Saab 9-5 se årsmodell -99 Rullat dryga 30000 mil MYCKET vit rök vid varmkörning osäker om röken är vit/blå, luktar bränt. Turbon troligen kass. NU TILL FRÅGAN: vågar jag köra den 5 mil till verkstad? hört om brandrisk! Tänker i så fall ha med brandsläckare. Kan motorn explodera? Lagt mycket pengar på diverse renoveringar och tänker inte lägga en förmögenhet på större reperationer.
Tackar för eventuella snabba svar från en som bara kör och inte fixar att mecka
Som i en Hollywoodfilm där hela bilen fläks upp och huven regnar ner i bitar 100m bort = Absolut INTE!
Värsta rimliga scenariot är väl en bilbrand i så fall. Är du rörelsehindrad kan det vara jättefarligt. "Normalt rörlig person" så kan jag inte se att något skal brinna så häftigt att du inte kommer ut bilen. Ha inga barn i barnstol som tar tid osv.
Följdfel av att köra? Omöjligt att sia om. Jag hade nog kört och varit extra uppmärksam och allmänt beredd.
Som i en Hollywoodfilm där hela bilen fläks upp och huven regnar ner i bitar 100m bort = Absolut INTE!
Värsta rimliga scenariot är väl en bilbrand i så fall. Är du rörelsehindrad kan det vara jättefarligt. "Normalt rörlig person" så kan jag inte se att något skal brinna så häftigt att du inte kommer ut bilen. Ha inga barn i barnstol som tar tid osv.
Följdfel av att köra? Omöjligt att sia om. Jag hade nog kört och varit extra uppmärksam och allmänt beredd.
Funkade alldeles utmärkt att köra. Körde ifrån alla avgaser
Jo det finns ju alltid undantag, därav sa jag ju majoriteten och inte alla
OT: Åkte för många år sedan med i en BMW där varning för låg bränslenivå tände sig. Trots att vi tankat ett par dagar innan. Det blev som en amerikansk actionfilm sen. Stod eld upp ur grillen och bilen dog. Vi hann öppna dörrarna innan bilen låste centrallåset och elen försvann. Efter den dagen har vi alltid en glaskrosshammare i bilen. Trolig orsak var en bränsleslang som spruckit och pumpat ut bensin över grenröret.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
varit med om en oljebrand från en turbo... ganska odramatiskt måste jag säga.. visst det var en bra låga men inte värre än så.. derför jag idag idiotförklarar alla som monterar turbosar och använder slang till returen och gärna slang och slangklämmor till olja in... det var slangen till returen som släppte och dumpade olja på avgassystemet som slog eld höll på att bli en 240turbo mindre..
efter det så är det rör till returen och pressad slangkopplingar till olja in som gäller..
OT: Åkte för många år sedan med i en BMW där varning för låg bränslenivå tände sig. Trots att vi tankat ett par dagar innan. Det blev som en amerikansk actionfilm sen. Stod eld upp ur grillen och bilen dog. Vi hann öppna dörrarna innan bilen låste centrallåset och elen försvann. Efter den dagen har vi alltid en glaskrosshammare i bilen. Trolig orsak var en bränsleslang som spruckit och pumpat ut bensin över grenröret.
Oj, riktigt otäckt att den låste dörrarna! Det anser jag är ett allvarligare problem än branden, där talar vi ju livsfara och inte bara materiella skador som en bil är...
Skulle jag vara med om något liknande hade jag nog blivit så nojjig att jag haft en 6+ glaskrossare i bilen... En på varje dörr, en i handsfacket, en i taket... osv Och givetvis en fickan om man åker i någon annans bil...