4439
Sök

Köpråd VW Volkswagen Passat Alltrack GTS 2.0 TDI 4M

6 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
Hej!
Var och provkörde en bil hos en bilhandlare igår. En Passat Alltrack GTS 2.0 TDI 4M, som gått ca 9000 mil.

Bilen kändes väldigt bra och skön comfort. Men efter att ha låtit bilen bli varm ville jag känna på gaspådraget och bilen högg tillbaka och gick in i limp-mode samt att EPC-lampan började lysa.
Körde åt sidan och startade om bilen och lampan släcktes, lite orolig som man var vände jag tillbaka till bilfirman, och bilen gick hur fint som helst på tillbakavägen, påtalade problemet för bilhandlaren, han påstod att det kunde vara för att bilen stått stilla ett ganska bra tag och att den behövde ut och köras ordentligt och att jag inte skulle vara orolig.

Men tycker det känns konstigt att en bil inte kan stå stilla i 2 veckor utan att det problemet ska behöva komma på en relativt ny bil. Den besiktigades för någon dag sedan och gick igenom besiktningen.

Gillade bilen i övrigt väldigt mycket men vill inte lägga 260.000+ på en bil som kanske har ett fel i systemet som kanske kostar mig mer pengar.
Jag har aldrig haft en Volkswagen eller en bil med EPC förut, så är väldigt dåligt kunnig inom området kring just det. Är det något jag bör vara orolig för vid en eventuell affär? Kan jag kräva en felsökning m.m. innan köp?

Tack på förhand!

[Edit] Vill tillägga att jag får en "nybilsgaranti" på 1 år vid köp av bilen.
Senast redigerat av Feguje (23 april 2023)

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
23 april 2023
hade nog undviket den bilen. även om det helt klart kan bero på att bilen stått.    men varför chansa liksom?   

Arbetskamraten har en sån  en 2018  verkar inte haft några som helst problem med sin.  men sen kör han nog som en kärring i den bilen.. 

men har kört den några gånger och det är bra drag i dom för att vara en stor och tung bil. 
och det är väll det enda man kan klaga på det är en stor båt att köra smile
men 240hk i en diesel gör att den faktist går väldigt bra.

men något jag reagerat på är att dom väldigt lätt skickar ut arslet när man drar på när det är halt.. verkar vara en passat grej    för kompisen hade motorsvagare variant av samma passat och han fick sån sladd och åkte ner i diket och plockade en skylt vid en omkörning   smile    så kör inte med dåliga dubbfria vinterdäck på vintern om du köper en sån smile

nt att göra smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
Growe skrev:
hade nog undviket den bilen. även om det helt klart kan bero på att bilen stått.    men varför chansa liksom?   

Arbetskamraten har en sån  en 2018  verkar inte haft några som helst problem med sin.  men sen kör han nog som en kärring i den bilen.. 

men har kört den några gånger och det är bra drag i dom för att vara en stor och tung bil. 
och det är väll det enda man kan klaga på det är en stor båt att köra smile
men 240hk i en diesel gör att den faktist går väldigt bra.

men något jag reagerat på är att dom väldigt lätt skickar ut arslet när man drar på när det är halt.. verkar vara en passat grej    för kompisen hade motorsvagare variant av samma passat och han fick sån sladd och åkte ner i diket och plockade en skylt vid en omkörning   smile    så kör inte med dåliga dubbfria vinterdäck på vintern om du köper en sån smile

nt att göra smile

Ja, detta är också en 2018 års modell. Jag kör idag en BMW 525 e61 från -06. Släppt det bakom mig lite att köra "roligt". Men vill ju absolut kunna dra om på motorvägar osv. Man vill ju komma i tid som sagt 😁

6 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
Kan tillägga att jag pratade med förra ägaren och hon hade inte haft något som helst bekymmer med bilen.

5 919 Inlägg
24 april 2023
Tvivlar starkt på att problemet skulle beror på att bilen stått i någon vecka.

Symptomen du beskriver tyder på problem med laddtrycksregleringen.
Kan vara något enkelt som t.ex givarfel men kan även vara något mekaniskt problem med turbosarna (GTS är ju Biturbo 240hk).

Nä lita på din magkänsla och sök vidare. Säljare säger ofta vadsomhelst för att få sålt bilarna.

6 703 Inlägg
24 april 2023
Ingen bil tänder varningslampor pga den har stått EFTER den körts en tid

Följande kan hända:
Vibrationer pga ståplattor i däcken
Bilen startar inte pga urladdat batteri och tänder varningslampor direkt vid starthjälp (Pga felaktig uppvakning styrdon)
Skrapande bromsar

De/Dem

6 Inlägg
24 april 2023
Trådstartare
När EPC-lampan tänds, går den alltid in i "limp-mode" då? Eller finns det någon gräns för när den bara "larmar" eller är det alltid "limp-mode" som gäller?
Senast redigerat av Feguje (24 april 2023)

5 919 Inlägg
24 april 2023
Feguje skrev:
När EPC-lampan tänds, går den alltid in i "limp-mode" då? Eller finns det någon gräns för när den bara "larmar" eller är det alltid "limp-mode" som gäller?

Det beror helt på vad det är för något som avviker från sina börvärden.

Forummoderator
18 356 Inlägg
24 april 2023
Jag hade inte vågat köpa den bilen. Vad innebär nybilsgaranti? En löjlig tilläggsförsäkring?

"The Electronic Power Control system is controlled by the brake control unit, steering control unit, and engine control unit. For example, if the engine control unit is malfunctioning, the performance and fuel efficiency of your vehicle can drop dramatically. It’s possible that you will see the Volkswagen EPC light go on in addition to other VW warning lights. This is because it is integrated with several other systems on your vehicle. This also explains why it can be difficult to diagnose the issue when the Volkswagen EPC light is on."

EDIT:

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PBM701

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /105671503

Handlaren har fått blandade omdömen. Ej med i MRF.
Senast redigerat av Hybrid_ (24 april 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
24 april 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jag hade inte vågat köpa den bilen. Vad innebär nybilsgaranti? En löjlig tilläggsförsäkring?

"The Electronic Power Control system is controlled by the brake control unit, steering control unit, and engine control unit. For example, if the engine control unit is malfunctioning, the performance and fuel efficiency of your vehicle can drop dramatically. It’s possible that you will see the Volkswagen EPC light go on in addition to other VW warning lights. This is because it is integrated with several other systems on your vehicle. This also explains why it can be difficult to diagnose the issue when the Volkswagen EPC light is on."

EDIT:

Hmm.. Jo, de ska vara med i MRF när jag söker.

Nybilsgarantin heter nog egentligen Das WeltAuto-certifiering om jag fattat det rätt.

Kollat upp historiken på den osv. Men inget som den vart inlämnad på tidigare.

Det är ju alltid 50/50 att köpa begagnad bil hur man än ser på det, så det är så svårt att veta vilken sida med benen man ska stå på🙃

Forummoderator
18 356 Inlägg
24 april 2023
Feguje skrev:
Hybrid_ skrev:

EDIT:

Nybilsgarantin heter nog egentligen Das WeltAuto-certifiering om jag fattat det rätt.

Det är ju alltid 50/50 att köpa begagnad bil hur man än ser på det, så det är så svårt att veta vilken sida med benen man ska stå på🙃

Sant. Köp den och se vad som händer? Vi är nog nyfikna...

"Das WeltAuto är ett program från Volkswagengruppen. Det passar utmärkt för dig som vill köpa en begagnad bil med garanti och flera andra förmåner.

Alla bilar är högst fem år gamla och har gått max 12 000 mil. För att en begagnad bil ska bli Das WeltAuto-certifierad krävs godkänt på en omfattande kvalitetskontroll. Kontrollen omfattar 122 punkter och är ett kvitto på att bilen är i bästa skick. "

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
24 april 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Feguje skrev:
Hybrid_ skrev:

EDIT:

Sant. Köp den och se vad som händer? Vi är nog nyfikna...

"Das WeltAuto är ett program från Volkswagengruppen. Det passar utmärkt för dig som vill köpa en begagnad bil med garanti och flera andra förmåner.

Alla bilar är högst fem år gamla och har gått max 12 000 mil. För att en begagnad bil ska bli Das WeltAuto-certifierad krävs godkänt på en omfattande kvalitetskontroll. Kontrollen omfattar 122 punkter och är ett kvitto på att bilen är i bästa skick. "

Uppskattar verkligen erat engagemang smile

För som nästan alla jag pratat med inkl. er och även min egen känsla så bör jag ju inte köpa bilen.
Beroende på vilket fel bilen nu skulle kunna ha, men låt oss säga att det är ett väldigt litet fel på bilen, då är ju ändå min känsla att det är en bra bil som faktiskt gått igenom de där 122 punkterna. Och då har man ändå hittat ett fel som visade sig vara litet.
Jämfört med att låt oss säga jag går och köper en liknande bil och felet kommer efter 3 månader, och felet där är betydligt värre. Det är där jag inte vet riktigt vart man ska ställa sig.

Men blir nog att kolla vidare lite men även ringa försäljaren och begära ut en kopia på vad felet är annars är jag inte intresserad.

Forummoderator
18 356 Inlägg
25 april 2023
Garantin kan ju tecknas för max 5 år gamla bilar. Gäller den även om bilen fyllt fem år? För det gör ju denna 2023-06-04...

Sök