte är så farliga? De försvinner med ett svep med trasan och jag försöker förstå hur allvarligt jag ska se på detta.
Morthwyl skrev:
Kan ju säga att vore det min bil hade jag nog sett mej om efter en ny bil redan..., inte lite mögel det där, inget jag pallat sitta i iaf.
Om nu inte bilen har något sentimentalt värde så byt snarast är mitt råd, annars blir det väl att i princip byta hela inredningen nästan. 
Jag funderar på det ja! Att byta bilens inredning och göra allt det jobb gör jag inte på en bil med så lågt värde.
Tackar för era synpunkter!