Enklast fix av ytrost?

Ahrle
1 juli 2023 · 71 Inlägg

Tjejens nyinförskaffade Clio saknade antenn med följande rostangrepp runt monteringshålet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22401/22401-329f56ea9e06a2c3725d50b271a6a88c.jpg

Jag ämnar fixa rosten och montera antenn på bilen. Planen är:

1. Maskera och sandpappra (rengjort med Label off, vet inte om ytterligare behövs då det ser ganska fint ut)
2. På med rostskyddsprimer
3. Klistra dit antennen med Loctite svart gegga
4. Klart

Duger detta ur rostskyddssynpunkt?
Måste man spackla och blästra eller är detta för snyggare jobb?

Har aldrig pillat med rost tidigare.
Tack smile

Senast redigerat av Ahrle (1 juli 2023)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Jeebz
1 juli 2023 · 540 Inlägg

Biltemas rostätare skulle jag nog pensla på en stund efter slipat också.

Ahrle
1 juli 2023 · 71 Inlägg

Jeebz skrev:
Biltemas rostätare skulle jag nog pensla på en stund efter slipat också.

Tack, provar med det big_smile

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
jaka54
1 juli 2023 · 5 743 Inlägg

Hej!
Biltemas rostätare är inte bra! Den bästa jag har provat heter "Corroprotect rosteater" men
Det tar lite tid att ta bort rost ,även med den. Man måste pensla på i omgångar.
Att först slipa med sandpapper funkar naturligtvis men ofta duger att peta bort gamla färgflagor och ha på rostätare  och gärna använda en lite stålborste . Att få bort all rost kan ta några dagar för minsta  svart rostprick måste bort annars kommer rosten snabbt tillbaka
Att sedan förhindra framtida rost så måste du (när du fått bort ALL rost) spruta på eller pensla på 2-komp grundfärg, ingen brun(röd enkomponentsfärg för sånt skräp fungerar inte.
Jag har använt Biltemas vita epoxygrund under flera år och den funkar bra men...tyvärr säljs den bara på  1 liters burkar och mängden härdare är för dåligt tilltagen för att räcka till hela burken.
När du sedan penslat/eller sprutat grundfärgen med airbrusch (Biltema har förtunning som behövs) så måste du pensla på /spruta sprutspackel. Jah gar använt Hagmans som säljs på 1lit burkar med härdare som blandas 2-3%.
Sprutspackel kan behöva läggas på i omgångar och slipas tills man ser att färglagren liggear i nivå med övrig färg på ytan. Slutligen slipas sprutspackelytan med 500-600 papper och ytan ntorkas av med silikonborttagare och torkas av mede klibbduk och utan kan sprutas med 2-komp billack och airbrusch om ytan är så liten som din på bild.
Så här lagar jag mina skador på min 34 gamla Audi 100 Avant.
Att göra det på annat sätt kommer bara att resultera att rosten kommer tillbaka snabbt.
Att "klistra" fast antenn...Nej!

spillolja
1 juli 2023 · 4 026 Inlägg

Spruta på lite tunnflytande rostskydd på insida och utsida innan montering av antenn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nybergrobin
1 juli 2023 · 2 382 Inlägg

rostskydd ersätter inte lack.

Du måste använda 2k grundfärg plus 2k lack om du vill att det ska hålla

DennisCA
2 juli 2023 · 247 Inlägg

Fosforsyra ca 30% spädning för rostkonversion.

Skulle slipat med roterande stålborste på vinkelslip, fosforsyra, borsta, fosforsyra igen, alltså upprening är nyckeln.

Sen blir det epoxispackel, 2k primer, färg, 2k lack. Och sånt ska du inte spreja utan en mask med korrekta filter (kostar ca 200 paret och har en livslängd efter man öppnat dom).

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
2 juli 2023 · 7 240 Inlägg

Jag brukar förfara på följande sätt för att dölja/åtgärda smärre rostangrepp:
Skrapa, med spetsen på en vass Morakniv, bort rosten och några mm till - ABSOLUT INTE SANDPAPPER.
Applicera Biltemas Zinksprej.
Spreja i locket och låt det mesta av lösningsmedlet avdunsta och måla sedan i med spetsen av en tandpetare.
Större skador får man naturligtvis penselmåla.
När Zinksprejen torkat förfar du på samma sätt med täcklacken som med Zinksprejen.
Eventuellt även klarlack ovanpå.
Om bilen har klarlack får du inte fram rätt kulör på din målning utan klarlack.

För säkerhets skull kan du maskera runt skadan, för att inte repa när du arbetar.

Glöm inte att även behandla baksidan på plåten.

Ahrle
4 juli 2023 · 71 Inlägg

Tack för alla svar! Blev provisoriskt att skruva tillbaka antennen igen, tills det finns plats för mer seriöst arbete.

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang