Val av automatlåda Volvo D24

Mukka_Meck
16 oktober 2023 · 36 Inlägg

Går i startgroparna för att börja dieselkonvertera min terrängbil
och behöver få lite svar på mina funderingar.

Har en VW AAZ 1.9TD som ska monteras i min terrängbil och D24 automatväxellådor ska passa på VW 1.9TD.

Bilen är en suzuki samurai så det är bra om lådan är så liten som möjlig.

Följande lådor har jag fått reda på att de finns till D24.

BW35
BW55
AW70
AW71
AW72
ZF22

BW35 ska vara minst av alla?

Vilken av lådorna är enklast att renovera/laga?

Vilken av lådorna är enklast att få tag i?

Vilka har vajer och vilka har mekaniskt stag in i lådan?

Hur ändrar man stallen på lådorna och hur de växlar?

Hur fungerar kick down?

Jag är novis på just automatlådor där av funderingarna, svara på det ni kan

Mvh

simlar
16 oktober 2023 · 5 529 Inlägg

D24 har inte samma sprängkåpa som 1,9.

AW70/71/72 har inte lämplig utväxling för en terrängbil, på tok för högt växlad och lågt stallvarv på momentomvandlaren.

ZF22 sägs vara skräp.

BW35 verkar vara rejält stadiga. Höll utan problem en sommar med 300whp B230 i en kompis 244.
Betydligt trevligare låda än AW7x i mitt tycke, nackdelen för en gatbil är ju dock att den bara är 3-växlad och ingen lockup.

Men eftersom D24-lådor inte passar så är min rekommendation jänkelåda och adapterplatta.
Finns adapter att köpa för jänkelåda på 1.9TD/TDI, relativt vanligt i USA att sätta 1.9TDI PD i Jeep Wrangler.


Vilken av lådorna är enklast att renovera/laga?

Den låda man får tag i renoveringssats och rephandböcker på.

Vilken av lådorna är enklast att få tag i?

Av dom du listade är AW71 enklast få tag i, satt i Volvo 940 vilket är betydligt vanligare med automat än äldre.

Vilka har vajer och vilka har mekaniskt stag in i lådan?

Alla du listade har vajer för kickdown och stag för växelspaken vad jag vet.

Hur ändrar man stallen på lådorna och hur de växlar?
Stallen ändras genom att kapa isär momentomvandlaren och byt ut turbinerna inuti och sedan svetsa ihop och balansera. Inget enkelt jobb det.

Hur dom växlar bestäms av ventilpaketet och hur mycket kickdown-vajern är dragen.

Hur fungerar kick down?
Kickdown är oftast skött av en vajer som drar i en ventil i lådan som sen påverkar ventilpaketet.

Senast redigerat av simlar (16 oktober 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mukka_Meck
16 oktober 2023 · 36 Inlägg

simlar skrev:
D24 har inte samma sprängkåpa som 1,9.

AW70/71/72 har inte lämplig utväxling för en terrängbil, på tok för högt växlad och lågt stallvarv på momentomvandlaren.

ZF22 sägs vara skräp.

BW35 verkar vara rejält stadiga. Höll utan problem en sommar med 300whp B230 i en kompis 244.
Betydligt trevligare låda än AW7x i mitt tycke, nackdelen för en gatbil är ju dock att den bara är 3-växlad och ingen lockup.

Men eftersom D24-lådor inte passar så är min rekommendation jänkelåda och adapterplatta.
Finns adapter att köpa för jänkelåda på 1.9TD/TDI, relativt vanligt i USA att sätta 1.9TDI PD i Jeep Wrangler.


Vilken av lådorna är enklast att renovera/laga?

Den låda man får tag i renoveringssats och rephandböcker på.

Vilken av lådorna är enklast att få tag i?

Av dom du listade är AW71 enklast få tag i, satt i Volvo 940 vilket är betydligt vanligare med automat än äldre.

Vilka har vajer och vilka har mekaniskt stag in i lådan?

Alla du listade har vajer för kickdown och stag för växelspaken vad jag vet.

Hur ändrar man stallen på lådorna och hur de växlar?
Stallen ändras genom att kapa isär momentomvandlaren och byt ut turbinerna inuti och sedan svetsa ihop och balansera. Inget enkelt jobb det.

Hur dom växlar bestäms av ventilpaketet och hur mycket kickdown-vajern är dragen.

Hur fungerar kick down?
Kickdown är oftast skött av en vajer som drar i en ventil i lådan som sen påverkar ventilpaketet.

Tack! Vilka bra svar! Attans det var synd, frågat många och de flesta säger att det är lika som D24.

Då får jag försöka hitta på den minsta jänkelådan, alt bygga om svepet så det passar någon automatlåda som är lätt att få tag på.

Något i den stilen jag ska söka efter?

https://tdconversions.com/products/vw-1 … dapter-kit

simlar
16 oktober 2023 · 5 529 Inlägg

Japp sådana adapter, gäller då att hitta en vettig låda och köpa passande adapter.
En 90-tals Jeep Cherokee/Grand Cherokee automatlåda inkl fördelningslåda bör väl vara enklast att hitta och känns som den vore odödlig i en liten Suzuki.

Går ju säkert ta valfri automat och kapa och svetsa på VW-sprängkåpa.
Men är ju lite mer bök det.

Kan tipsa om att VW Crafter med 2.0TDI har Mercedes-låda med sprängkåpa som passar 1.9/2.0TDI vilket då i sin tur passar 1.9TD.
Minns däremot inte om dom Crafter finns med automat, finns dom med automat så är det ju dock en elstyrd förmodligen 722.6 och kräver då en standalone-styrning t.ex olefejer.

Här har du en kille på Youtube med en frän Samurai med TDI PD:
https://www.youtube.com/watch?v=fq6ictT-YSA

Han har även en Jeep Wrangler med TDI PD om du bläddrar bland hans videos.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mukka_Meck
16 oktober 2023 · 36 Inlägg

simlar skrev:
Japp sådana adapter, gäller då att hitta en vettig låda och köpa passande adapter.
En 90-tals Jeep Cherokee/Grand Cherokee automatlåda inkl fördelningslåda bör väl vara enklast att hitta och känns som den vore odödlig i en liten Suzuki.

Går ju säkert ta valfri automat och kapa och svetsa på VW-sprängkåpa.
Men är ju lite mer bök det.

Kan tipsa om att VW Crafter med 2.0TDI har Mercedes-låda med sprängkåpa som passar 1.9/2.0TDI vilket då i sin tur passar 1.9TD.
Minns däremot inte om dom Crafter finns med automat, finns dom med automat så är det ju dock en elstyrd förmodligen 722.6 och kräver då en standalone-styrning t.ex olefejer.

Här har du en kille på Youtube med en frän Samurai med TDI PD:
https://www.youtube.com/watch?v=fq6ictT-YSA

Han har även en Jeep Wrangler med TDI PD om du bläddrar bland hans videos.

Tack för jätte bra info.

Jeep wrangler går nog bort då fördelningslådan sitter direkt på lådan, vill använda suzukins egna, tänkte besikta med diesel och automat.

En så liten som möjligt automatlåda för bakhjulsdrift är jag ute efter.

Ska kolla på andra amerikanska alt annars blir det nog en BW35 och modda sprängkåpan då den är löstagbar, gör det enklare om något skulle paja

Mukka_Meck
17 oktober 2023 · 36 Inlägg

Skrivit med SMT och deras adapter passar BW35 på en 1.9 TD bara jag löser löser kopplingen till lådan med convertern så det verkar lösa sig. Ska bara få fram måtten på en BW35 låda om det passar på längden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang