4460
Sök

Köpråd corolla vs rav4

1 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
Läge att köpa ny bil. Har en avensis 08:a som ska ersättas med antingen en corolla eller rav4. Har 250-270 tusen som budget. Vi är en familj på fyra (en 7-åring och en 9-åring) behöver ha plats till en liten hundbur och kör inte mer än 1500 mil per år.

Vilka är fördelarna med modellerna? Vilken drar minst? Kostar minst i service?

6 256 Inlägg
13 april 2023
Kör du mycket på dåliga grusvägar kanske RAV4 är bättre annars finns ingen anledning att skaffa en SUV

Ruter Knekt
779 Inlägg
14 april 2023
Utmarks-Loke skrev:
Kör du mycket på dåliga grusvägar kanske RAV4 är bättre annars finns ingen anledning att skaffa en SUV

RAV4 har något bisarrt sätt att kränga på, så RAV4 är sista alternativet i alla fall för mig. Kört andra och fjärde generationen, båda betedde sig snarlikt, framkallade obehag att svänga i 60kmh, slutade med att en kollega la den i ett dike, dock inte genom krängning tror jag.

Edit: och så gäller tydligen även hos sjätte generationen av RAV4. Eller ja du kan köpa/få programvara av ÅF (toyota) som ändrar programvara. Men att det håller i sig 20 år räcker för mig.
Senast redigerat av Duvetdet (14 april 2023)

Något sen på bollen

6 256 Inlägg
14 april 2023
Duvetdet skrev:
Utmarks-Loke skrev:

RAV4 har något bisarrt sätt att kränga på, så RAV4 är sista alternativet i alla fall för mig. Kört andra och fjärde generationen, båda betedde sig snarlikt, framkallade obehag att svänga i 60kmh, slutade med att en kollega la den i ett dike, dock inte genom krängning tror jag.

Edit: och så gäller tydligen även hos sjätte generationen av RAV4. Eller ja du kan köpa/få programvara av ÅF (toyota) som ändrar programvara. Men att det håller i sig 20 år räcker för mig.

Intressant att det går att få bort med programvara om felet funnits 20 år, för i början av den perioden var det nog inte mycket elektronik som styrde väghållningen. Alltså borde felet egentligen vara dåligt designat chassi, som man försöker sminka över med elektronik?

Ruter Knekt
779 Inlägg
14 april 2023
Utmarks-Loke skrev:
Duvetdet skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Intressant att det går att få bort med programvara om felet funnits 20 år, för i början av den perioden var det nog inte mycket elektronik som styrde väghållningen. Alltså borde felet egentligen vara dåligt designat chassi, som man försöker sminka över med elektronik?

Jag tror det ja, i optimala förhållanden på torr mark sköter den sig säkert någorlunda men jag tvivlar inte en sekund att även femte generationen rullar och vill studsa när man gör en sväng i rullgrus.

Något sen på bollen

4 283 Inlägg
14 april 2023
Jag hade köpt Rav4.

Anledingen till det är att jag föredrar SUV.
Det finns en anledning till att SUVar blir mer och mer populära och sedaner försvinner.

Grannen har en Rav4 hybrid och är väldigt nöjd med den. Men han är pensionär och kör aldrig barn i bilen så kanske inte en perfekt jämförelse.

Men Suven kommer nog kosta mer än Corollan. Högre förbrukning, dyrare däck mm.

Den enda som kan svara vad som är rätt för dig är ju du själv, så det är väll bara åka och provköra:)

7 786 Inlägg
14 april 2023
I valet mellan Corolla och RAV-4 hade jag valt den senare med tanke på hund och ev hundbur.
Det går lika bra att ha hunden i baksätet med hundsäkerhetsbälte.(så gör jag i en bil - i de andra bilarna har har jag hundnät bakom framstolarna)
Mysigt på långresor med en hund som har huvudet på mittarmstödet och intresserad följer vägen och husses manövrerande.
Vid valet av SUV hade jag nog (och har) valt Honda CR-V.
RAV-4:ans vägegenskaper har inte rosat marknaden i allmänhet och heller inte undanmanöverprovet(älgprovet) i synnerhet.
Men man behöver ju inte köra som en biltjuv ,hahaha.
Honda ligger ett litet snäpp högre kvalitetsmässigt än Toyota.
När en svensk motortidning utsåg de bästa bilar fanns 3 Honda med blad de utvalda 13 bilarna.
Toyota är också bra bilar - har ägt en Lexus.

En liten brasklapp när det gäller Honda CR-V - köp inte bil tillverkad före sommaren 2015.
Honda ändrade 4x4-systemet från hydrauliskt = långsam inkoppling av bakhjulen, till elektrisk aktivering av 4x4-systemet efter försommaren 2015.

Ruter Knekt
779 Inlägg
14 april 2023
torsen skrev:
I valet mellan Corolla och RAV-4 hade jag valt den senare med tanke på hund och ev hundbur.
Det går lika bra att ha hunden i baksätet med hundsäkerhetsbälte.(så gör jag i en bil - i de andra bilarna har har jag hundnät bakom framstolarna)
Mysigt på långresor med en hund som har huvudet på mittarmstödet och intresserad följer vägen och husses manövrerande.
Vid valet av SUV hade jag nog (och har) valt Honda CR-V.
RAV-4:ans vägegenskaper har inte rosat marknaden i allmänhet och heller inte undanmanöverprovet(älgprovet) i synnerhet.
Men man behöver ju inte köra som en biltjuv ,hahaha.
Honda ligger ett litet snäpp högre kvalitetsmässigt än Toyota.
När en svensk motortidning utsåg de bästa bilar fanns 3 Honda med blad de utvalda 13 bilarna.
Toyota är också bra bilar - har ägt en Lexus.

En liten brasklapp när det gäller Honda CR-V - köp inte bil tillverkad före sommaren 2015.
Honda ändrade 4x4-systemet från hydrauliskt = långsam inkoppling av bakhjulen, till elektrisk aktivering av 4x4-systemet efter försommaren 2015.

https://auto.ru/mag/article/moosetestravfaildec/
Hunden lär bryta nacken om den ligger med huvudet mellan stolarna på en RAV4 om man behöver värja. Jag hatar RAV4 intensivt haha.

Något sen på bollen

* Voff voff *
11 082 Inlägg
14 april 2023
Paka10 skrev:
Läge att köpa ny bil. Har en avensis 08:a som ska ersättas med antingen en corolla eller rav4. Har 250-270 tusen som budget. Vi är en familj på fyra (en 7-åring och en 9-åring) behöver ha plats till en liten hundbur och kör inte mer än 1500 mil per år.

En SUV är aldrig billigare än motsvarande "normala" bil, så Corollan hade jag valt.

Jag som ogillar SUV:ar har svårt att lista några fördelar med RAV4:an. Möjligen markfrigången då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ruter Knekt
779 Inlägg
14 april 2023
Brådhis skrev:
Paka10 skrev:

En SUV är aldrig billigare än motsvarande "normala" bil, så Corollan hade jag valt.

Jag som ogillar SUV:ar har svårt att lista några fördelar med RAV4:an. Möjligen markfrigången då...

Rav4 har 190mm
Corolla har 135, 155 med touring sport-paket.

Något sen på bollen

3 862 Inlägg
14 april 2023
SUV är väl främst för oss på landet egentligen, men ändå rullar flest i stan.

Frugan kör en Rav4 IV, dvs första Rav4modellen med traditionellt öppnad baklucka. Jag har kört den mycket själv också med husvagn och annat.  Osnabb med 150hk 2.0 bensin, men drar ändå en 1350kg husvagn hyggligt. Inget att anmärka på vägegenskaperna, och då har jag gjort verkliga älgmanövrar, mm. Kanske onödigt understyrd när det är riktigt halt om man ska vara petig.  Väldigt rymlig i baksätet, och skuffen mot tidigare Rav4.

Jag vet att Rav4 V var orolig i älgtestet med det var väl främst hybriden tror jag.  Nått med elektriska bakhjulsdriften. Därför en programeringsgrej.

Men jag tycker också att SUV ska vara på landet där vi har grusvägar, tjällossning och plogas av oss bybor först när man komner hem från jobbet, men det är bara min åsikt.

Corollan är säkert billigare att köpa, serva och i bränsle.  Aldrig kört en dock.  Toyota är ofta lite tråkiga, men pålitliga.
Senast redigerat av Mossan1 (14 april 2023)

Sök