Volvo 740 "missar" vid ca 2000 varv

Isakkarlsson
20 mars 2023 · 5 Inlägg

Tja, har en 740 1987 med b230F och lh2.2.
Den rycker/missar" när man varvar över 1.800/2200 varv. När man står still och varvar rycker den lite men går helt klart varva ur om man stämplar gasen, Dock vid belatsning så kan man omöjligt komma över 2200 varv.
Det är som att den misständer, fast jag är rätt säker på att det är ett soppaproblem då tändstiften blir snudd på kritvita och snustorra efter körning.
Jag mäter ingen ström i kontaktstycket bak till soppapumpen i tanken. men samtidigt ska den gå utan  problem med den urkopplad så de kanske ej är problemet. Någon som kan tänkas veta vad detta fenomen beror på? Eller kanske haft samma problem.
Tacksam för all hjälp!
MVH

Lucif3r
21 mars 2023 · 2 207 Inlägg

Att bilen går utan pumpen i tanken är väl en sanning med lite modifikation... Dom brukar generellt gå med full till halv-full tank, men under det brukar dom sällan gå speciellt bra.

Steff240
21 mars 2023 · 1 016 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att bilen går utan pumpen i tanken är väl en sanning med lite modifikation... Dom brukar generellt gå med full till halv-full tank, men under det brukar dom sällan gå speciellt bra.

Min 740 gick bra ner till kvarts tank utan fungerande tankpump, sen började den bli trött... Motorgången påverkades dock inte, utan bilen blev bara segare.
Nu beror detta kanske på hur frisk huvudpumpen är iofs.

Kan det vara så att bränslefiltret börjar bli tätt?
Kass bränsletrycksregulator?

Isakkarlsson
21 mars 2023 · 5 Inlägg

Gången bli ynka lite bättre vid fulltank. Ska de över btr’en. Har en fuelrail från en 88/senare som jag kan byta till. Skiljer dessa sig något eller är de bara att byta?
Tackar för svar😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang