Tvätta på vintern?

Ahrle
2 december 2023 · 71 Inlägg

Hur tvättar ni era fordon utan att riskera fastfrusna bromsar? Min Celica fick tvärstumt bakhjul efter tvätt förra vintern, så har inte vågat mig på någon av bilarna den här säsongen.

Tips mottages gärna. smile

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2023 · 17 485 Inlägg

Tvättautomat. Vi har en nära som kostar 129:- för billigaste. Köper man tvättkort så köp 9 och få 10.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
2 december 2023 · 7 238 Inlägg

Förutom att riskera att bromsarna fryser fast, om man inte dragit åt parkeringsbromsen(problemet existerar inte på nyare bilar med elektrisk parkeringsbroms) så gäller det att ut och "fisbromsa" så att bromsarna värms upp, så gäller det även att smörja in alla dörrgummilister FÖRE den kalla årstiden.

Jag rekommenderar "LISTA", som finns/fans på OKQ8 förr.
En tub som i ena änden har en "duttsvamp" som man smörjer listerna med.

Personligen gjorde jag av med mängder av mackens torkpapper på dörröppningarna efter automattvätten.
Gäller att vara snabb så att vattnet inte hinner frysa till is vid minusgrader.

Ahrle
2 december 2023 · 71 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tvättautomat. Vi har en nära som kostar 129:- för billigaste. Köper man tvättkort så köp 9 och få 10.

Gjorde just detta, dock dyraste programmet "X-shine Plus" eller något sådant. Vilket resulterade i fastfrusna bromsar sad

torsen skrev:
Förutom att riskera att bromsarna fryser fast, om man inte dragit åt parkeringsbromsen(problemet existerar inte på nyare bilar med elektrisk parkeringsbroms) så gäller det att ut och "fisbromsa" så att bromsarna värms upp, så gäller det även att smörja in alla dörrgummilister FÖRE den kalla årstiden.

Jag rekommenderar "LISTA", som finns/fans på OKQ8 förr.
En tub som i ena änden har en "duttsvamp" som man smörjer listerna med.

Personligen gjorde jag av med mängder av mackens torkpapper på dörröppningarna efter automattvätten.
Gäller att vara snabb så att vattnet inte hinner frysa till is vid minusgrader.

Fastfrusna dörrar är ingen fara smile Värre med bromsarna. Tänkte också att man kunde försöka varmköra, men då är man ju ute i saltet igen och måste tvätta en gång till roll

Senast redigerat av Ahrle (2 december 2023)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
evoline
18 december 2023 · 257 Inlägg

Lånar tråden.

Nu under vintern är det bra att använda kallavfettning varje vecka om man tvättar bilen, eller är det dåligt för lacken?

Tänkte mest kallavfettning för all salt och sen avspolning bara, för det blir lika smutsig efter en sväng på motorvägen.

Eller bör man använda schampoo efteråt och annat medel varje gång, eller inte använda kallavfettning varje vecka?

Tack på förhand

Brådhis * Voff voff *
18 december 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
Lånar tråden.

Nu under vintern är det bra att använda kallavfettning varje vecka om man tvättar bilen, eller är det dåligt för lacken?

Tänkte mest kallavfettning för all salt och sen avspolning bara, för det blir lika smutsig efter en sväng på motorvägen.

Eller bör man använda schampoo efteråt och annat medel varje gång, eller inte använda kallavfettning varje vecka?

Tack på förhand

Kallavfettning är till tjära och asfaltsrester. Salt är väldigt lösligt i vatten. smile Så är det bara saltet räcker det med vanligt vatten.

Personligen hade jag inte använt kallavfettning så ofta. Men jag är ingen bilvårdsexpert, utan jag tvättar mina fordon som en normal människa utan Terify, Pureshine, Gör det med HB eller 14 steg innan man ens hällt schampo i hinken. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
19 december 2023 · 654 Inlägg

evoline skrev:
Lånar tråden.

Nu under vintern är det bra att använda kallavfettning varje vecka om man tvättar bilen, eller är det dåligt för lacken?

Tänkte mest kallavfettning för all salt och sen avspolning bara, för det blir lika smutsig efter en sväng på motorvägen.

Eller bör man använda schampoo efteråt och annat medel varje gång, eller inte använda kallavfettning varje vecka?

Tack på förhand

Kallavfettning för vintern och alkalisk för sommaren har jag fått höra, men jag använder båda på vintern och bara alkalisk på sommaren. Kallavfettning ska du däremot inte ha högre än till dörrarna innan fönstret kommer, det torkar ut gummi rätt bra så rutlister och liknande måste smörjas om du kör ovanför det.
Autodude har en rätt bra beskrivning på de olika avfettningarna, kika in här:
https://www.autodude.se/sv/o/bilvardsgu … g_alkalisk

Live long, and prosper.
evoline
19 december 2023 · 257 Inlägg

Har kollat massa Youtube videos om tvätt från exempelvis GörDetMedRW, men alla kör oftast hela processen med alla sorters medel och inte förklarat hur ofta man bör använda medlen.

Iaf, var och tvättade på OKQ8 utetvätt nu på morgonen, var som att använda vatten bara, har en vit bil och inget smuts försvann typ.
Och man får inte använda egna medel.

Ska tvätta med egna medel inomhus på OKQ8 senare i veckan.

Brådhis * Voff voff *
19 december 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
Har kollat massa Youtube videos om tvätt från exempelvis GörDetMedRW, men alla kör oftast hela processen med alla sorters medel och inte förklarat hur ofta man bör använda medlen.

Är kanske inte märkligt att den som säljer medlen alltid använder alla tillgängliga medel... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
19 december 2023 · 2 828 Inlägg

Personligen spolar jag bara av det värsta med högtryck och vatten under vinterhalvåret. Det som blir kvar blir kvar till våren. Saltet och gruset är viktigast tycker jag.

Elektriska handbromsar kan allt frysa dom också.  Då mot skivan. Inte i viren, men viren utsätts inte för värsta vätan vid tvätt utan under färd.

Bromsar man lite extra på vägen hem från tvätten är inte bromsarna fuktigare efter tvätt än vilken färd i blött som helst.

Dörrlister som fastnar isf, men det har jag inte varit med om något betydande på modernare fordon. Finns annars medel för det.

Dörrlåset bör man smörja med riktigt långtidsverkande medel för ändamålet.  SPECIELLT om bilen har fjärrlås så nyckeln mycket sällan används.  Annars står man där med fastrostat lås och därmed skägget i brevlådan när fjärren eller bilbatteriet har dött.

Senast redigerat av Mossan1 (19 december 2023)

mb_pucken
19 december 2023 · 5 087 Inlägg

Tvättar endast i tvätthall. Börjar med alkalisk avfettning och spolar av. Kallavfettning/tjärlösare använder jag bara vid behov. Efter avfettning och avspolning så handtvättar jag med microfiberhandske och ett bra schampo, oftast keramiskt. Spolar noga och sedan torkar bilen och dörrgångar torra med torkduk. Vid behov så använder jag även lackskydd på spray som man bara spolar av innan man torkar av bilen.
Fälgarna får samma behandling fast även med syra och pensel osv :-) lika så bromsok m.m.
Brukar bara bromsa några gånger på väg från tvätten och aldrig haft problem med frysta bromsar osv.

Ren bil gör mig lycklig och en stund i tvätthallen vårdar själen;-)

Senast redigerat av mb_pucken (19 december 2023)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JTFix
19 december 2023 · 28 Inlägg

Fattar inte detta med avfettning, till vad skulle det vara bra för?
Jag kan ju däremot komma på massvis med nackdelar..

Själv tvättar jag oftast bara med ljummet vatten och specialsvamp (microfiber liknande material) och fin borste till lister och skarvar.
Och kanske 2 - 3 gånger om året med grönsåpa, och efter det är det vaxning som gäller. (Sonax hårdvax)
Efter tvätt häller jag batterivatten/kondenserat vatten (ej från torktumlare) över bilen och slipper torka den torr.

Håller man bilen vaxad och inte tvättar bort vaxet så fäster faktiskt inte skiten så lätt.
Jag får ofta beröm för hur jag sköter min bil och när jag berättar att den bara är tvättad med vatten så är det knappt dom tror på mig.
Och ovanpå det så har jag troligtvis den minsta budgeten här inne när det gäller rekond.

Inne i bilen tvättar jag med bara med vatten, men brukar hälla i nån droppe paraffinolja i vattnet.
Sen torkar jag  torrt med papper och oljan gör att det blir rent men lämnar även kvar en vårdande yta och håller plasten mjuk.

Så vatten, grönsåpa, paraffinolja och vax, det är faktiskt allt som behövs.

Och hur gör jag på vintern när jag tvättar då?
Har garage.. 😉

Senast redigerat av JTFix (19 december 2023)

MrHyde
20 december 2023 · 654 Inlägg

JTFix skrev:
Fattar inte detta med avfettning, till vad skulle det vara bra för?
Jag kan ju däremot komma på massvis med nackdelar..

Själv tvättar jag oftast bara med ljummet vatten och specialsvamp (microfiber liknande material) och fin borste till lister och skarvar.
Och kanske 2 - 3 gånger om året med grönsåpa, och efter det är det vaxning som gäller. (Sonax hårdvax)
Efter tvätt häller jag batterivatten/kondenserat vatten (ej från torktumlare) över bilen och slipper torka den torr.

Håller man bilen vaxad och inte tvättar bort vaxet så fäster faktiskt inte skiten så lätt.
Jag får ofta beröm för hur jag sköter min bil och när jag berättar att den bara är tvättad med vatten så är det knappt dom tror på mig.
Och ovanpå det så har jag troligtvis den minsta budgeten här inne när det gäller rekond.

Inne i bilen tvättar jag med bara med vatten, men brukar hälla i nån droppe paraffinolja i vattnet.
Sen torkar jag  torrt med papper och oljan gör att det blir rent men lämnar även kvar en vårdande yta och håller plasten mjuk.

Så vatten, grönsåpa, paraffinolja och vax, det är faktiskt allt som behövs.

Och hur gör jag på vintern när jag tvättar då?
Har garage.. 😉

Fast det där är rätt ihåligt om du tänker efter..
Tvättar du kläderna du använder med bara vatten? Använder aldrig diskmedel när du diskar heller? Eller schampo/tvål när du duschar dig? Städar du hemma med bara vatten, aldrig nått medel som ajax eller såpa alls?
Du får aldrig en bil ren med bara vatten. Aldrig. Du får den däremot renare än innan, men inte ren.

Live long, and prosper.
mb_pucken
20 december 2023 · 5 087 Inlägg

Använder avfettning för att lösa upp smuts och föroreningar så dom går lätt att spola bort, alkalisk avfettning brukar även ha en smutsbärande egenskap så smutsen rinner av bilen. I min värd ska bilen vara 95% ren innan man bearbetar bilen mekaniskt med svamp eller handske.
Gnugga bort smuts är inget man vill utsätta lacken för. Åtminstone om man vill ha en blank och repfri bil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
evoline
20 december 2023 · 257 Inlägg

Vet att man ska använda:
-Kallavfettning (oftast på vintern) mot salt, olja och fett (allt oljebaserat)
-Alkaliskt avfettning (oftast på sommaren) mot organiskt smuts.
-Flygrostborttagare mot järnpartiklar

Hur JTFix löser det med bara vatten vet jag inte, men med vatten och duk så blir bilen säkert renare än innan men kan bli repig av all smuts som inte går bort och man torkar av med duken.

Bilen blir ren och fin av biltvätt hos Circle K och OKQ8 också, men kollar man noga så är det små repor från borsten, mindre risk om man tvättar själv och får bort all smuts innan man använder mikrofiber tvätt-platta och torrdukar.

Senast redigerat av evoline (20 december 2023)

JTFix
20 december 2023 · 28 Inlägg

MrHyde skrev:

JTFix skrev:
Fattar inte detta med avfettning, till vad skulle det vara bra för?
Jag kan ju däremot komma på massvis med nackdelar..

Själv tvättar jag oftast bara med ljummet vatten och specialsvamp (microfiber liknande material) och fin borste till lister och skarvar.
Och kanske 2 - 3 gånger om året med grönsåpa, och efter det är det vaxning som gäller. (Sonax hårdvax)
Efter tvätt häller jag batterivatten/kondenserat vatten (ej från torktumlare) över bilen och slipper torka den torr.

Håller man bilen vaxad och inte tvättar bort vaxet så fäster faktiskt inte skiten så lätt.
Jag får ofta beröm för hur jag sköter min bil och när jag berättar att den bara är tvättad med vatten så är det knappt dom tror på mig.
Och ovanpå det så har jag troligtvis den minsta budgeten här inne när det gäller rekond.

Inne i bilen tvättar jag med bara med vatten, men brukar hälla i nån droppe paraffinolja i vattnet.
Sen torkar jag  torrt med papper och oljan gör att det blir rent men lämnar även kvar en vårdande yta och håller plasten mjuk.

Så vatten, grönsåpa, paraffinolja och vax, det är faktiskt allt som behövs.

Och hur gör jag på vintern när jag tvättar då?
Har garage.. 😉

Fast det där är rätt ihåligt om du tänker efter..
Tvättar du kläderna du använder med bara vatten? Använder aldrig diskmedel när du diskar heller? Eller schampo/tvål när du duschar dig? Städar du hemma med bara vatten, aldrig nått medel som ajax eller såpa alls?
Du får aldrig en bil ren med bara vatten. Aldrig. Du får den däremot renare än innan, men inte ren.

Lite konstigt att jämföra två olika material varav det ena faktiskt är smutsigt och har bakterier som måste bort. (tvätten då)
Plåt som är lackerat tar inte åt sig eller suger åt sig smuts såsom tyg gör.
Trots det så kan man lätt halvera sin tvättmedels mängd och man kan med tvätta med nanoteknologi, och det funkar på alla material.

Jag misstänker att du aldrig tvättat din bil med grönsåpa, för då hade du vetat hur ren den hade blivit. Och att den precis som vax efterlämnar en hinna som gör att skiten inte fäster.
Så är lacken ren och inte avfettad utan istället vaxad så går det utmärkt att få den ren med bara vatten.
Och glöm inte bort sköljvattnet.
Du är välkommen hit för att titta på min bils lack för jag älskar att bevisa saker för folk som aldrig tänker på miljön utan bara köper på sig en massa helt onödiga preparat.

mb_pucken
20 december 2023 · 5 087 Inlägg

Grönsåpa=högt PH värde, alkalisk avfettning har också högt PH värde så tvättar du ändå bilen med en alkalisk avfettning i princip.
Så om du istället använder en för uppgiften tänkt produkt tex bilschampo som är ph neutralt med tillägg i form av tex wax så räcker det att waxa en gång/år. Dessutom slipper man den feta hinnan som såpa kan lämna efter sig :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JTFix
24 december 2023 · 28 Inlägg

mb_pucken skrev:
Grönsåpa=högt PH värde, alkalisk avfettning har också högt PH värde så tvättar du ändå bilen med en alkalisk avfettning i princip.
Så om du istället använder en för uppgiften tänkt produkt tex bilschampo som är ph neutralt med tillägg i form av tex wax så räcker det att waxa en gång/år. Dessutom slipper man den feta hinnan som såpa kan lämna efter sig :-)

Bara i att läsa dina 4 första rader så inser jag din okunskap, så det är inte lönt att fortsätta diskutera.
Grönsåpa är biologiskt nedbrytbart, är dina produkter det?

Det spelar ingen roll vad du läser att schampot har för egenskaper på flaskan för man kan inte vaxa och tvätta samtidigt med ett bra resultat.
Du betalar för något du inte får men så länge folk fortsätter att tro på dess fantastiska egenskaper så kommer dom fortsätta att tillverkas.
Och sen skall vi inte tala om vad alla dessa preparat gör får vår miljö.

Och att du sen bara vaxar din bil en gång om året, så fattar jag varför du måste avfetta den för att få den ren..

Min tvättning går bara ut på att ta bort smuts inte att ta bort vaxen, och det är mitt vinnande koncept.

Hade varit trevligt om nån utav er tvivlare hade provat på "min" metod.
Och jag säger det igen, glöm bara inte sköljvattnet.
Först tvätt med såpa, sen batterivatten.
Låt bilen självtorka.
Sen vax.

Sen kan du tvätta med ljummet vatten hur ofta du vill med mjuk svamp.
Avsluta alla tvättar med batterivatten.

jaka54
24 december 2023 · 5 734 Inlägg

Batterivatten??? Var får du tag i sånt i stora mängder?

JTFix
25 december 2023 · 28 Inlägg

jaka54 skrev:
Batterivatten??? Var får du tag i sånt i stora mängder?

Så stora mängder är det inte.
Om du häller över från dunk till flaska med sprutmunstycke så går det åt max 5 l per tvätt. Kanske 4 om du snålar.
Köper du en 25 l dunk så har du ju till 5 - 6 tvättar. Och det är absolut värt det.
Lacken blir blank och inga ringar eller kalkfläckar efteråt.
Och visst det är ju en liten kostnad men det sparar du ju in på alla andra preparat som du slipper köpa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang