Felaktigt antal passagerare enligt registreringsbevis

endurance
12 september 2015 · 7 Inlägg

Hej, har köpt en privatimporterad Jeep Wrangler  TJ -99. Den importerades till Sverige  från USA 1999 och blev då av någon anledning reggad för endast 1 passagerare trots att den är i orginalutförande med baksäte och rullbälten. Alla   andra Jeep Wrangler TJ som jag haft möjlighet att kolla upp är reggade för 3 passagerare. 

Har nu kollat med några besiktningsingenjörer som svarar att det är i princip omöjligt att få den omreggad för 3 passagerare utan någon form av intyg från tillverkaren/generalagenten. Varken Jeep i Sverige eller Chrysler i USA vill eller kan inte hjälpa till med något sådant intyg. Har även frågat Dekra som även dom säger nej.
Intyget ska visa att bilen har rätt specifikationer för att i Sverige få framföras med 3 passagerare.

Har någon av er lyckats med att  omregistrera  en privatimporterad bil från 1 till 3 passagerare och hur har ni i så fall gjort?

Putteliten
12 september 2015 · 9 079 Inlägg

Eller så kör du bara! Huvudsaken är att alla passagerare använder bälte. Det var vad farsan fick höra om sin Cheva Van med plats för 6 passagerare, som var reggad för en passagerare...

Joakim-S Hobby Fotograf
12 september 2015 · 650 Inlägg

Kan tyvärr inte hjälpa dig med det problemet, dock har jag samma problem fast med en svensksåld Volvo.. Xc90:in jag har är 7 sits men bara reggad för 4 passagerare, jätte skumt.

MG e-HS (2021)
endurance
13 september 2015 · 7 Inlägg

Jag tror det blir böter om man stoppas med fler passagerare än vad bilen är reggad för. Vid den vanliga besiktningen nyligen gillade man inte att det fanns plats för 3 passagerare .Man tyckte att baksätet och bälten  skulle tas bort men efter lite diskuterande så fann man att det var en polisiär fråga och släppte detta.

Det borde vara lättare med din Volvo som är svensksåld, .Jeep i Sverige vill inte utfärda något intyg eftersom min bil inte är tillverkad för svenska marknaden. Vid första reg.besiktningen ges tydligen en del dispenser som inte kan utnyttjas vid omreggning vid senare tillfällen.

Själv tycker jag att en van besiktningsingenjör borde kunna se att bilen har den standard som krävs i Sverige.

Regelverket är allt för stelbent ,man ser många exempel på farliga ekipage som är lagliga i trafiken ,tex cyklar med släpkärror att frakta barn i(populärt i Uppsala)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
13 september 2015 · 999 Inlägg

Angående intyg, kolla med Staffan Bäck http://www.beckab.se/

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 september 2015 · 14 060 Inlägg

endurance skrev:
Jag tror det blir böter om man stoppas med fler passagerare än vad bilen är reggad för. Vid den vanliga besiktningen nyligen gillade man inte att det fanns plats för 3 passagerare .Man tyckte att baksätet och bälten  skulle tas bort men efter lite diskuterande så fann man att det var en polisiär fråga och släppte detta.

Det borde vara lättare med din Volvo som är svensksåld, .Jeep i Sverige vill inte utfärda något intyg eftersom min bil inte är tillverkad för svenska marknaden. Vid första reg.besiktningen ges tydligen en del dispenser som inte kan utnyttjas vid omreggning vid senare tillfällen.

Själv tycker jag att en van besiktningsingenjör borde kunna se att bilen har den standard som krävs i Sverige.

Regelverket är allt för stelbent ,man ser många exempel på farliga ekipage som är lagliga i trafiken ,tex cyklar med släpkärror att frakta barn i(populärt i Uppsala)

Jag tror inte Harry Haffa märker nåt om du inte gör nåt konstigt med bilen i deras närvaro. Jag hade en Pontiac herrgårdsvagn som var reggad som lätt lastbil och 1 passagerare och vi satt tre eller fyra i den då. Anledningen till att vi blev stoppade då var bara att jag inte hade satt på skattemärket men det låg i bilen så jag fick sätta dit det under deras överinseende. Något annat hände inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
endurance
13 september 2015 · 7 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Angående intyg, kolla med Staffan Bäck http://www.beckab.se/

Tack för tipset, ska kollas.

zZackEe
15 september 2015 · 53 Inlägg

Det är inte så att den är lastbilsreggad då??
Min wrangler har bara en passagerare i registreringsbeviset men då är den lätt lastbilsreggad
Fordonsslag: LB

Jag har en orginal soffa i garaget som jag tänkt stoppa in och även regga om den som personbil.

endurance
15 september 2015 · 7 Inlägg

Nej den är reggad som personbil men jag tror något blev fel i pappren vid importen och det verkar omöjligt att ändra på nu. Det är tydligen mycket lättare att ändra registreringen på en svensksåld bil.

endurance
25 september 2015 · 7 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Angående intyg, kolla med Staffan Bäck http://www.beckab.se/

Har pratat med Staffan som säger att han kan hjälpa mig med detta, hör av mig igen när allt är klart.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
26 september 2015 · 999 Inlägg

Härligt! Han ordnade fram papper till min Cadillac, utan hans hjälp hade jag haft ett väldigt fint boj-sänke...
VIN dekalen i dörren var oläslig och då kunde bilprovningen inte godkänna den.
Och det är omöjligt att få en ny utan att visa upp bilen hos en auktoriserad handlare, i USA...
Men Beckab kunde ordna fram intyg från GM med alla uppgifter som krävdes

johnny blade
26 september 2015 · 269 Inlägg

Typiskt bökig byråkrati.Sånt där borde ju enkelt kunna ändras hos bilprovningen.Men så funkar det inte.

Stephan735i
26 september 2015 · 139 Inlägg

BMW E31 är vanlig att vid regbesiktning blivit klassad med 1 passagerare även om det är ungefär lika vanlig med 3 passagerare. Tyvärr är besiktningspersonerna mycket dåliga på att se och förstå saker. Rätt många bilar har fått fel chassinummer, märkesnamn, årsmodell, eller modellbeteckning till besvär och problem för ägare.

Några exempel, ett B blir en 8a i de svenska pappren (en Porscheägare fick lov att få bilen granskad av Larmtjänst då det inte var ok med sånt fel för LF entusiastförsäkring, kunde ha varit stulen), BMW blir BWM, årsmodell blir 1994 trots att bilen är tillverkad 1995, 535ia blir 525ia ja exemplen är många. Skönt att du får hjälp av Staffan Bäck.

Jag är allt annat än imponerad över personalen på besiktningsföretagen.

Stephan

endurance
15 oktober 2015 · 7 Inlägg

Nu är det fixat tack vare Staffan Beck på Beck AB. Min Jeep är nu reggad för 3 passagerare.
Otroligt att erfarna besiktningsingenjörer kan säga att det är helt omöjligt!! Tur att man är envis.

Stort tack till Staffan och till dig som tipsade.
Ni som har liknande eller andra importproblem hör av er till Staffan.

www.beckab.se

Hans

Senast redigerat av endurance (15 oktober 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 oktober 2015 · 14 060 Inlägg

endurance skrev:
Nu är det fixat tack vare Staffan Beck på Beck AB. Min Jeep är nu reggad för 3 passagerare.
Otroligt att erfarna besiktningsingenjörer kan säga att det är helt omöjligt!! Tur att man är envis.

Stort tack till Staffan och till dig som tipsade.
Ni som har liknande eller andra importproblem hör av er till Staffan.

www.beckab.se

Hans

Va kul att det löste sig!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
15 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

johnny blade skrev:
Typiskt bökig byråkrati.Sånt där borde ju enkelt kunna ändras hos bilprovningen.Men så funkar det inte.

På en av mina bilar står det hos Transportstyrelsen:
Däckdimension 175/80R17"
Fälgdimension 5J16"
I praktiken 215/80-15" däck på 5,5J15" fälg.

Inte mycket överensstämmelse där.
Bilen är ingen privatimport utan intagen genom generalagent.

Dock inte Jeep/Fiat.

Men en ny Jeep Cherokee -06 har jag köpt där det fabriksmonterade draget inte fanns med i pappren.
Upptäcktes vid första besiktningen.
Ordnade sig dock och generalagenen kompenserade mig för misstaget att glömma ett kryss i en ruta.

roll

Honeybadger
2 maj 2023 · 1 Inlägg

Hej! Jag förvärvade nyligen (ca två veckor sedan) en Audi TT MÅ 1999. Den är i mycket fint skick och alla papper såg bra ut. Dock märkte jag några dagar senare när jag fick hem registreringspapperen att det står endast en extra passagerare. Misstänker att felet skedde vid importen. Den har baksäten (om än små) som standard. Finns likadana modeller i Sverige som inte importerats. Dessa har då förare+3 passagerare.

Så till min fråga. Vet någon av er hur man gör för att få det åtgärdat? Är det förvaltningsrätten som gäller? Jag tänker att detta borde falla under https://lagen.nu/2017:900#P37S1
"En myndighet får ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning."

Har någon här erfarenhet av detta som rättsfall? Eller känner till några tidigare? Vad kan man behöva för att kunna ha en chans i rätten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang