När verkstan säger motorbyte, ska man lita blint eller söka second opinion?

MalinochJoel
15 april 2023 · 36 Inlägg

Janneutanb skrev:

torsen skrev:

MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här.
Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. ?????????????

Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten. NI ÄR DÄR NU!

Vatten kommer in i förbränningsrummet, vatten går inte att komprimera så när kolven åker upp böjer sig vevstaken istället.
Inte exakt vad TS skrev men det är nog vad som menas.

Haha, ber om ursäkt om det lät tokigt! Uttalandet från teknikern har passerat både receptionist och min sambo innan det landade hos mig så det kan ha blivit lite fel..

MalinochJoel
15 april 2023 · 36 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MalinochJoel skrev:
Till er som förespråkar att sälja bilen, hjälp mig förstå.

Bilen köptes för 90 tusen.

Om jag säljer den för 10 och lägger till de 50 som hade gått till motorbytet så saknar jag 30 för att köpa en likvärdig.

Om jag istället byter motorn så har jag för 50 tusen ungefär samma bil som jag köpte, kanske något bättre om nya motorn gått färre mil. Jag vet också lite mer om insidan än om jag köper en annan bil.

Att köpa en dyrare bil med garanti eller där försäkringen täcker maskinskada finns inte som alternativ.

Är det inte vettigare att laga eller missar jag något?

Aj. Tror verkstaden att de kan byta maskin inklusive inköp av denna för 60k hade jag ställt mig tveksam till det. Koppling ska ju bytas med. Kanske även kamrem, kan vara så att de ringer när bilen är nerplockad och vill ha mer pengar? AC-systemet behöver ju tömmas och fyllas på igen. Vågar du chansa?

Men jag förstår tanken! Men be om fast pris...

Tack för varning och tips! Även fast vi sitter i skiten så känns det mycket lättare att hantera med all input härifrån.🙏🏻

spillolja
15 april 2023 · 4 026 Inlägg

Såå, TS har nu 3. val för att komma till kritan

1.  tag kontakt med Viköperdinbil 08-12 44 30 00 och presenterar objektet och hör er för hur mycket man kan få
2. köp en begagnad rova, ring runt för att erhålla flera offerter för byte
3. kanske inte anternativ för TS. men av med toppen, byt krökta vevstakar mot andra beganande med kolvar, plana evt. toppen sätt i hop med nya packningar och tillbehör

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MalinochJoel
15 april 2023 · 36 Inlägg

Det känns så himla snårigt det här med vilka mer grejer som ska bytas/åtgärdas. Finns det verkligen ETT rätt svar? Eller många olika åsikter..
Receptionisten sa nånting om att vi inte går till doktorn om vi inte är sjuka. Så var drar man gränsen? Fattar att det inte är kul om något annat pajar en vecka efter  man varit där och skruvat. Men vi kan inte heller lägga massa pengar på saker för att de KAN gå sönder en dag.

MalinochJoel
15 april 2023 · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ett alternativ är ju att hitta en mindre lokal firma som kan åta sig ett motorbyte.
Utan att veta motorkod så ligger en dieselmotor till en Galaxy -14 på 10.000-20.000kr hos skroten.

Höftar jag lite så får du din motor plus annat krimskrams utbytt hos mig för 35-45k ink. material.
Dock så behöver den transporteras till Örebrotrakterna.

Är det värt det?
Eventuellt, det beror på vad du kan få om du kränger den som repobjekt.
Får du 40-50k så är det värt att göra det.
Prova att lägga ut den på Blocket i några veckor.

Tack för erbjudandet, det ska vi ha i åtanke! Om du menar det förstås😄

En aspekt i det här är att vi som familj med tre små barn är helt låsta i hemmet utan den här bilen. Vi måste väga in det också. Prislappen betyder mycket men inte allt så att hålla på med Blocket, eventuellt sälja eller kanske inte, leta ny bil.. Det känns inte jättelockande.

uhlin
15 april 2023 · 2 834 Inlägg

MalinochJoel skrev:
Det känns så himla snårigt det här med vilka mer grejer som ska bytas/åtgärdas. Finns det verkligen ETT rätt svar? Eller många olika åsikter..
Receptionisten sa nånting om att vi inte går till doktorn om vi inte är sjuka. Så var drar man gränsen? Fattar att det inte är kul om något annat pajar en vecka efter  man varit där och skruvat. Men vi kan inte heller lägga massa pengar på saker för att de KAN gå sönder en dag.

Köper du en begagnad motor så byter man kamremmen innsn man sätter i motorn. Säg att man inte gör det så ryker kamremmen efter 200 mil (kanske) då står du där med en till motor som är skrot och måste repareras för mycket mer än kamrem och kringhörande delar kostar, plus att du ändå måste köpa kamremssats.

