Bmw E39 528iA -98 strömmen försvinner ibland

Tvattsvampen
17 juli 2023 · 13 Inlägg

Hej, nyligen köpt en Bmw E39 528iA -98 och har fått följande problem:

All ström försvinner vissa gånger när jag försökt starta/låsa upp bilen men börjar fungera igen efter en stund. Första gången strömmen försvann var när jag skulle starta på morgonen innan jobbet så vred jag på nyckeln ett steg o instrumentbrädan tändes sen när jag vred ett till steg slocknade allt direkt och fungerande inte förän senare på dagen. Detta händer typ varannan vecka och hänt 3ggr nu.

Högtalarna slutar fungera ibland och börjar fungera igen när det regnat mycket. Problemet började medans jag körde och ljudet bara plötsligt försvann men stereon lyser, har den stereon med kassettband.

Jesper328
17 juli 2023 · 2 375 Inlägg

All ström, dvs så är bilen stendöd och går ej att starta?
Steg 1 är isåfall att kontrollera polskorna till batteriet, samt polerna i sig.
Gör rent, dra polskorna, kontrollera glapp.

Steg 2 är att dra ur felkoder.
Felkodsläsarn skall kunna komma åt samtliga styrdon.

Steg 3 är att ruska runt i säkringsdosor och jordpunkter.

Up the RA
Tyfors Svetsare
18 juli 2023 · 1 150 Inlägg

När du blir strömlös beror på batteri Polen. Hade samma på min förra.

Varför högtalarna lägger av har ja inget svar på. Min nuvarande gör liknande men blir de tyst då blir de tyst. Då får ja lyfta av batteripolen sen funkar allt igen 😐

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Tvattsvampen
20 juli 2023 · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:
All ström, dvs så är bilen stendöd och går ej att starta?
Steg 1 är isåfall att kontrollera polskorna till batteriet, samt polerna i sig.
Gör rent, dra polskorna, kontrollera glapp.

Steg 2 är att dra ur felkoder.
Felkodsläsarn skall kunna komma åt samtliga styrdon.

Steg 3 är att ruska runt i säkringsdosor och jordpunkter.

Tyfors skrev:
När du blir strömlös beror på batteri Polen. Hade samma på min förra.

Varför högtalarna lägger av har ja inget svar på. Min nuvarande gör liknande men blir de tyst då blir de tyst. Då får ja lyfta av batteripolen sen funkar allt igen 😐

Hej, tack för era svar. Problemet kom idag igen efter jobbet, satte på en hjäpstart så jag kunde öppna bakluckan och kolla batteriet och då började allt funka igen utan att jag rörde batteriet. När jag kom hem kollade jag polerna och jordpunkterna i motorutrymmet och inget satt löst eller såg ärgat men tog smärjelduk och putsade ändå. Så antar att det inte var problemet men svårt och veta då det bara kommer ibland.

Utmarks-Loke
20 juli 2023 · 5 841 Inlägg

Kan vara något av reläerna som inte är bra, prova att knacka lite på dom nästa gång det händer och se om strömmen kommer tillbaka. Eller rent av tändningslåset. Den mera vetenskapliga metoden att felsöka detta är att förbereda sig med att leta reda på ett kopplingsschema och följa vägen som strömmen tar från batteriet till någon förbrukare som slutar fungera. Sedan är det bara att mäta med multimeter på de olika punkterna på vägen och se var strömmen försvinner.

Tyfors Svetsare
20 juli 2023 · 1 150 Inlägg

Har du kvar orginal jorden te batteri? Alltså brun kabel?

Den kan oxå va kass invändigt. Ja bytte min mot en jordfläta.

Inte lätt eller de går inte att mäta säkring efter säkring på dessa då de e så massa olika på samma säkring. Å du måste vänta 20min mellan varje gång du rycker en säkring så biln somnar varje gång.

Men då allt bara dör som min gjorde så e de nåt med jorden eller plusen väldigt nära batteri

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
mach1-70
21 juli 2023 · 76 Inlägg

Ett vanligt förekommande fel är kontaktdosan till tändningslåset! Enkelt att byta och inte speciellt dyrt.
Har bytt på ett flertal bilar som haft skumma elfel

Tvattsvampen
24 juli 2023 · 13 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kan vara något av reläerna som inte är bra, prova att knacka lite på dom nästa gång det händer och se om strömmen kommer tillbaka. Eller rent av tändningslåset. Den mera vetenskapliga metoden att felsöka detta är att förbereda sig med att leta reda på ett kopplingsschema och följa vägen som strömmen tar från batteriet till någon förbrukare som slutar fungera. Sedan är det bara att mäta med multimeter på de olika punkterna på vägen och se var strömmen försvinner.

Kan inte öppna bagageluckan när jag inte har ström så kan inte knacka på reläerna, provat vrida på nyckeln på bakluckan men fungerar inte

Tvattsvampen
24 juli 2023 · 13 Inlägg

Tyfors skrev:
Har du kvar orginal jorden te batteri? Alltså brun kabel?

Den kan oxå va kass invändigt. Ja bytte min mot en jordfläta.

Inte lätt eller de går inte att mäta säkring efter säkring på dessa då de e så massa olika på samma säkring. Å du måste vänta 20min mellan varje gång du rycker en säkring så biln somnar varje gång.

Men då allt bara dör som min gjorde så e de nåt med jorden eller plusen väldigt nära batteri

Jag har en brun jordkabel. Är silvrigt på både ändarna men fick höra att de bara var tenn och inte nå ärgat

Tvattsvampen
24 juli 2023 · 13 Inlägg

mach1-70 skrev:
Ett vanligt förekommande fel är kontaktdosan till tändningslåset! Enkelt att byta och inte speciellt dyrt.
Har bytt på ett flertal bilar som haft skumma elfel

Ibland försvinner strömmen fast jag inte ens hinner vrida på tändningslåset. Kan inte ens öppna dörrarna ibland när strömmen försvunnit. Kan det ändå vara kontaktdosan?

Tyfors Svetsare
24 juli 2023 · 1 150 Inlägg

Tvattsvampen skrev:

Tyfors skrev:
Har du kvar orginal jorden te batteri? Alltså brun kabel?

Den kan oxå va kass invändigt. Ja bytte min mot en jordfläta.

Inte lätt eller de går inte att mäta säkring efter säkring på dessa då de e så massa olika på samma säkring. Å du måste vänta 20min mellan varje gång du rycker en säkring så biln somnar varje gång.

Men då allt bara dör som min gjorde så e de nåt med jorden eller plusen väldigt nära batteri

Jag har en brun jordkabel. Är silvrigt på både ändarna men fick höra att de bara var tenn och inte nå ärgat

Nja den bruna har varit vanlig koppar tråd i alla e39:or ja har haft.
Dom brukar gå av invändigt. Men byt den i föregående syfte.

Nej bmw är ju så finurliga så är de strömlöst så kommer man inte in i biln alls 😐

Kommer du in i biln så får du krypa bak innefrån.

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Oreggad Ruter Knekt
27 juli 2023 · 654 Inlägg

Noll koll på bmw el, men de gånger jag råkat ut för detta fenomen var det CCU, batteripolsko eller relä som slog bakut och nollade strömmen.

Har du redan fastslagit batteriet som källa så skulle jag mäta hur batteriet mår. Inte sällan det är på håret i skick att starta bilen. Sedan slipa kontaktytorna, inte bara putsa på rosten.

Senast redigerat av Duvetdet (27 juli 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang