3167
Sök

Byta batteri i en Ford Galaxy

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Ska ge mig på att byta batteriet i min nyinköpta Ford Galaxy -17. Är det bara att koppla bort det gamla batteriet och in med det nya? Har hört att vissa bilar klarar inte av att vara helt strömlösa.

Forummoderator
18 296 Inlägg
21 juli 2023
Johan13 skrev:
Ska ge mig på att byta batteriet i min nyinköpta Ford Galaxy -17. Är det bara att koppla bort det gamla batteriet och in med det nya? Har hört att vissa bilar klarar inte av att vara helt strömlösa.

Den klarar det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Johan13 skrev:

Den klarar det.

Tack för svaret. Då är det bara att demontera luftfiltret för att få ut det välplacerade batteriet 😂

Forummoderator
18 296 Inlägg
21 juli 2023
Johan13 skrev:
Hybrid_ skrev:
Johan13 skrev:

Den klarar det.

Tack för svaret. Då är det bara att demontera luftfiltret för att få ut det välplacerade batteriet 😂

Ja. Jobbar en del med fabriksnya Fordar. Tar av ena polen och det har aldrig varit något problem sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 689 Inlägg
21 juli 2023
Bör, men måste inte, ta bort torkararmarna och bägge plasterna vid torkardiket.

De/Dem

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Johan13 skrev:
Hybrid_ skrev:

Den klarar det.

Ja. Jobbar en del med fabriksnya Fordar. Tar av ena polen och det har aldrig varit något problem sen.

Har du behövt koppla in datorn till bilen för att ställa in att det är ett nytt batteri sen? Batteriet är ett start/stop batteri.

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
xXSammy skrev:
Bör, men måste inte, ta bort torkararmarna och bägge plasterna vid torkardiket.

Lät bökigt att ta lös armarna. Såg bara på youtube att en kille tog lös luftfilter boxen som sitter precis framför och sedan så drog han bara ut batteriet.

Fast vad vet jag, kanske är enklar som du skrev.

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244587/244587-0fad9fa9fc406ca54a37f73743c3b4d8.jpg
Lyckades relativt enkelt få ut batteriet, men jag får inte lös minuspolen. Känns som att kabelskon har blivit fastsvetsad i polen.

16 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Batteriet är bytt och allt fungerar som det skall.

6 473 Inlägg
22 juli 2023
Knacka försiktigt i sidled med hammare, bend med skruvmejsel, spraya på olja...till slut går det!

Sök