Vibrationer i bilen volvo v70n 02

johannesburg
2 juni 2023 · 36 Inlägg

Hej har problem med att bilen vibrerar en del framför allt i hastigheter över 90km/h men kan kanske känna av det lite i lägre hastigheter. Hade isär hela framvagnen i princip och bytte fjäderben, inre och yttre styrleder och bussningar i vintras och någon gång efter det började det så tänkte att en hjulinställning var nog det som behövdes men det gjorde ingen skillnad.
När jag kör på motorvägen och släpper ratten lite så går ratten lite fram och tillbaka någon centimeter och ibland vill den dra åt sidan, oftast åt höger.

Köpte begagnade fälgar och däck i år som sitter på, men det var samma sak med vinterdäcken så det borde väl inte vara obalans i däcken som är problemet?

Mossan1
2 juni 2023 · 2 752 Inlägg

Om det är lika med flera däck är bromsen nästa misstänkta.
Anliggande broms är V70N rent sinnesjukt känslig för. Durrar nästan direkt.  Framförallt om det är bak, men även fram.

Så börja med att känna om någon broms är varmare än andra, eller om det är orimligt varmt.
Ev anliggning avslöjas dåligt med kalla bronsar.  Det brukar kärva mest med varma när det är själva kolven i oket.
Kan vara natt och dag skillnad varm mot kall.

johannesburg
4 juni 2023 · 36 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om det är lika med flera däck är bromsen nästa misstänkta.
Anliggande broms är V70N rent sinnesjukt känslig för. Durrar nästan direkt.  Framförallt om det är bak, men även fram.

Så börja med att känna om någon broms är varmare än andra, eller om det är orimligt varmt.
Ev anliggning avslöjas dåligt med kalla bronsar.  Det brukar kärva mest med varma när det är själva kolven i oket.
Kan vara natt och dag skillnad varm mot kall.

Jaha okey, jag kollade på bromsskivorna fram häromdagen och la märke till att bromsskivan höger fram var ganska ojämt sliten med lite vågor typ på insidan, så jag får nog byta fram oavsett men jag får kolla bak också nån dag och även känna om det är någon bromsskiva som blir varmare än dom andra. Men om det är någon skiva som blir varmare än dom andra så kanske det räcker med att motionera oket lite?

Mossan1
4 juni 2023 · 2 752 Inlägg

johannesburg skrev:
det räcker med att motionera oket lite?

Nej. En bromskolv som kärvar gör så för att kolv och/eller loppet har rostat så det är för trångt. Det ska vara så stort spel art bara kolvpackningen ska dra tillbaka kolven lite när bromsen släpps. Är lopper för trångt blir det alldrig bra.
Smörja/motionera får der att fungera hjälpligt en vecka till månad.

Okrenovering eller okbyte är enda fixen.

Glidpinnar osv skall givetvis vara väl smorda med lämpligt fett, men kolven skall inte smörjas.

Och ALDRIG petroliumprodukter i hydrualiken, dvs inte ens om man nu ändå ska ge konstgjord andning åt bromskolv. Alla tätningar är gjorda för bromsvätska (glykolbaserad) och olja förstör dom.

Glidmekanism och själva klossarna kan smörjas med vad som helst.

johannesburg
4 juni 2023 · 36 Inlägg

Mossan1 skrev:

johannesburg skrev:
det räcker med att motionera oket lite?

Nej. En bromskolv som kärvar gör så för att kolv och/eller loppet har rostat så det är för trångt. Det ska vara så stort spel art bara kolvpackningen ska dra tillbaka kolven lite när bromsen släpps. Är lopper för trångt blir det alldrig bra.
Smörja/motionera får der att fungera hjälpligt en vecka till månad.

Okrenovering eller okbyte är enda fixen.

Glidpinnar osv skall givetvis vara väl smorda med lämpligt fett, men kolven skall inte smörjas.

Och ALDRIG petroliumprodukter i hydrualiken, dvs inte ens om man nu ändå ska ge konstgjord andning åt bromskolv. Alla tätningar är gjorda för bromsvätska (glykolbaserad) och olja förstör dom.

Glidmekanism och själva klossarna kan smörjas med vad som helst.

Okey tack så mycket, jag ska ta och se över alla bromsarna någon dag framöver, har inte riktigt tiden för det nu men jag berättar hur det gick sen när det är gjort 🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang