Litiumfett som rostskydd för dragkrok?

d-b
8 november 2023 · 541 Inlägg

Besiktigade bilen häromdagen och hade, pga rost, lite (stora) problem med att få loss dragkroken (men en gummihammare och 5-56 som jag har liggande i bilen löste det lilla problemet). Tänkte försöka undvika samma problem nästa år, och kollar på vad jag har hemma, bla Biltemas litiumfett:

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/27-0604_xxl_1.jpg

Skulle en tunt lager av detta vara ett rimligt sätt att förebygga liknande problem framöver?

Borde man för övrigt ta bort kroken när man inte använder den? Jag använder den förmodligen mindre än en gång om året, men samtidigt är den ju användbar om man behöver bogsera och liknande, och sådana behov tenderar att uppstå oväntat.

Low
8 november 2023 · 3 313 Inlägg

Jag har skyddat dragkrok mm med denna fet från biltema, https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … eTEALw_wcB

Enklet att ha i bilen och spraya vid behov.

( blir så kladdigt så besiktningen nästan inte vill ta it😂)

Mossan1
8 november 2023 · 2 828 Inlägg

Varför varför varför ha kroken på plats när den inte används?
Där, är grundfelet.

Ha den vid reservhjulet så uppstår inga bekymmer eller nedsmutsade byxor.

Fett har nackdelen att samla smuts också.  Damm och annat, så jag hade varit sparsam med det på något så öppet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2023 · 14 060 Inlägg

Dom som åker året runt med dragkroken sittande på bilen får skylla sig själv när den sitter fast vid besiktningen. Ta loss kroken och gör som Mossan1 skriver. Då funkar det bättre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
9 november 2023 · 7 240 Inlägg

För att svara på din fråga: Litiumfett är alldeles utmärkt att smörja med, borsta först bort gammal smuts/beläggning!

Brådhis * Voff voff *
9 november 2023 · 10 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Varför varför varför ha kroken på plats när den inte används?
Där, är grundfelet.

Ha den vid reservhjulet så uppstår inga bekymmer eller nedsmutsade byxor.

Fett har nackdelen att samla smuts också.  Damm och annat, så jag hade varit sparsam med det på något så öppet.

För att löstagbar krok är väldens mest korkade uppfinning (efter Keyless...) på fordon.

I mitt fall har jag haft mina delbara på hela tiden. Varför? För att jag har hundbur som måste ur om jag ska lyfta på golvet och jag vill inte ha 2-3 kg infettad krok som ska ligga nå´nstans bland bagaget (eller förstås i hundburen). smile

Nuvarande bil har fast krok, som tur är. Och nej, jag skruvar inte av vindrutetorkarna heller när det är uppehåll... wink

Senast redigerat av Brådhis (9 november 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
9 november 2023 · 7 240 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Varför varför varför ha kroken på plats när den inte används?
Där, är grundfelet.

Ha den vid reservhjulet så uppstår inga bekymmer eller nedsmutsade byxor.

Fett har nackdelen att samla smuts också.  Damm och annat, så jag hade varit sparsam med det på något så öppet.

För att löstagbar krok är väldens mest korkade uppfinning (efter Keyless...) på fordon.

I mitt fall har jag haft mina delbara på hela tiden. Varför? För att jag har hundbur som måste ur om jag ska lyfta på golvet och jag vill inte ha 2-3 kg infettad krok som ska ligga nå´nstans bland bagaget (eller förstås i hundburen). smile

Nuvarande bil har fast krok, som tur är. Och nej, jag skruvar inte av vindrutetorkarna heller när det är uppehåll... wink

Till bl a min JEEP Cherokee följde en liten säck att förvara "kroken" i  - följde även med en "propp" att ha i hålet när "kroken" inte var monterad.
B t w så har den infällbara "kroken" fungerat utan problem i över 8 år på min Honda CR-V.
Men jag känner till dom som på sina tyska bilar, BMW, VW & AUDI, har haft stora och dyra problem med infällbara "krokarna" på sina respektive bilar.
Hondans "krok" är inte fjärrmanövrerad medelst knapp, utan mekanisk där man får besvära sig och dra i en ögla.
På Jimnyn har har jag fast krok, som jag bara monterar när den behövs.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 november 2023 · 14 060 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Varför varför varför ha kroken på plats när den inte används?
Där, är grundfelet.

Ha den vid reservhjulet så uppstår inga bekymmer eller nedsmutsade byxor.

Fett har nackdelen att samla smuts också.  Damm och annat, så jag hade varit sparsam med det på något så öppet.

För att löstagbar krok är väldens mest korkade uppfinning (efter Keyless...) på fordon.

I mitt fall har jag haft mina delbara på hela tiden. Varför? För att jag har hundbur som måste ur om jag ska lyfta på golvet och jag vill inte ha 2-3 kg infettad krok som ska ligga nå´nstans bland bagaget (eller förstås i hundburen). smile

Nuvarande bil har fast krok, som tur är. Och nej, jag skruvar inte av vindrutetorkarna heller när det är uppehåll... wink

Till bl a min JEEP Cherokee följde en liten säck att förvara "kroken" i  - följde även med en "propp" att ha i hålet när "kroken" inte var monterad.
B t w så har den infällbara "kroken" fungerat utan problem i över 8 år på min Honda CR-V.
Men jag känner till dom som på sina tyska bilar, BMW, VW & AUDI, har haft stora och dyra problem med infällbara "krokarna" på sina respektive bilar.
Hondans "krok" är inte fjärrmanövrerad medelst knapp, utan mekanisk där man får besvära sig och dra i en ögla.
På Jimnyn har har jag fast krok, som jag bara monterar när den behövs.

Hur går det där till??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2023 · 13 746 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:

För att löstagbar krok är väldens mest korkade uppfinning (efter Keyless...) på fordon.

I mitt fall har jag haft mina delbara på hela tiden. Varför? För att jag har hundbur som måste ur om jag ska lyfta på golvet och jag vill inte ha 2-3 kg infettad krok som ska ligga nå´nstans bland bagaget (eller förstås i hundburen). smile

Nuvarande bil har fast krok, som tur är. Och nej, jag skruvar inte av vindrutetorkarna heller när det är uppehåll... wink

Till bl a min JEEP Cherokee följde en liten säck att förvara "kroken" i  - följde även med en "propp" att ha i hålet när "kroken" inte var monterad.
B t w så har den infällbara "kroken" fungerat utan problem i över 8 år på min Honda CR-V.
Men jag känner till dom som på sina tyska bilar, BMW, VW & AUDI, har haft stora och dyra problem med infällbara "krokarna" på sina respektive bilar.
Hondans "krok" är inte fjärrmanövrerad medelst knapp, utan mekanisk där man får besvära sig och dra i en ögla.
På Jimnyn har har jag fast krok, som jag bara monterar när den behövs.

Hur går det där till??

/Benny

man skruvar dit den smile     på tex en gammal volvo 240 tar det max 15min att hänga dit draget smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
10 november 2023 · 7 240 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Till bl a min JEEP Cherokee följde en liten säck att förvara "kroken" i  - följde även med en "propp" att ha i hålet när "kroken" inte var monterad.
B t w så har den infällbara "kroken" fungerat utan problem i över 8 år på min Honda CR-V.
Men jag känner till dom som på sina tyska bilar, BMW, VW & AUDI, har haft stora och dyra problem med infällbara "krokarna" på sina respektive bilar.
Hondans "krok" är inte fjärrmanövrerad medelst knapp, utan mekanisk där man får besvära sig och dra i en ögla.
På Jimnyn har har jag fast krok, som jag bara monterar när den behövs.

Hur går det där till??

/Benny

man skruvar dit den smile     på tex en gammal volvo 240 tar det max 15min att hänga dit draget smile

Just det!
Svanhalsen är monterad med 2 st M12-skruvar med muttrar = samma nyckelvidd som hjulmuttrar.
På grund av reservhjulet på bakdörren är svanhalsen extra lång.
Tar ofta i underlaget vid lek i spenaten.
Därför monteras svanhalsen endast när den behövs.

Men jag tror inte det tar så lång tid som 15 min att montera svanhalsen?

d-b
30 mars · 541 Inlägg

Mossan1 skrev:
Varför varför varför ha kroken på plats när den inte används?
Där, är grundfelet.

Ha den vid reservhjulet så uppstår inga bekymmer eller nedsmutsade byxor.

Fett har nackdelen att samla smuts också.  Damm och annat, så jag hade varit sparsam med det på något så öppet.

Varför inte? Den skyddar väl både fästet mot smutsinträngning mm resp tar ev stötar om någon fickparkerar lite vårdslöst. Finns det någon nackdel med att ha den monterade??

d-b
30 mars · 541 Inlägg

Jag anar att applicera fett på en dragkrok så här kommer vara en kladdig historia så finns det några tips, "life hacks", enkla improviserade verktyg eller liknande för hur man applicerar fett på en dragkrok och samtidigt minimerar kladd, både på händer och krok/fäste? Just nu står fettet i bilen och är väl ca 10 °C så troligen ganska fast i konsistensen.

Low
30 mars · 3 313 Inlägg

d-b skrev:
Jag anar att applicera fett på en dragkrok så här kommer vara en kladdig historia så finns det några tips, "life hacks", enkla improviserade verktyg eller liknande för hur man applicerar fett på en dragkrok och samtidigt minimerar kladd, både på händer och krok/fäste? Just nu står fettet i bilen och är väl ca 10 °C så troligen ganska fast i konsistensen.

Handskar?...

Mossan1
31 mars · 2 828 Inlägg

d-b skrev:

Mossan1 skrev:
Varför varför varför ha kroken på plats när den inte används?

Varför inte?  Finns det någon nackdel med att ha den monterade??

Du menar förutom den den största och uppenbara anledningen som ju är själva anledningen till att denna tråden finns överhuvudtaget, antar jag?

Det finns väl några småsaker jag kommer på:
Man skrapar lätt byxbenen mot draget när man är i bagaget och blir smutsig
Många tycker drag är fula
Dom kan vara ivägen, främst på terrängbilar.

Men jag föredrar också fasta drag, trots att jag alltid hade draget demonterat på de bilar som haft löstagbart.
Även om dom inte fastnar då, är det nyckellås och allt möjligt som ska fungera, mm.  Onödiga parametrar, då jag inte har tillräckliga problem med "problemen" jag listade ovan.

Själv har jag nu ett drag som fälls ut med en knapp, vilket är totalt vansinne i sin överdesign av en stålbit. Men, det är vad som satt på bilen, och jag vet inte om alternativ ens finns. Ids inte byta hursom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang