Snökedjor på sommardäck?

torsen
29 november 2023 · 7 238 Inlägg

Lite o t kanske - men hur många har kört med snökedjor, och vilket fabrikat på snökedjor har i haft.
Själv har jag haft Gunnebo och PEWAG.
Dom sistnämnda, PEWAG alltså, är helt överlägsna Gunnebo.
Biltema eller JULAs dito skulle jag ALDRIG köpa - efter att ha sett dom på bilar i snön.
Rätt monterade och rätt efterspända(ett par gånger) är snökedjor ett bra alternativ i djup snö(så länge som bilen inte glider som en pulka ovanpå snön och däcken inte "når ner" till marken under snön).
Men köra över 30 km/t med dom på - nää!

Mossan1
29 november 2023 · 2 828 Inlägg

Tre sidor för en icke-fråga.
Gammal tråd = visst, men folk slutar aldrig överaskas av vinter.

Snökedjor är hjälpmedel av högst tillfällig karaktär på vägfordon.
Lagligt i stället för vinterdäck är det ju i praktiken bara i mycket ovanliga situationer. Typ djupsnö. Ska bilen stå alla andra dagar?  Och tusan om plogen och saltbilen kommer. Bara att parkera och invänta snö.


I djupsnö och på tjock is funkar kedjor jättefint men är mycket riskabelt att ha på personbil då man även i sakta mak ofta behöver hjulspinn motsvarande hastigheter där en lossnad kedja slår bilens hjulhus helt sönder och samman.
Och sitter man väl fast i diket eller snön får man inte dit dom för att ta sig loss.

Jag kan tänka mig i situationer efter en underkyld regnstorm där stillastående bilar börjar halkar i sidled.
DÅ, skulle kedjor i sakta mak vara helt överlägset alla AWD osv,  MEN, att där och då sätta dit dom i halkan blir inte lätt eller säkert.

Ha riktiga vinterdäck, en snöspade, mobilladdare, varma stövlar, varma kläder och/eller en stor filt i bilen istället. En filt kan delas med flera, tex barnen. Räcker med motorstopp och 1h väntan i kyla.

Senast redigerat av Mossan1 (29 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang