Growe
Fri fart för ett fritt folk!
1 juni
· 13 105 Inlägg
simlar skrev:
Är själv bra sugen på att ta C-kort men vet inte hur man ska göra för att få det genom utbildning.
Borde ju vara löjligt enkelt med tanke på ryktena om att det är sån extrem brist med lastbilschaufförer.
Jag är utbildad till lastbilsmekaniker men med fast anställning som bilmekaniker sedan 2016.
Jag är inte intresserad av att byta jobb enbart i syfte att ta C-kort, men skulle kunna tänka mig att byta yrke efter man har C-kortet i handen.
Så är det möjligt att ta C-kort genom yrkesutbildning samtidigt som man har ett arbete?
problemet blir nog att du pluggar på heltid så svårt att jobba samtidigt.. går liksom inte att ta det på distans.. men du kan söka tjänsteledigt. för att utbilda dig.
jag har funderat många gånger men jag har helt enkelt inte råd.. csn pengarna är ju som en fis i motvind mot vad man får ut när man jobbar.. men väldigt trött på mitt bussjobb och skulle vilja få ett 7-16 jobb och lediga helger. fick ett jobb erbjudande på en besiktning i stan. men en lön på 29k före skatt fungerar ju inte .
jag har 31.5 i grund före skatt när jag kör buss men plockar i regel ut 30-35 efter skatt i och ibland bra mycket mer.. det är svårt att komma ur det då fast man jobbar dygnet runt året runt och ALLTID på röda dagar.
utom julafton och nyårsafton för då tar vi inte i mot några bokningar
det ska oxå gå att söka omställningstöd. om man verkligen vill byta jobb. men att våga ta steget är ju inte alltid så lätt
för det handlar om pengar i slutänden..
Kör fort så hinner inget hända...