Lamell och tryckplatta och urtrampningslager är väl inte ett måste att byta, händer väl inga stora grejer om den ger upp, bara surt att plocka ner lådan och byta det, och tiden kostar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2023 · 17 486 Inlägg

hålla på med Blocket, eventuellt sälja eller kanske inte, leta ny bil.. Det känns inte jättelockande.

Nej. Var ju själv inne i den cirkusen i veckan. Usch!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
15 april 2023 · 7 290 Inlägg

Jesper328 skrev:

Hybrid_ skrev:

Jesper328 skrev:
Ett alternativ är ju att hitta en mindre lokal firma som kan åta sig ett motorbyte.
Utan att veta motorkod så ligger en dieselmotor till en Galaxy -14 på 10.000-20.000kr hos skroten.

Höftar jag lite så får du din motor plus annat krimskrams utbytt hos mig för 30-40k ink. material.
Dock så behöver den transporteras till Örebrotrakterna.

Är det värt det?
Eventuellt, det beror på vad du kan få om du kränger den som repobjekt.
Får du 40-50k så är det värt att göra det.
Prova att lägga ut den på Blocket i några veckor.

Tja, Kan du fixa detta åt TS så varför inte? De får inte så mycket för den just nu... Och TS verkar ju förtjust i deras bil. Men återfyller du AC med?

Nepp, har varken A/C-cert eller utrustning. lol
Vissa bilar jag tagit ner motorpaket på så har det räckt med att ta lös kompressorn och banda fast den ur vägen för motorn.
Då slipper man tömma/fylla.
Oklart hur det är på just Galaxy däremot.

gjorde så på Mondeon jag bytte motor på, lossade allt  vek undan kondensorn å la kompressorn på sidan

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
15 april 2023 · 7 238 Inlägg

spillolja skrev:
Såå, TS har nu 3. val för att komma till kritan

1.  tag kontakt med Viköperdinbil 08-12 44 30 00 och presenterar objektet och hör er för hur mycket man kan få
2. köp en begagnad rova, ring runt för att erhålla flera offerter för byte
3. kanske inte anternativ för TS. men av med toppen, byt krökta vevstakar mot andra beganande med kolvar, plana evt. toppen sätt i hop med nya packningar och tillbehör

smile

Hur f: kan man veta att det krökta vevstakar utan att ha tagit i sär motorn?
Titthål genom oljeavtappningspluggen?

Annars håller jag med spillolja.

sollu
16 april 2023 · 423 Inlägg

Jag tar bort motorn och lådan själv och låt verkstaden byta den nya motorn betalar 6000kr + 1000 oljan och filter jag glömde oljan hemma. Det var i mars.  Började kl 20:40 gjorde klart kl 02:50. Kommer bilen. Gäller en Volvo v50 -06

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

sollu skrev:
Jag tar bort motorn och lådan själv och låt verkstaden byta den nya motorn betalar 6000kr + 1000 oljan och filter jag glömde oljan hemma. Det var i mars.  Började kl 20:40 gjorde klart kl 02:50. Kommer bilen. Gäller en Volvo v50 -06

skulle inte ta i en bil där kunden själv skruvat ur motorn.. för det skulle ta mig längre tid att försöka städa upp oredan än vad det tar att ta ur motorn själv. 

det är verkligen som gjort för katastrof.. 

gjorde ett motorbyte på en v70n  den rullade med nya motorn 5timmar senare..

det är ju inte speciellt svårt att byta en motor igentligen.  bara man har allt man behöver.

tog nog mig 30min att plocka ur motorn ur min gamla skoda fabia   den var varm när jag stallde ner den på golvet. 

men lite dålig koll på hur lång tid det tog för mig att få i motorn men det var väll 2timmar eller något allt som allt. smile
men det är 2bilar som är extremt lätt mekade.   

alla bilar är inte lika roliga. 

tog en hel dag att byta motor i en annan v70 för vi var tvungen att flytta över all lös utrustning till den nya motorn.   så derför ska man alltid se till att motorn är så komplett som möjligt.  och död till alla jävlar som klipper elkablar istället för att plocka loss dom hela.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
16 april 2023 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

sollu skrev:
Jag tar bort motorn och lådan själv och låt verkstaden byta den nya motorn betalar 6000kr + 1000 oljan och filter jag glömde oljan hemma. Det var i mars.  Började kl 20:40 gjorde klart kl 02:50. Kommer bilen. Gäller en Volvo v50 -06

skulle inte ta i en bil där kunden själv skruvat ur motorn.. för det skulle ta mig längre tid att försöka städa upp oredan än vad det tar att ta ur motorn själv. 

det är verkligen som gjort för katastrof.. 

gjorde ett motorbyte på en v70n  den rullade med nya motorn 5timmar senare..

det är ju inte speciellt svårt att byta en motor igentligen.  bara man har allt man behöver.

tog nog mig 30min att plocka ur motorn ur min gamla skoda fabia   den var varm när jag stallde ner den på golvet. 

men lite dålig koll på hur lång tid det tog för mig att få i motorn men det var väll 2timmar eller något allt som allt. smile
men det är 2bilar som är extremt lätt mekade.   

alla bilar är inte lika roliga. 

tog en hel dag att byta motor i en annan v70 för vi var tvungen att flytta över all lös utrustning till den nya motorn.   så derför ska man alltid se till att motorn är så komplett som möjligt.  och död till alla jävlar som klipper elkablar istället för att plocka loss dom hela.

Håller helt med. Inte kul och ta vid där nån har hållit på och skruvat innan.  De vill man inte ta i

Och de som leker bärsärk med avbitaren är ännu värre.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

sollu skrev:
Jag tar bort motorn och lådan själv och låt verkstaden byta den nya motorn betalar 6000kr + 1000 oljan och filter jag glömde oljan hemma. Det var i mars.  Började kl 20:40 gjorde klart kl 02:50. Kommer bilen. Gäller en Volvo v50 -06

skulle inte ta i en bil där kunden själv skruvat ur motorn.. för det skulle ta mig längre tid att försöka städa upp oredan än vad det tar att ta ur motorn själv. 

det är verkligen som gjort för katastrof.. 

gjorde ett motorbyte på en v70n  den rullade med nya motorn 5timmar senare..

det är ju inte speciellt svårt att byta en motor igentligen.  bara man har allt man behöver.

tog nog mig 30min att plocka ur motorn ur min gamla skoda fabia   den var varm när jag stallde ner den på golvet. 

men lite dålig koll på hur lång tid det tog för mig att få i motorn men det var väll 2timmar eller något allt som allt. smile
men det är 2bilar som är extremt lätt mekade.   

alla bilar är inte lika roliga. 

tog en hel dag att byta motor i en annan v70 för vi var tvungen att flytta över all lös utrustning till den nya motorn.   så derför ska man alltid se till att motorn är så komplett som möjligt.  och död till alla jävlar som klipper elkablar istället för att plocka loss dom hela.

Håller helt med. Inte kul och ta vid där nån har hållit på och skruvat innan.  De vill man inte ta i

Och de som leker bärsärk med avbitaren är ännu värre.

ja det går liksom aldrig att få det bra..  jag har förvisso köpt bilar som andra klåpare varit framme.  men då har jag bytt allt..  altså hängt i kompletta motorpaket från en donatorbil som har alla skruvar man kan tänas behövas.. då går det men annars är det hopplöst. 

många skrotar gillar ju att klippa elhärvor.   men det gör att det kostar tusentals kronor mer att lägga i en motor pga det..   jag har ju råkat ut för det på just v70n så istället för att hänga ur styrboxen och dela elen har dom klippt härvan .. det tar 30sec att dela elen på rätt ställe men tar 2timmar att byta hela elen. 

det kostar mer än det smakar när saker blir fel urplockat.. 

nu är ju inte jag någon mekaniker på heltid utan bara på hobby nivå men jag är väldigt nogrann att aldrig ha sönder något.  jag står hellre en stund extra för att det ska bli 100% rätt.     dom gånger jag bytt motorer åt folk har jag gett dom ett fast pris och sen har jag stått där tills det inte går fysiskt att se att motorn är bytt. för så vill jag själv ha det..  jag köpt bilar där folk bytt motorer och man får totalt spunk på hur dåligt jobb dom gjort.  det tar mig veckor att åtgärda allt skit dom stallt till med.    då är det bättre att köpa dom med trasig motor och byta själv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sollu
16 april 2023 · 423 Inlägg

ju ni har rätt men killen på verkstaden som frågade oss att om vi skulle ta ner den gamla motorn kommer bli billigare sa han, annars jag skulle  inte göra det.

MalinochJoel
16 april 2023 · 36 Inlägg

Growe skrev:

sollu skrev:
Jag tar bort motorn och lådan själv och låt verkstaden byta den nya motorn betalar 6000kr + 1000 oljan och filter jag glömde oljan hemma. Det var i mars.  Började kl 20:40 gjorde klart kl 02:50. Kommer bilen. Gäller en Volvo v50 -06

skulle inte ta i en bil där kunden själv skruvat ur motorn.. för det skulle ta mig längre tid att försöka städa upp oredan än vad det tar att ta ur motorn själv. 

det är verkligen som gjort för katastrof.. 

gjorde ett motorbyte på en v70n  den rullade med nya motorn 5timmar senare..

det är ju inte speciellt svårt att byta en motor igentligen.  bara man har allt man behöver.

tog nog mig 30min att plocka ur motorn ur min gamla skoda fabia   den var varm när jag stallde ner den på golvet. 

men lite dålig koll på hur lång tid det tog för mig att få i motorn men det var väll 2timmar eller något allt som allt. smile
men det är 2bilar som är extremt lätt mekade.   

alla bilar är inte lika roliga. 

tog en hel dag att byta motor i en annan v70 för vi var tvungen att flytta över all lös utrustning till den nya motorn.   så derför ska man alltid se till att motorn är så komplett som möjligt.  och död till alla jävlar som klipper elkablar istället för att plocka loss dom hela.

Intressant! Det låter otroligt snabbt jobbat. Har du någon uppfattning om ifall Ford Galaxy är lättmekad eller inte? Eller Ford i allmänhet?

spillolja
16 april 2023 · 4 026 Inlägg

Köp en reparationshandbok till att börja med:
https://www.ebay.co.uk/itm/154900654789

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

MalinochJoel skrev:

Growe skrev:

sollu skrev:
Jag tar bort motorn och lådan själv och låt verkstaden byta den nya motorn betalar 6000kr + 1000 oljan och filter jag glömde oljan hemma. Det var i mars.  Började kl 20:40 gjorde klart kl 02:50. Kommer bilen. Gäller en Volvo v50 -06

skulle inte ta i en bil där kunden själv skruvat ur motorn.. för det skulle ta mig längre tid att försöka städa upp oredan än vad det tar att ta ur motorn själv. 

det är verkligen som gjort för katastrof.. 

gjorde ett motorbyte på en v70n  den rullade med nya motorn 5timmar senare..

det är ju inte speciellt svårt att byta en motor igentligen.  bara man har allt man behöver.

tog nog mig 30min att plocka ur motorn ur min gamla skoda fabia   den var varm när jag stallde ner den på golvet. 

men lite dålig koll på hur lång tid det tog för mig att få i motorn men det var väll 2timmar eller något allt som allt. smile
men det är 2bilar som är extremt lätt mekade.   

alla bilar är inte lika roliga. 

tog en hel dag att byta motor i en annan v70 för vi var tvungen att flytta över all lös utrustning till den nya motorn.   så derför ska man alltid se till att motorn är så komplett som möjligt.  och död till alla jävlar som klipper elkablar istället för att plocka loss dom hela.

Intressant! Det låter otroligt snabbt jobbat. Har du någon uppfattning om ifall Ford Galaxy är lättmekad eller inte? Eller Ford i allmänhet?

tveksamt..   vi var 3st och 2 av oss hade skruvat extremt mycket v70n  så nej  att göra det utan att vara van vid dom är svårt.  men gissar att det är runt 8timmar för ett motorbyte.  men då är det inräknat att flytta över allt .    så det kommer helt klart dra iväg en massa pengar.    det är ju rätt trånga motorutrymmen på galaxy/sharan så tror inte det är något annat val än att ta allt neråt.  och då börjar det plocka iväg timmar snabbt..    det var det vi gjorde på den som tog en dag.   då bytte vi även kamrem flyttade över alla lösa grejer bytte länkarmar och samtliga leder i framvagnen.. vi gjorde 2st v70n på en helg.   första dagen började vi att byta motor i ena gjorde klart den rev ur motorn på nästa och började flytta över allt och byta delar.. sen få ihop den sista   när vi väl börjar skruva så går det fort. men som sagt det är för att vi är vana att skruva volvo. 

en som inte gjort annat än byta motor på en Galaxy gör det säkert snabbt och smidigt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 746 Inlägg

spillolja skrev:
Köp en reparationshandbok till att börja med:
https://www.ebay.co.uk/itm/154900654789

wink

tror inte det hjälper skit mycket om man inte är van att skruva..   det är ju inget man ger sig på som första bil att skruva på.   visst att byta motor i en gammal amazon med b20 kan man göra som första mekningen..

men helt klart klarar alla av det.  det är ju bara att skruva i och ur skruvar och lite jävlar anamma så går det..  men man gör det nog inte på 8timmar smile  snarare än månad om man skruvar 4timmar om dagen och aldrig skruvat förut.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MalinochJoel
30 juni 2023 · 36 Inlägg

Hej!
Någon kanske undrar hur det gick..
Bilen står fortfarande kvar på verkstan, nästan tre månader senare. Vi valde att byta motor men vid provkörningen upptäcktes ett väldigt mystiskt fel som verkar förbli ett mysterium. Tänker att jag får starta en ny tråd om det.
Tack igen allihop för engagemanget!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang