Köpråd? Vågar man köpa en V70 -15 med Powershift som gått 37000 mil?

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2023 · 10 279 Inlägg

Som rubriken...

Jag vet att Powershift inte har det bästa ryktet, men hur illa är det med just långmilare om den faktiskt går som den ska? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
20 mars 2023 · 4 041 Inlägg

Jag har ingen erfarenhet av detta, så ren gissning och spekulation från min sida:)

Har den gått 37K så tyder det väll på att växellådan verkar ganska frisk och inte större risk att haverera jämfört med andra komponenter på en 37K mil bil.

Är bilen billig nog för att ta risken och eventuellt åka på ett lådbyte så är det väll värt oavsett:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2023 · 10 279 Inlägg

zemet skrev:
Jag har ingen erfarenhet av detta, så ren gissning och spekulation från min sida:)

Har den gått 37K så tyder det väll på att växellådan verkar ganska frisk och inte större risk att haverera jämfört med andra komponenter på en 37K mil bil.

Är bilen billig nog för att ta risken och eventuellt åka på ett lådbyte så är det väll värt oavsett:)

Ja, jag tänker lite likadant. Har haft långmilare förr så det är inget som oroar mig direkt så. Det är bara så spridda skurar av vad folk tycker om just Powershift. Vissa går hur långt som helst och andra rasar innan 10000 mil. Men som du säger, har den gått 37000 så håller den väl ett tag till... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2023 · 17 478 Inlägg

Rätt pris så hade jag chansat. Friskt vågat... Ingen minns en fegis... Osv.

Vad jag har läst mig till så ska den behandlas som en manuell (Vilket gäller alla robotlådor) men extra noga här kanske.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
20 mars 2023 · 6 571 Inlägg

2.0 T ?

De/Dem
Mossan1
20 mars 2023 · 2 827 Inlägg

Det som dödar direktdrivna automater som Powershift och DGS tex, är just att man omedvetet kör så den tvingas slira koppling.  Kryper i köer tex, som man inte skullle göra med en kopplingspedal.  Sen är oljebyte var (ofta var 6000mil) viktigt för dom med vätskelameller.

Med 37k på mätaren är den lådan antingen skött eller bytt och med ännu rådande milmyter bör den också vara överkommlig i pris.

Provkör och kolla servicehistorik och exemplarets skick i stort.
Läs också lite om hur sådana lådor jobbar, så det inte egenskaper misstas för fel. Det är inte silkeslena momentomvandlarautomater som slirar en massa för komforten i lågfart.

Största motståndarna brukar oftast hata allt som inte är ett järnspett.
Sen finns dumma grunddesigner, absolut.

Senare direktdrivna med vätskelameller är avsevärt bättre än dom första med torrlameller.
Oavsett om den heter powershift, dsg, stronic, osv...

Senast redigerat av Mossan1 (20 mars 2023)

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2023 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Rätt pris så hade jag chansat. Friskt vågat... Ingen minns en fegis... Osv.

Vad jag har läst mig till så ska den behandlas som en manuell (Vilket gäller alla robotlådor) men extra noga här kanske.

Ja, håller med här. Den kommer om jag köper den gå till 95% (minst) ren landsväg/motorväg 80-120 km/h så den kommer leva ett harmoniskt liv på det viset.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2023 · 10 279 Inlägg

xXSammy skrev:
2.0 T ?

D2 (115 hk).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2023 · 10 279 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det som dödar direktdrivna automater som Powershift och DGS tex, är just att man omedvetet kör så den tvingas slira koppling.  Kryper i köer tex, som man inte skullle göra med en kopplingspedal.  Sen är oljebyte var (ofta var 6000mil) viktigt för dom med vätskelameller.

Med 37k på mätaren är den lådan antingen skött eller bytt och med ännu rådande milmyter bör den också vara överkommlig i pris.

Provkör och kolla servicehistorik och exemplarets skick i stort.
Läs också lite om hur sådana lådor jobbar, så det inte egenskaper misstas för fel. Det är inte silkeslena momentomvandlarautomater som slirar en massa för komforten i lågfart.

Största motståndarna brukar oftast hata allt som inte är ett järnspett.
Sen finns dumma grunddesigner, absolut.

Senare direktdrivna med vätskelameller är avsevärt bättre än dom första med torrlameller.
Oavsett om den heter powershift, dsg, stronic, osv...

Helt med på detta och väl insatt i konstruktionen som sådan, så den biten är helt lugn.

Det är väl när båten ska upp som den kommer få lida lite men det är 15 meter upp för rampen och sen är det som vilket släp som helst. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang