Rost sidobalk

spillolja
27 juni 2023 · 4 028 Inlägg

Mar bör kanske nu välja inriktning:
laga upp alla hål seriöst med tillklippta plåtbitar och ekonomiplåt
Slipa ned och bättra lacken med följande:
Rostskyddsfärg > Bättringsfärg > Klarlack
på utsatta ytor som tex tröskjellådor m.m:
Rostskyddsfärg > Stenskottsskydd > Bättringsfärg > Klarlack

sen en riktig rostskyddsbehandling, använd först ett tunnflytande medel  dinitrol ML har bra sådana egenskaper:  https://www.colorshop.cz/vyhledavani/?i … p;act=srch

andra alternativet sälj den som repobjekt på blocket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
polyfiller
28 juni 2023 · 33 Inlägg

Jesper328 skrev:
En rondell är en dålig svetsares bästa vän. lol

Vad menar du med det? Att en riktig svetsare inte använder en vinkelslip, utan bara plasmaskärare eller bättre?

Jesper328
28 juni 2023 · 2 379 Inlägg

polyfiller skrev:

Jesper328 skrev:
En rondell är en dålig svetsares bästa vän. lol

Vad menar du med det? Att en riktig svetsare inte använder en vinkelslip, utan bara plasmaskärare eller bättre?

Att man slipar av svetsen med en lamellskiva för att det skall se någorlunda presentabelt ut. smile

Up the RA
torsen
28 juni 2023 · 7 249 Inlägg

Jesper328 skrev:

polyfiller skrev:

Jesper328 skrev:
En rondell är en dålig svetsares bästa vän. lol

Vad menar du med det? Att en riktig svetsare inte använder en vinkelslip, utan bara plasmaskärare eller bättre?

Att man slipar av svetsen med en lamellskiva för att det skall se någorlunda presentabelt ut. smile

Instämmer med Jesper.  Jag, som 30 år som ägare till en ESAB A125, anser att en rondell är min bästa vän när det gäller att avlägsna "stora droppar" efter Mig-svetsen. Svetsar nu för tiden alldeles för sällan. Lagade/förstärkte ramen på släpvagnen tidigare i år. Hade skämts för att visa mina svetsar - tacksam för rondellen haha.

Brådhis * Voff voff *
29 juni 2023 · 10 287 Inlägg

DennisCA skrev:
Sen bara för en bil är gammal är den inte dålig. Jag kan definitivt förstå den som har en gammal bil och vill hålla den i liv.

Som morsan säger om deras Mazda 626 från 1997, det är som att komma hem att stiga in i den bilen. Pålitlig, bekväm, utmärkta köregenskaper, drar skitlite bensin... Men den är värt skit på marknaden. Men föräldrarna värderar den högre än så oavsett. Den får köra tills den dör av "naturliga orsaker".

Fast... Du bor i Finland väl (har jag fått för mig iaf?)? Där tar man hand om sina bilar, i synnerhet dom äldre, på ett helt annat sätt än i Sverige. Min absoluta uppfattning, som iofs kan vara fel men trots allt är baserad på att jag varit i Finland 1-10 ggr per år senaste 42 åren, är att man vårdar sina fordon i Finland medan det i Sverige är mer slit och släng. Kanske en kulturell skillnad i botten? I Sverige är det ju närmast fult, eller iaf onödigt i folks ögon, att bry sig om sin bil...

Antal dörruppslag per capita är klart mindre i Finland... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
29 juni 2023 · 7 249 Inlägg

En erfarenhet av rostskador på bilar i allmänhet, och i synnerhet av rostskadade sidobalkar/"trösklar" är att skadan under yttre plåten kan vara mycket värre än den ser ut vid en okulär besiktning.
Inne i sidobalkar/"trösklar" finns förstärkningar och fästen för bl a säkerhetsbälten.
I vissa bilars sidobalkar/"trösklar" kan finnas krutladdningar för bältesåtsträckaren.
Var mycket försiktig vid svetsning nära dom.
Om du gör en seriös rostlagning!

DennisCA
29 juni 2023 · 247 Inlägg

Brådhis skrev:

DennisCA skrev:
Sen bara för en bil är gammal är den inte dålig. Jag kan definitivt förstå den som har en gammal bil och vill hålla den i liv.

Som morsan säger om deras Mazda 626 från 1997, det är som att komma hem att stiga in i den bilen. Pålitlig, bekväm, utmärkta köregenskaper, drar skitlite bensin... Men den är värt skit på marknaden. Men föräldrarna värderar den högre än så oavsett. Den får köra tills den dör av "naturliga orsaker".

Fast... Du bor i Finland väl (har jag fått för mig iaf?)? Där tar man hand om sina bilar, i synnerhet dom äldre, på ett helt annat sätt än i Sverige. Min absoluta uppfattning, som iofs kan vara fel men trots allt är baserad på att jag varit i Finland 1-10 ggr per år senaste 42 åren, är att man vårdar sina fordon i Finland medan det i Sverige är mer slit och släng. Kanske en kulturell skillnad i botten? I Sverige är det ju närmast fult, eller iaf onödigt i folks ögon, att bry sig om sin bil...

Antal dörruppslag per capita är klart mindre i Finland... wink

Jo jag bor i Finland, men har väl inte tänkt på det så noga, har inte varit i Sverige så ofta nån gång per decennium kanske. Men kan tänka mig det finns skillnader baserat på ort och klass. På landet tror jag folk är mera varsamma med bilarna, finns mindre pengar till nya dessutom,

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 847 Inlägg

Det finns en mycket tydlig kurva i värdet på begagnade bilar i Sverige. Värdet sjunker stadigt ner till bilen är omkring 20 år, när den sedan passerat 25 ökar det igen. För vissa bilar mycket. En rostig Golf från 2004 får man nästan gratis nu, men hade den varit från 80-talet hade folk stått i kö för att få svetsa. Ställer man undan denna bilen i 20 år så kommer den också vara värd att reparera sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang