Passat B6 FSI 2.0 byta vattenpump

Abbe1234
20 mars 2023 · 123 Inlägg

Hej
Jag har en passat B6 2007 2.0 FSI automat.
Jag undrar om man kan byta vattenpump utan att man återställer motorn eller byta hela kamremssats samtidigt???? I så fall så vill jag byta vattenpumpen själv och glykol så klart.
Är det något speciellt man ska tänka på innan?

Tack på förhand
MVH Abbe

Jesper328
20 mars 2023 · 2 371 Inlägg

Ja, men du får ändå nolla motorn precis som när du byter kamrem med tanke på att du slackar på remmen.
Och om det ändå är dags att byta vattenpumpen så bör du byta resterande komponenter också.

Up the RA
jaka54
20 mars 2023 · 5 731 Inlägg

???? Att byta vattenpump påverkar väl inte motorn/bilen elektroniskt så man måste "nollställa" något ? -Vad nu nollställa i detta fall betyder.

När man byter vattenpump på en "normalgammal" bil så skruvar man bort kamremskåpan, tar bort kamremmen  (den ska/bör bytas den också) och sätter dit ny vattenpump samt  ny kamrem. samt skruvar dit kamremskåpan...
Ett ganska enkelt förfarande!

Jesper328
20 mars 2023 · 2 371 Inlägg

jaka54 skrev:
???? Att byta vattenpump påverkar väl inte motorn/bilen elektroniskt så man måste "nollställa" något ? -Vad nu nollställa i detta fall betyder.

När man byter vattenpump på en "normalgammal" bil så skruvar man bort kamremskåpan, tar bort kamremmen  (den ska/bör bytas den också) och sätter dit ny vattenpump samt  ny kamrem. samt skruvar dit kamremskåpan...
Ett ganska enkelt förfarande!

Jag tror att man syftar på att ställa motorn i ÖD, eller vad som nu gäller på dessa.
Det är i alla fall vad jag syftar på.

Senast redigerat av Jesper328 (20 mars 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang