Snökedjor på sommardäck?

Notte
6 december 2010 · 281 Inlägg

Vi har som jag skrev, 3 alufälgar som inte lossnat än, med bra sommardäck ibak och dåliga ifram. Dessutom fick jag fel fälgar med dubbdäck av gummiverkstaden. Vi har behov av att köra några kvarter för att hinna hämta/lämna barn, då kan jag köra olagligt med sommardäck och snökedjor ifram tills dubbdäcken sitter på.

Samma problem om man ska köra söderut där dubbdäck är förbjudet, dvs Tyskland etc. Då måste man köra ut på bra sommardäck, jag har gjort det flera ggr. Snökedjor i reserv kunde vara bra. Men kan de köras långt och behövs ibak också på korta/långa sträckor?

(Kostar under 200 per par på Jula och nu kör jag en annan gammal bil med friska dubbdäck, men den behöver ett nytt glödstift mm för att stå ute i kylan.)

Senast redigerat av Notte (6 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Hamilton
6 december 2010 · 8 864 Inlägg

Förstår inte vad syftet med tråden riktigt är.
Men har du sommardäck och det är vinterväglag så spelar det ingen roll om du har snökedjor det är lika olagligt för det. Sedan är det bara tillåtet att åka kortare sträckor med snökedjor monterade på vinterdäck

Din lösning låter rent livsfarlig.



Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
6 december 2010 · 2 337 Inlägg

Sommardäck med snökedjor är såvitt jag vet likställt med vinterdäck, alltså ingen olaglig kombination, om det inte har ändrats på senare år. Då ska det vara snökedjor på alla fyra hjulen. Det spelar ju ingen som helst roll vad det sitter för sulor under kedjorna, det är de som greppar i backen.

Summerat, då. Ja, du kan köra kedjor på alla hjul kortare sträckor. Jag avråder starkt från att köra längre sträckor eller fortare än ~30 km/h med kedjor, då risken finns att de slår sönder både det ena och det andra. Ska man köra längre än ett par hundra meter bör man efterspänna efter att man har kört en sväng.

Edit: Och till Tyskland vintertid skulle jag köra dubbfritt, inte sommardäck smile

Edit 2: Med reservation då för att reglerna har ändrats, men 2008 gällde detta. Lagen säger vinterdäck eller likvärdig utrustning, vilket snökedjor anses vara.

Senast redigerat av Sarge (6 december 2010)

Hamilton
6 december 2010 · 8 864 Inlägg

Sarge skrev:
Sommardäck med snökedjor är såvitt jag vet likställt med vinterdäck, alltså ingen olaglig kombination, om det inte har ändrats på senare år. Då ska det vara snökedjor på alla fyra hjulen. Det spelar ju ingen som helst roll vad det sitter för sulor under kedjorna, det är de som greppar i backen.

Summerat, då. Ja, du kan köra kedjor på alla hjul kortare sträckor. Jag avråder starkt från att köra längre sträckor eller fortare än ~30 km/h med kedjor, då risken finns att de slår sönder både det ena och det andra. Ska man köra längre än ett par hundra meter bör man efterspänna efter att man har kört en sväng.

Edit: Och till Tyskland vintertid skulle jag köra dubbfritt, inte sommardäck smile

Edit 2: Med reservation då för att reglerna har ändrats, men 2008 gällde detta. Lagen säger vinterdäck eller likvärdig utrustning, vilket snökedjor anses vara.

Det som är avgörande om det är ett sommar eller vinterdäck är märkningen av däcket.
Sommardäck i kombination med snökedjor i vinteväglag är således inte tillåtet ens kortare sträckor.

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
6 december 2010 · 2 337 Inlägg

Hamilton skrev:

Sarge skrev:
Sommardäck med snökedjor är såvitt jag vet likställt med vinterdäck, alltså ingen olaglig kombination, om det inte har ändrats på senare år. Då ska det vara snökedjor på alla fyra hjulen. Det spelar ju ingen som helst roll vad det sitter för sulor under kedjorna, det är de som greppar i backen.

Summerat, då. Ja, du kan köra kedjor på alla hjul kortare sträckor. Jag avråder starkt från att köra längre sträckor eller fortare än ~30 km/h med kedjor, då risken finns att de slår sönder både det ena och det andra. Ska man köra längre än ett par hundra meter bör man efterspänna efter att man har kört en sväng.

Edit: Och till Tyskland vintertid skulle jag köra dubbfritt, inte sommardäck smile

Edit 2: Med reservation då för att reglerna har ändrats, men 2008 gällde detta. Lagen säger vinterdäck eller likvärdig utrustning, vilket snökedjor anses vara.

Det som är avgörande om det är ett sommar eller vinterdäck är märkningen av däcket.
Sommardäck i kombination med snökjedjor i vinteväglag är således inte tillåtet ens kortare sträckor.

Snökedjor är ett undantag till regeln om att det måste vara vinterdäck (med korrekt märkning). Jag citerar:

"När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av
högst 3,5 ton, är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t. ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under
perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du
släpvagn efter så gäller kravet även denna."


Som jag skrev tidigare så spelar det faktiskt ingen (eller väldigt liten) roll rent tekniskt vad du har att sätta kedjorna på, det är kedjorna som sköter greppet. Det verkar ju även lagen hålla med om.

Hamilton
6 december 2010 · 8 864 Inlägg

Jag vill nog påstå att du har fel i ditt inlägg vad gäller "annan utrustning" och hänvisar till sommardäck i kombination av snökedjor.

Det står klart och tydligt att det ska vara däck märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow vid vinterväglag under perioden 1/12 - 31/3
Snökedjor kan inte rimligtvis vara en annan utrustning som du hänvisar till då dom allt som oftast inte håller för farter i 90 eller 100 och blir direkt livsfarliga på torrväg i dessa farter.
Du får mer än gärna bevisa att jag har fel och även hänvisa till en källa som bekräftar detta.

Jag hittar inte en stavelse om detta i trafikförordningen eller fordonslagen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
6 december 2010 · 2 337 Inlägg

Källan är här: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utg_3_.pdf
Laghänvisningen är: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#R24 (18 §)

Ja, det är en publikation från VV jag länkar till, men jag har inte hittat något som motsäger den. På Transportstyrelsen står samma text, minus just den delen om snökedjor, vilken bara är ett förtydligande.

Jag vill påstå att du har fel. Likvärdig utrustning till vinterdäck är sommardäck skodda med snökedjor, det står ju klart och tydligt. Nej, snökedjor ska man inte använda i motorvägsfart, men de ÄR likvärdig utrustning i lagens mening (sen säger det väl sig självt att man inte åker motorväg med snökedjor, även om det går ett tag. Jag har kört 70 km/h med snökedjor på skogsväg utan tillbud). Det du skriver om märkningar hänvisar till vinterdäck, vilket är helt korrekt. Jag pratar fortfarande om annan likvärdig utrustning, vilken inte någonstans innefattas av märkningskravet M+S för i dess olika konstellationer för däcken.

Senast redigerat av Sarge (6 december 2010)

discokapten Kapten på disco!
6 december 2010 · 1 729 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag vill nog påstå att du har fel i ditt inlägg vad gäller "annan utrustning" och hänvisar till sommardäck i kombination av snökedjor.

Det står klart och tydligt att det ska vara däck märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow vid vinterväglag under perioden 1/12 - 31/3
Snökedjor kan inte rimligtvis vara en annan utrustning som du hänvisar till då dom allt som oftast inte håller för farter i 90 eller 100 och blir direkt livsfarliga på torrväg i dessa farter.
Du får mer än gärna bevisa att jag har fel och även hänvisa till en källa som bekräftar detta.

Jag hittar inte en stavelse om detta i trafikförordningen eller fordonslagen.

Mvh
Hamilton

Och jag vill nog påstå att du har fel i din tolkning av lagen, eftersom den är formulerad med ett eller så får annan likvärdig utrustning användas, vad skulle det vara istället tänkte du? Larvfötter? Jag ser det som en självklarhet att det är lagligt att åka med sommardäck (som uppfyller gällande mönsterdjupslagar för just sommardäck) och snökedjor.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Hamilton
6 december 2010 · 8 864 Inlägg

Faktum kvarstår då kravet om märkningen av däcken samt mösterdjupet måste uppfyllas och ett sommardäck uppfyller inte kraven med eller utan kedjor.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
6 december 2010 · 2 337 Inlägg

Hamilton skrev:
Faktum kvarstår då kravet om märkningen av däcken samt mösterdjupet måste uppfyllas och ett sommardäck uppfyller inte kraven med eller utan kedjor.

Mvh
Hamilton

Men det gäller ju bara vinterdäck! Sommardäck behöver ju inte den märkningen, eftersom de tillsammans med kedjorna är att likställas med vinterdäck.

dannnej
6 december 2010 · 761 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag vill nog påstå att du har fel i ditt inlägg vad gäller "annan utrustning" och hänvisar till sommardäck i kombination av snökedjor.

Det står klart och tydligt att det ska vara däck märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow vid vinterväglag under perioden 1/12 - 31/3
Snökedjor kan inte rimligtvis vara en annan utrustning som du hänvisar till då dom allt som oftast inte håller för farter i 90 eller 100 och blir direkt livsfarliga på torrväg i dessa farter.
Du får mer än gärna bevisa att jag har fel och även hänvisa till en källa som bekräftar detta.

Jag hittar inte en stavelse om detta i trafikförordningen eller fordonslagen.

Mvh
Hamilton

Vad spelar det för roll vad man har för däck ihop med snökedjor?
Det kommer vara exakt samma fäste på alla underlag om man kör med nya dubbdäck eller helt blanka slicks, däcket har ingen kontakt med vägbanan och således bör det inte spela någon som helst roll vad för däck man har. Vad lagen sen säger har jag ingen aning om, där brukar nämligen alltid saknas sunt förnuft

Men förövrigt så är det helt galet att det ens finns snökedjor till personbil, snokedjor har man på långsamtgående fordon som traktor och hjullastare, och även på dom är det en fruktansvärd komfort med kedjor på, jag skulle aldrig sätta det på en bil, det är krypfart som gäller, kanske även njurbälte smile

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Sarge
6 december 2010 · 2 337 Inlägg

dannnej skrev:

Hamilton skrev:
Jag vill nog påstå att du har fel i ditt inlägg vad gäller "annan utrustning" och hänvisar till sommardäck i kombination av snökedjor.

Det står klart och tydligt att det ska vara däck märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow vid vinterväglag under perioden 1/12 - 31/3
Snökedjor kan inte rimligtvis vara en annan utrustning som du hänvisar till då dom allt som oftast inte håller för farter i 90 eller 100 och blir direkt livsfarliga på torrväg i dessa farter.
Du får mer än gärna bevisa att jag har fel och även hänvisa till en källa som bekräftar detta.

Jag hittar inte en stavelse om detta i trafikförordningen eller fordonslagen.

Mvh
Hamilton

Vad spelar det för roll vad man har för däck ihop med snökedjor?
Det kommer vara exakt samma fäste på alla underlag om man kör med nya dubbdäck eller helt blanka slicks, däcket har ingen kontakt med vägbanan och således bör det inte spela någon som helst roll vad för däck man har. Vad lagen sen säger har jag ingen aning om, där brukar nämligen alltid saknas sunt förnuft

Men förövrigt så är det helt galet att det ens finns snökedjor till personbil, snokedjor har man på långsamtgående fordon som traktor och hjullastare, och även på dom är det en fruktansvärd komfort med kedjor på, jag skulle aldrig sätta det på en bil, det är krypfart som gäller, kanske även njurbälte smile

Snökedjor är skitbra på personbilar när man behöver ta sig fram i djup snö eller annan terräng (den korrekta benämningen borde vara terrängkedjor). Jag kör mycket Mercedes Sprinter och Geländewagen i terräng och kedjor är ett måste. En Sprinter tuggar sig igenom ganska bra med snö om man lägger på kedjor först.

Jag håller med om att kedjor inte på något sätt kan ersätta vinterdäck vid dagligt bruk, men det är inte heller därför man har dem. Dock så är det tillåtet, vilket hela den här diskussionen gällde smile

Zwudda Refined
6 december 2010 · 1 770 Inlägg

Idioti är det helt klart om man hänger på kedjor istället för vinterdäck för dagligt bruk på allmän vägar. Men lagligt...

Och jag förstår inte riktigt hur man kan misstolka Vägverkets broschyr när det står krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t. ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen)

Senast redigerat av Zwudda (6 december 2010)

Hamilton
6 december 2010 · 8 864 Inlägg

Ni missar den springande punkten i lagtexten om vinterdäck och det är just märkningen att klä ett sommardäck med snökedjor gör inte att man kan kringå lagen om just märkningen.



Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 december 2010 · 938 Inlägg

Jag personligen skulle aldrig lägga snökedjor på en modern personbil, alldeles för trånga hjulhus. När en kedja blir lite för slak så kastar den ut en bit från hjulet å slår snabbt sönder både de ena å de andra, med mycket dyra reparationer som följd.
Sen så är, såvitt jag vet, högsta tillåtna hastighet med snökedjor i sverige 60km/h, tror inte de finns en människa som kan hantera en snökedja som är så dum i huvvet att dom kör full fart på motorvägen med dom på.
För övrigt ger en snökedja ett mycket bra grepp på packad snö och is, typ normal norrländsk vinterväg, och även i terräng, men är rätt värdelös på typ svartis(tunn ishinna direkt på asfaltsväg), då finns de inget för kedjan att slå fast å greppa i.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 december 2010 · 938 Inlägg

Men din förbannade jävla pappskalle, va i helvete är de du inte fattar? Vägverket säger vinterdäck ELLER annan likvärdig utrustning(t. ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) !

Som moderator borde du väl vara läskunnig.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utg_3_.pdf

Första stycket på sidan 2:
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av
högst 3,5 ton, är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning
(t. ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under
perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du
släpvagn efter så gäller kravet även denna.

MVH // Tobbe

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
dundersmurfen smurfidunder
6 december 2010 · 327 Inlägg

som sagt trånga hjulhus kan ställa till det. men till en vanlig vinterpulka som rullar på snö/is så är det helt lysande. på torr asfalt är dom livsfarliga tokhalt med kedjor på. som sagt 60 70 knutar är inga problem så länge dom sitter som dom ska. märks knappt om man kör i lite snö, snön dämpar så fint så

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Hamilton
7 december 2010 · 8 864 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Men din förbannade jävla pappskalle, va i helvete är de du inte fattar? Vägverket säger vinterdäck ELLER annan likvärdig utrustning(t. ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) !

Som moderator borde du väl vara läskunnig.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utg_3_.pdf

Första stycket på sidan 2:
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av
högst 3,5 ton, är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning
(t. ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under
perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du
släpvagn efter så gäller kravet även denna.

MVH // Tobbe

Att kalla någon för pappskalle och hänvisa till en skrivelse som inte längre är aktuell är lite som att kasta sten i glashus, jag borster i från din plumpa kommentar och ber dig länka eller visa information som är aktuell och gäller i dag.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Notte
7 december 2010 · 281 Inlägg

Bra svar, jag tänkte på att de kan skada så de ska användas i nödfall på väg.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
7 december 2010 · 281 Inlägg
Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang