Hur mycket får man sänka bilen?

naak2803
9 april 2011 · 346 Inlägg

OBS! Tråd från 2011 /Mod


Hejsan,
jag undrade hur mycket man får sänka en bil för att den ska gå igenom besiktningen som en vanlig personbil?

soyd
9 april 2011 · 1 853 Inlägg

Typ hur mycket du vill... Men på besiktningen måste den upp på lyften annars blir det körförbud....


/mvh soyd

Cgee ohshit
9 april 2011 · 1 285 Inlägg

någon får rätta mig men som jag uppfattat det som så får du väl sänka hur mycket du vill sålänge det är en laglig sänkning

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
naak2803
9 april 2011 · 346 Inlägg

Cgee skrev:
någon får rätta mig men som jag uppfattat det som så får du väl sänka hur mycket du vill sålänge det är en laglig sänkning

hur gör man en olaglig sänkning?

soyd
9 april 2011 · 1 853 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:

Cgee skrev:
någon får rätta mig men som jag uppfattat det som så får du väl sänka hur mycket du vill sålänge det är en laglig sänkning

hur gör man en olaglig sänkning?

Kapa fjädrarna osv så de blir lösa om man hissar upp bilen ex är ju ej lagligt...

Cgee ohshit
9 april 2011 · 1 285 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:

Cgee skrev:
någon får rätta mig men som jag uppfattat det som så får du väl sänka hur mycket du vill sålänge det är en laglig sänkning

hur gör man en olaglig sänkning?

kapar/tar bort fjädrar. e.v coilovers har jag hört inte helt 100% lagligt.

bilen måste ha fjädringsväg & sitta fast när du t.ex höjer bilen på en lyft.

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
9 april 2011 · 6 359 Inlägg

Detta är ännu en sån här sak som ingen bryr sej om. Alternativt väldigt många har väldigt olika syn på.
Precis som med fälgar tex.

Det finns lagtexter som säger vissa saker, men det är sällan någon som bryr sej. Förutom i det fall om att fjädrarna måste sitta fast, det är dom ganska hårda med överallt.
Allt annat är inget jag skulle ta hänsyn till iaf. Fast ja, det är ju en fördel att komma upp på lyften, men vissa stationer bryr sej inte om det heller smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Knugcab
9 april 2011 · 5 111 Inlägg

Jag frågade en gång hur lång fjädringsväg man måste ha, men besiktningsmannen var bara grinig och otrevlig och menade att ska jag hålla på och köra med stum fjädring så får jag skaffa mig en epatraktor... :S

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Cgee ohshit
9 april 2011 · 1 285 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jag frågade en gång hur lång fjädringsväg man måste ha, men besiktningsmannen var bara grinig och otrevlig och menade att ska jag hålla på och köra med stum fjädring så får jag skaffa mig en epatraktor... :S

hatar såna jävla griniga besiktningsmän, säg det du ska säga på ett trevligt sätt istället

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
schnauz
9 april 2011 · 1 758 Inlägg

På en helbilsgodkänd bil får du bara ha fjädringskomponenter som godkänts av tillverkaren, men på äldre bilar finns det vad jag vet ingen gräns för hur låg den får vara.
Fjädrarna måste förstås sitta fast när bilen hissas upp, fjädringen får inte bottna när bilen är maxlastad. Sen gör de ju en bedömning vid provkörning om bilen känns trygg på vägen. Måste ju finnas viss fjädringsväg etc.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 april 2011 · 1 594 Inlägg

schnauz skrev:
På en helbilsgodkänd bil får du bara ha fjädringskomponenter som godkänts av tillverkaren, men på äldre bilar finns det vad jag vet ingen gräns för hur låg den får vara.
Fjädrarna måste förstås sitta fast när bilen hissas upp, fjädringen får inte bottna när bilen är maxlastad. Sen gör de ju en bedömning vid provkörning om bilen känns trygg på vägen. Måste ju finnas viss fjädringsväg etc.

Ungefär så men enklast:
Ingen del av chassit får ta i vägbanan vid maximalt komprimerad fjädring. Minsta fjädringsväg 80mm och inga lösa fjädrar vid maximal utfjädring.

Finns inget krav från bilprovningen att bilen måste gå ner i bromsprovare eller upp på deras bryggor men... Man bakbinder bara sig själv om bilen är så pass låg att det blir patrull. Har besat ett antal bilar som inte gått att köra ner i bromsrullarna och då måste ett manuellt bromsprov utföras på vägen. Däremot för att inte bilen ska kunna köras upp på lyften så ska den vara bra jäkla låg. Men ett antal gånger har inte lyftens domkraft fått plats under bilen därförför den tar ju extra höjd och då har bespersonalen fått backat av bilen.

Senast redigerat av hotrodder (10 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
NollKoll69
8 juli 2023 · 49 Inlägg

Finns de något som har en idé på hur man kan sänka hemma utan att behöva köpa coils?

Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2023 · 26 151 Inlägg

NollKoll69 skrev:
Finns de något som har en idé på hur man kan sänka hemma utan att behöva köpa coils?

..Byt till sänkfjädrar?
Passa på och byt stötdämpare också så är det gjort.


Eller missförstådde jag frågan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
NollKoll69
8 juli 2023 · 49 Inlägg

Nope tack för svar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2023 · 13 744 Inlägg

4cm fjädringsväg är krav. Inget får ta i när man svänger fullt.   Men det är allt   sen kan man itne bes vart som helst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
8 juli 2023 · 7 238 Inlägg

hotrodder skrev:

schnauz skrev:
På en helbilsgodkänd bil får du bara ha fjädringskomponenter som godkänts av tillverkaren, men på äldre bilar finns det vad jag vet ingen gräns för hur låg den får vara.
Fjädrarna måste förstås sitta fast när bilen hissas upp, fjädringen får inte bottna när bilen är maxlastad. Sen gör de ju en bedömning vid provkörning om bilen känns trygg på vägen. Måste ju finnas viss fjädringsväg etc.

Ungefär så men enklast:
Ingen del av chassit får ta i vägbanan vid maximalt komprimerad fjädring. Minsta fjädringsväg 80mm och inga lösa fjädrar vid maximal utfjädring.

Finns inget krav från bilprovningen att bilen måste gå ner i bromsprovare eller upp på deras bryggor men... Man bakbinder bara sig själv om bilen är så pass låg att det blir patrull. Har besat ett antal bilar som inte gått att köra ner i bromsrullarna och då måste ett manuellt bromsprov utföras på vägen. Däremot för att inte bilen ska kunna köras upp på lyften så ska den vara bra jäkla låg. Men ett antal gånger har inte lyftens domkraft fått plats under bilen därförför den tar ju extra höjd och då har bespersonalen fått backat av bilen.

På Land Rover Defender lossar bakfjädrarna vid maximal utfjädring.
Har ett par gånger råkat ut för att de lämnat undre fjädertallriken och blivit liggande mot bakdäcks insida.
Första gången observerade jag i yttre vänstra backspegeln blårök från vänstra bakdäcket.
Blev till att med HighLift lyfta så att fjädern kunde "petas in" rätt.
Till Defender finns TILLBEHÖR i form av ett kors som monteras i undre fjädertallriken - SOM TILLBEHÖR!!!!!!
Jag löste det på mina Deffar i stället med ett minischackel av lyrtyp genom fjäder och undre fjädertallrik.

Om rätt vore rätt, och bilprovningen kollade, skulle alla Deffar utan åtgärd på ovanstående beläggas med körförbud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang