Raggarbilar och V8:or

mats757
7 juni 2023 · 913 Inlägg

V8:or har inte varit speciellt nära mitt hjärta. Men åldern tar ut sin rätt och jag vill lära mig lite mer om dessa maskiner.
Jag samlar på motorer och har en hel del i min samling. Men ingen V8:a än så länge.

När jag var lite hade vi en Scaletrix bilbana hemma. Bland bilarna fanns en Ford GT40. Klart den bilen har satt sig.
Den finns bland annat med Ford 302 motor och korslagda grenrör.
5 Liter, kortslagig och ett speciellt ljud. En replika på en sådan motor skulle inte vara fel att starta upp hemma på gården ibland.

Ford Mustang har bland annat den motorn. Måste ha funnits i andra bilmodeller från den tiden också.

Hur får man en sådan motor rapp? Det är egentligen ljudet som är viktigt. Allting är väl typ underdimensionerat på en sådan.


Men vart hittar man en sådan motor? På Blocket verkar det ganska dött. Market place  har inte heller så mycket V8 Prylar.
Tips på vart man hittar på sådan motor!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2023 · 14 039 Inlägg

mats757 skrev:
V8:or har inte varit speciellt nära mitt hjärta. Men åldern tar ut sin rätt och jag vill lära mig lite mer om dessa maskiner.
Jag samlar på motorer och har en hel del i min samling. Men ingen V8:a än så länge.

När jag var lite hade vi en Scaletrix bilbana hemma. Bland bilarna fanns en Ford GT40. Klart den bilen har satt sig.
Den finns bland annat med Ford 302 motor och korslagda grenrör.
5 Liter, kortslagig och ett speciellt ljud. En replika på en sådan motor skulle inte vara fel att starta upp hemma på gården ibland.

Ford Mustang har bland annat den motorn. Måste ha funnits i andra bilmodeller från den tiden också.

Hur får man en sådan motor rapp? Det är egentligen ljudet som är viktigt. Allting är väl typ underdimensionerat på en sådan.


Men vart hittar man en sådan motor? På Blocket verkar det ganska dött. Market place  har inte heller så mycket V8 Prylar.
Tips på vart man hittar på sådan motor!

Ska du bara ha en motor hemma på gården som du kan stå och varva med, det låter besynnerligt.
Köp en jänkare istället med en 302:a i så har du nått roligt att leka med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jesper328
7 juni 2023 · 2 365 Inlägg

90-tals Mustanger med 5.0 är väl inte farligt dyra, men då är det ju med EFI.
Annars får du gå med i lite olika köp/sälj grupper för jänkare och fråga där.

Up the RA
mats757
7 juni 2023 · 913 Inlägg

Jesper328 skrev:
90-tals Mustanger med 5.0 är väl inte farligt dyra, men då är det ju med EFI.
Annars får du gå med i lite olika köp/sälj grupper för jänkare och fråga där.

Huvudsaken jag hittar ett grundämne.
Men, vad finns det för köp/sälj sajter för jänk?

Jesper328
7 juni 2023 · 2 365 Inlägg

Jag tänker mest på Facebook.
Finns en del sådana grupper där.

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2023 · 14 039 Inlägg

Givetvis beroende på vad man ska ha för nåt men det finns oerhört mycket jänkare på blocket av alla fabrikat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mats757
7 juni 2023 · 913 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag tänker mest på Facebook.
Finns en del sådana grupper där.

Ok, ska kolla vad som finns där! Tack för tipset.

Vettemannen skrev:
Givetvis beroende på vad man ska ha för nåt men det finns oerhört mycket jänkare på blocket av alla fabrikat.

/Benny

Jag får kolla lite mer där. Dyker väl plötsligt upp det jag önskar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang