4279
Sök

Lurad av bilförsäljare, Hjälp?

2 Inlägg
9 maj 2023
Trådstartare
Köpte nyligen en bil av en bilförsäljare och under hela historien vi alla vet, man prutar lite försöker få reda på fakta om bilen o allt. Så frågar jag bilförsäljaren om det är något fel på bilen och han svarar då ”NEJ”.

Dag 3 märker jag att det börjar små klånka i ratten och dag 6 märker jag att det läcker lite olja under motorn. Och då har bilen knappt körts utan stått stilla.

Att jag inte har ringt in och pratat med honom är för att på kontraktet av köp så står det köpes i befintligt skick.

Så min fråga är om man kan överklaga kontraktet med tanke på att han ljugit för mig om problemen som fanns på bilen.

7 786 Inlägg
9 maj 2023
Fabrikat, modell, årgång, miltal och pris.
Allt hänger ihop och är beroende av varandra.
Köpt av en MRF-handlare eller en MENA?
Vilka garantier fick du?

5 918 Inlägg
6 592 Inlägg
9 maj 2023
Att fråga om det finns några fel på bilen kan ju bara rendera i  det svar du fick!
Att köpa begagnad bil (kanske även ny ) betyder alltid att man kan gå på en mina, men Ju mer man kan om bilen i fråga och bilar i allmänhet och ju mer man själv kollar , desto större chans att man inte blir lurad.
Det är också  bra att ha en bil kunnig person med vid bilköp (om man nu inte har kunskapen sjäv vad man ska titta på).

3 459 Inlägg
9 maj 2023
Vart läcker det olja ifrån? Kan ju vara så enkelt som avtappningsplugget som läcker.

Antar att du gick igenom bilen också innan du betalade?

Forummoderator
18 356 Inlägg
10 maj 2023
"Befintligt skick" betyder ingenting i dagens läge. Du har garanti på bilen. Sen om handlaren bryr sig är en helt annan sak. Kostade bilen 20k eller 200k? Köptes den av någon skrothandlare eller av ett större företag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 855 Inlägg
10 maj 2023
Ja som sagt. Vad är det för bil? Kostade den 5000 eller 100.000?  Befintligt skick heter det inte idag. Men köpte du den för 5000 lär det inte vara några som helst garantier inbakade i den.

Forummoderator
18 356 Inlägg
10 maj 2023
Bilmärke, modell och årsmodell tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök